איזהו גיבור-על? ניר מנוסי ואסף חנוכה

למה אין סופר-על ישראלי-יהודי?
רק לאחרונה עלה לשידור סרט בנושא והוא ניתן לצפיה פה:
http://hot.ynet.co.il/home/0,7340,L-11866-108441,00.html
ובאותו עניין הנה משהו מ-2013 של ניר מנוסי על חנוכה, רגש הנחיתות היהודי ותיקון האנטי-גיבור: הרהורים בעקבות קומיקס מאת אסף חנוכה. זהו מאמר מרתק של ניר מנוסי בעקבות אחד הקומיקסים של אסף חנוכה לכלכליסט.


המאמר עוסק בשאלת חסרונו של גיבור-העל ביהדות. יצא לי לדון בזה לאחרונה עם אחי. הוא לא אהב את משפחת סופרעל. הוא טען שבכלל לא מעניין אותם להציל\לעשות טוב\לתקן עולם אלא רק להשתמש בכוח שלהם. גם אם המשמעות היא כמעט להרוג את הבוס המעצבן שלך.
אני טענתי שהסרט לא מדבר על סופר-גיבורים אלא על הנסיון לממש את עצמך בחברה שמעודדת בינוניות ונותנת לבתי משפט לנהל אותה.
אבל אני חייב להודות: שאלת הטוב לא באמת קיימת במשפחת סופר על. האויב לא מטריד את הגיבורים אלא רק התשוקה לאקשן כשהפחד הוא להיות בינוני. זהו מתח שקיים אצל הרבה סופר-גיבורים ומתבטא בפער בין דמותם הנסתרת לדמותם הגלויה, אבל תמיד ברקע נמצאת שאלת הטוב.

ציטוט מהמאמר:
"...לאור זאת, מאד מעניינת העובדה שאסף, אם לשפוט לפי הקומיקס, בוחר לגדל את בנו, בכל זאת, על ברכי אותם גיבורי קומיקס מוחצנים, שכל יצירתו הבוגרת אומרת התפכחות מהם. מדוע הוא עושה זאת? אם אסף הבוגר הבין שהגבורים הללו הם עורבא פרח, מדוע להכניס את בנו לכתחילה למועדון המעריצים שלהם? מדוע להשקיע את הבן בחלום שלדידו של האב עצמו נועד להתנפץ?
התשובה, כך נדמה לי, פשוטה: אסף סבור, במודע או שלא במודע, שמסלול ההתבגרות התקין עובר, בתור שלב ראשון, דרך הערצת הגבורים האלה, אך ברגע מסוים מגיע שלב מתקדם יותר בו צריך להתפכח מהם. משהו בהערצת הגיבורים בונה אצלנו גבורה, אומץ, נחישות וכן הלאה, ותכונות אלו חשובות, אך מצד שני התבגרות מתוקנת צריכה מתישהו גם להתפכח מהאשליה שבאמת יש בנו את הגבורה והאומץ הללו...

האם יתכן מודל מתוקן המשלב בין הגיבור והאנטי-גיבור בצורה הרמונית? המאפשר להטמיע לתוך הנפש את האמת שבכל אחד מהם, בלי ללכת בדרך החתחתים של בניית הפסל וניתוצו?"

תגובות