דלג לתוכן הראשי

ביטול יצר הרע והבעיות שלי עם 'אמיצה' ו'בית ספר למפלצות'


Brave: Character Design: Carter Goodrich
ראיתי את "בית הספר למפלצות" ובנוהל של הבלוג אני נמנע מלתת ביקורות כי יש מספיק בלוגים ואתרים בשביל זה. אבל אני כן אוהב לנתח סרטים מתוך הנחה שלסיפורים מאונמצים יש תפקיד מרכזי בייצוג הצד הפנטסטי של חיינו.
"פיקסאר" הם מקרה מבחן מרתק לפיתוח סרטים. כבר כתבתי על כך פה (באריכות) ופה (בקצרה) ויש לי עוד הרבה מה לכתוב בנושא אבל אני אתחיל מכמה הערות על "אמיצה" שמתחברות לי לכמה נקודות שרציתי לחלוק על "בית הספר למפלצות".
זהירות, ספוילרים.

Disney/Pixar Brave

אמיצה - חפש את האישה

מה אהבתי ב"אמיצה"? שנהניתי. עם זה קשה להתווכח.

הנה רשימת הבעיות המרכזיות שלי עם אמיצה:
1. קודם כל: המראה.
כבר מהטריילר הייתה לי הרגשה שהיער והדמויות נראות לי כמו משחק מחשב. הפלסטיות הזו של עיצוב הדמויות יחד עם התחושה שהלוקיישן מאוד מצומצם (טירה, יער) נתנו לי תחושת מחנק. אבל מילא.

2. העלילה: מה הבעיה של מרידה, מה הפתרון, מה היא רוצה? האם כל מה שהיא רוצה זה כמה שנים לא להתחתן? וואו. קיבלת! בשביל זה יצאנו להרפתקה הזו? ואיך זה נפתר גם לא הבנתי. מה השתנה באמא שלה? מה בזה שהיא הפכה לדוב השפיע על חייה? מבחינה רגשית, אין לי מושג.
ובינינו, זו לא חוכמה גדולה לא לרצות להתחתן כשמציעים לך שלושה גברים ילדותיים, מכוערים וטיפשים. מעניין אם במקרה היה מגיע איזה נסיך בלונדיני, חכם, טוב לב ושרירי היא עדיין הייתה הולכת למכשפה כדי להשיג קצת זמן או שהיא הייתה נופלת לרגליו...

3. שוביניזם נסתר: כשהאמא היא "אובר-פרוטקטיב" היא הופכת ל"רע" בסיפור. כשהאבא הוא קל דעת וחסר אחריות, שכשאשתו הפכה לדוב יחד עם שלושת ילדיו והוא אפילו לא יודע על זה, זה בסדר גמור. ובכלל, איך אפשר לשכנע אותי שלהפוך לדוב זה דבר כזה נורא ובאותו זמן להראות לי כמה זה חמוד ומצחיק ששלושה ילדים הפכו לדובונים. תחליטו! אם אשתי הייתה הופכת לדוב וגם הילדים שלי, הייתי יותר מודאג מהילדים. יש לי תחושה שהיא תסתדר יותר טוב במצבה החדש ולעומת זאת נסו לעבור את כיתה א' כדובים. ילדים הם מאוד שיפוטיים, כידוע.

4. וזה הכי מתסכל אותי: אל תגידי שאת מכשפה אם את לא! אנחנו מגיעים לעולם קסום בו אנחנו צריכים לעשות בירור נשי. כזה שנוגע לשאלה למה להתחתן, מתי להתחתן, מה הקשר הראוי בין אם לבת ועוד. ל"מכשפה", כדמות מיתולוגית, יש פה תפקיד חשוב מאוד כי המכשפה היא ייצוג נשי מובהק (מכשף אינו דומה למכשפה). עיקר תפקידה ההסטורי-מיתי הוא להוות איום על העולם הגברי ולאתגר אותו. מכשפה היא ייצוג קדום של שבירת מוסכמות ותשלום המחיר על כך. אז לאחר שהראו לנו מכשפה, פתאום מתחילה ההתכחשות: זו מכשפה שמסתירה את היותה מכשפה (למה?), היא לא יודעת לעשות שום דבר (חוץ מלהפוך אנשים לדובים, מה שמבחינתה הוא פתרון לכל בעיה ביקום כנראה) והיא לא רעה בכלל. בעצם, היא גם לא טובה... היא סתם. אין לה שום אג'נדה, אין לה אינטרסים ואין לה אופי. היא לא מרוויחה כלום מכישלון או הצלחה של הכישוף שלה. וכשממש צריך אותה היא משאירה מזיבון אוטומטי. אותי זה לא הצחיק.

כנראה החבורה הגברית בפיקסאר לא ממש יודעת להתמודד עם דמויות נשיות. בסרט הזה הבמאית פוטרה באמצע ההפקה מה שאומר שיש להם בעיה אולי עם נשים בעולם ולא רק כדמויות. וזה מוביל אותי לבית הספר למפלצות:
File:Brave-concept-art-witch.jpg

בית ספר למפלצות - אין נשים, אין אהבה, אין רוע

לא התחברתי לסרט אבל לא זה העניין.
העניין הוא שהסרט מביא להקצנה את מה שמנקודת מבטי הוא הבעיה הקשה של "פיקסאר". אסכם את מאמרי הקודם בקצרה: בגלל שהם ניסו לאמץ גישה שונה מדיסני הם ויתרו במודע על עולם האגדות הקלאסי. אלא שבמפלצות בע"מ מדובר בעולם של יצורי אגדות. אז בסדר, העולם הזה עבר תהליך רציונליזציה שמלווה בהתברגנות. אין הבדל מהותי בין עולמנו לעולם המפלצות, כל אחד מאיתנו היה יכול לחיות שם מבלי להפגע. מי שמסתכל בעיצובים של הסרט הראשון יראה איך העולם הפך מעולם מפלצתי לעולם אנושי רגיל.
בזה שפיקסאר ויתרו על "המיתולוגיה" הם איבדו מרכיב חשוב בסרט והוא האפיות (EPIC!). כלומר, ההשג שהוא גדול מהחיים. הדמויות שהן זעיר-בורגניות שואפות לרוב לאישהו מקום שדומה לנקודת המוצא שלהן מבלי לטפס לשיאים. לרוב המאפיין הראשי היה המקצוע (טבח, מפחידן, איש בלונים, סוכן ביטוח...) ובמקומה של "האהבה" (ואיתה הדמויות הנשיות) באה החברות. ובעיקר החברות הגברית. (צעצוע של סיפור, מכוניות, מפלצות, למעלה..).

דבר מרכזי אחד אין ב"בית הספר למפלצות": אין יצר הרע!
על מה אני מדבר? מסופר בגמרא שיום אחד חכמים החליטו לבטל את יצר הרע. והתוצאה הייתה שלא נמצאה ביצה טריה אותו יום. יצר הרע (שמכיל בתוכו את יצר המין) הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. ולכן חכמים חזרו בהם. בבית הספר למפלצות אין מין. טוב, זה סרט לכל המשפחה ועדיין המין הוא נוכח-נסתר שכן מדובר בסרט קולג' בו כמויות של בנים ובנות שהגיעו לבגרות נמצאים במוסד אקדמי. אפילו בהארי פוטר היה יותר מתח מיני מב"מפלצות"! ולמה זה חשוב? מאותה סיבה שתארתי: אם אין מין אין חיים. והאלטרנטיבה היא אובססיה למקצוע. מה שאכן מאפיין את גיבור הסרט.
זה מעניין כי מייק בסרט הראשון היה לא רק הדמות שבנויה לזוגיות רצינית אלא ממש רומנטיקן.
וזה מילא. כי גם נשים אין שם. לא נשים אמיתיות. רוב הדמויות העגולות הן דמויות גבריות. הדמויות הנשיות (ואתם יכולים להסתכל בפוסטר) הן מעטות ושטוחות. יש שם את האמא הדואגת, את הלסבית, כמה מעודדות והשיא בא לידי ביטוי בחוסר ההשקעה במידול של כמה דמויות אז פשוט עשו "קופי-פייסט" לארבע דמויות שדווקא יש להן תפקיד בסרט!

אבל כן יש דמות ראשית נשית אחת. ואפילו בתור "הרעה". אבל רגע.. היא רעה? לא. היא רעה פחות מכמה מרצים שהיו לי בבצלאל. למעשה, כל יום אני פוגש אנשים יותר "רעים" ממנה. כן, היא נוקשה אבל בסך הכל היא אפילו רחמנית יחסית למה שקרה לה.
וכאן אני מגיע לנקודה: זה הסרט הראשון שראיתי שאין בו רע ואין בו רוע! אפס. כלום. רנדל לא רע (אלא ממורמר) אפאחד לא רע!
אין מין. אין רוע. ואפילו הקונפליקט בין סאלי למייק נבע מכוונות טובות ולא ממחלוקת רצינית.

ב"מפלצות בע"מ" היה מתח בין העולם של בני האדם לעולם שלנו. בבית הספר למפלצות אין מתח. מפלצות מפחידות, בני אדם מפחדים. אז זהו אם כן. זו התחנה האחרונה: אין אהבה. אין מין. אין רוע. ברוכים הבאים לעולם החדש של פיקסאר.
ברוכים הבאים לעולם שבו ילדים אינם מסוגלים להרגיש יותר.

עיון נוסף:
ממליץ לקרוא את הביקורת ב"עין הדג" ובעיקר את התגובות של ECLIPSE. מסכים עם כל מילה שלה.
מאמר של נוח בריידלי: "אל תלכו לבית ספר לאמנות". ויש גם תגובה. (אנגלית)
וגם "כלכליסט": האם צריך תואר בשביל להצליח?


איפה את, סיליה?!
מאחורי הקלעים:




ארט:




































































מפלצות בע"מ

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על זוטרופוליס: חזון הצמחונות והשלום או: היהפוך נמר חברבורותיו

חזון הצמחונות והשלום או היהפוך נמר חברבורותיו? או דיכוי וסירוס בעולם הנאורעל זוטרופוליס האנשת חיות כמאפיין בסיסי באנימציהעל פניו זוטרופוליס מדבר על גזענות. ברור. נכון? הרי יש שם עיר שמנסה לקיים אורח חיים שליו כשבתוכה חיים מינים שונים של יונקים שכולם עברו האנשה קיצונית אך בפועל יש בה דיכוי ואפליה של קבוצות שונות על רקע ביולוגי. האמצעי המרכזי של הסרט להיות משל על החברה האנושית הוא באמצעות האנשה והאנשה היא שם שני להנפשה. איפה אנחנו יכולים לזהות אנושיות במנורת שולחן ובפיל מעופף אם לא בסרטי אנימציה? זה יותר נפוץ אפילו מלהנפיש דמויות אנושיות. האנשה של חפצים וחיות מאפשרת לצופים הזרה שיוצרת חיבור עמוק יותר שעוקף מנגנוני הגנה. ברגע שאנו מזהים אנושיות בדמות לא אנושית אנחנו מאצילים עליה מצלמינו. אנחנו מצליחים להשליך עליה את חיינו האנושיים, כשזהו שלב נוסף מעבר לעצם זה שאנו מזהים תנועה וחיים בציור סטטי. אך האמת היא שחיות מדברות אינן דבר כה מובן מאליו וגם לא באנימציה. האם אי פעם עצרנו לשאול, בעולם של האנימציה, למה חיות הן אנושיות? מדי פעם כן. למשל, כשדיסני עשו את "רובין הוד" הם ליהקו לתפקידי…

אביזר במה הוא שחקן

כאשר אומרים שאביזר במה הוא שחקן, למה הכוונה? הוא לא בהכרח זז או מדבר או פועל אבל יש לו משהו מאוד משמעותי: אופי.

האופי לא רק משליך על הדמויות מבחינת תקופה או רמת חיים אלא גם משמש כהרחבה של הגוף שלהן ומכאן של האישיות שלהן. גם כאשר מדובר באביזר במה ולא כזה  שהדמות אוחזת בו או משתמשת בו, האביזר יכול להיות טעון במשמעות החורגת משימושיות או אסתטיקה. אביזר יכול להיות סימלי או  כזה שמבטא סאבטקסט בסרט: מוטיב המעיד על מה שקורה מתחת לפני השטח של הסיפור ושל הדמויות. במקרים מיוחדים אביזר או רקע יכולים להפוך ממש לדמות, כזו שמשתנהעם הגיבור או הסיפור, כזו שמגיבה לשינוי הדרמטי ממש כאילו היתה אדם.



הנה כמה מאמרי וידאו בנושא:
שניים על אביזרי במה, השלישי על אביזרים בכלל והרביעי על ארכיטקטורה באנימה.









אי אפשר לסיים בלי הפרסומת המופתית של איקאה "מנורה". קלאסיקה של אמנות הבימוי:

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

אמריקה - סרט ישראלי חדש בהפקה

"אמריקה" זה פרוייקט שאני מכיר כבר שנים. בעבודתי הקודמת עבדתי עם האנימטור הנפלא נדב ארבל שכבר אז התחיל לגלגל סיפור על שיחת טלפון מרגשת מאמריקה שמערערת את חייהם של ילד ואימו, עולים חדשים בתל-אביב של שנות ה-50. הפרויקט נגנז עד שקיבל תנופה חדשה וברגעים אלו הפרוייקט נמצא לקראת סיום ההפקה עם המעצב שחר קובר על הארט ועם האנימטוריות המצוינות גל חקלאי ושולי תג'ר.

אתם מוזמנים לתמוך בסיום ההפקה בקמפיין ההדסטארט של הסרט ובנוסף לתמיכה באנימציה ישראלית גם לקבל תשורות שוות. אני כבר השקעתי!
https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=24722

בינתיים, עד שהסרט יושלם, הנה הצצה אל מאחורי הקלעים של הסרט:
ארט
סרטון ההדסטארט

תהליכי עבודה על סצנה אחת עיצובי דמויות, רקעים, סטוריבורד, אנימטיק, ואנימציה סופית














אנימטיק


קיפריימז


סופי




הפרויקט כמעט הושלם.
בהצלחה!


פסטיבל ANINATION בירושלים 1-4.11.17

פסטיבל ANINATION בירושלים מגיע לשנתו השניה עם תוכנית ייחודית. הפסטיבל יתקיים בסינמטק ירושלים בין הימים 1-4 לנובמבר. את הפסטיבל אוצרת תמי ברנשטיין שבאופן מכוון יוצרת תוכן עם מיטב האנימציה העכשווית עם מודעות גדולה ליוצרי ואוהבי המדיום. זה אומר שדגש גדול ניתן ביצירת תכנים לקהילת האנימטורים ואנשי יצירה בתחום: סדנאות, מפגשים עם יוצרים ושיחות עם מפיקים מהארץ ומהעולם. הפסטיבל הוא חלק מהתרומה האדירה של מיזם ירושלים לקידום האנימציה בישראל ובירושלים בפרט.

אני בעצמי מקרין ומדבר על הסרט שלי "ניגון" ואשמח לראותכם שם:ניגון: סרט + הרצאה של יוני שלמון. זה יקרה ביום חמישי 2.11 ובאותו יום תוכלו לראות גם את "אגדת המלך שלמה". זהו סרט ישראלי חדש באורך מלא! עוד לא היה סרט באנימציה קלאסית ישראלי (היה סטופ, היה תלת, היו שני פלאש קאט אאוט וכנס העתידנים הונפש בפועל בעיקר בחו"ל תנו לחגוג בשקט!) והרבה אנשים יקרים עבדו עליו. אם תצליחו לשמוע את חנן קמינסקי הבמאי מדבר על הסרט אז בכלל טוב. הסיפור מבוסס על אגדות המלך שלמה בפרשנות חופשית חדשה. בין שני האירועים תהיה גם סדנה של ערן היללי. לא לפ…