דלג לתוכן הראשי

מרתון חנוכה אינטרקטיבי במנשר

בדרך כלל המסורת במחלקת אנימציה במנשר (גילוי נאות, אני ראש המחלקה) היא להשתתף במרטון של סינמטק חולון (הפקת סרט אנימציה תוך חמישה ימים) אבל השנה היה לנו מרתון פנימי של אנימציה אינטרקטיבית בשיתוף חברת אינטרלוד. המטרה הייתה לנסות לעשות אנימציה שאין בה מבנה סיפורי רציף מקובל אלא כזה המושפע מבחירות הצופה. שני פרויקטים הגיעו לקו הסיום ובשניהם יש חוויה שמזמינה את הצופה לקחת בה חלק.
ובשניהם מככבת סופגניה.


רועי צוקרמן, גל מרגה ועינת נגר יצרו סרטון אינטרקטיבי בסטופמושן שבו אתה בוחר את הז'אנר(!) בו תוכן לך סופגניה. חמוד ומשעשע ומזמין צפיות חוזרות. אפשר למצוא פה רמז לעבודות של האנימטור PES.


גרי קרוגלוב ויבגני שומסקי לקחו את הפלטפורמה למקום אחר לגמרי. כמעט מופשט. מחווה לסרט ממנטו אבל עם סופגניה.
מה שאהבתי פה בעיקר זה את החופש לפרק את המבנה הסיפורי לגמרי עד שכמעט אין משמעות למושג "רצף". מצד אחד יש פה סכנה של פירוק יתר של הנרטיב, מצד שני יש פה יצירה של משהו חדש שהוא מעבר לזמן ומהבחינה הזו השימוש בממנטו כרפרנס הוא יצירתי ומעניין.



לפני שיצאנו לדרך אני העברתי הרצאה על "הנרטיב האנימטיבי בעידן האינטרקטיבי" (אני אוהב שמות מפוצצים באקדמיה). בקצרה, הטענה שלי הייתה שאנשים לא אוהבים לבחור ושהרבה פעמים הבחירה שהם *לא* עשו תטריד אותם יותר מההנאה מהבחירה שכן עשו. לכן עלינו כיוצרים ליצור חוויה משחקית שגם מאתגרת וגם מתגמלת את הצופה כך שלא ירגיש שהוא פספס משהו בגלל הבחירות שעשה.
כל עולם המפגש בין אנימציה לאינטרקטיביות הוא תחום שיש המון מה לחקור בו וכאנשי קולנוע לא אינטרקטיבי זו הייתה רק ההתחלה.
עוד על אינטרלוד תוכלו ללמוד בסרטי ההדרכה שלהם: https://vimeo.com/interludevideo

ואפרופו מרטון...
סטודנטית מרדנית אחת בשם שיר קנובלר החליטה בכל זאת להשתתף השנה במרטון ויצרה את הסרטון הנהדר הבא. נושא התחרות השנה היה אמן האשליות האופטיות ESCHER.

אם תלחצו על הלינק: http://flix.tapuz.co.il/v/watch-4388467-.html תוכלו להצביע לסרט שלה ולעזור לה לזכות בתחרות מרטון 2014.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.