דלג לתוכן הראשי

'בית שאן' ואגדות ארץ ישראל

*עדכון: יוצרי הסרט הפנו אותי למאמר על תהליך העבודה שלו: מאמר בcgsociety.

נתקלתי בסרט הגמר היפה הזה של קולקטיב הבנדיטים מצרפת. הוא די מרשים והפתיע אותי בדרמה ובבימוי שלו. זוהי אגדה עתיקה-מודרנית שנקראת... בית שאן?!

(אתר הסרט, בלוג הסרט) הסרט מתכתב עם "הקרנפים" של יונסקו, שם אנשים נאבקים לא להפוך לחיות, וגם עם הסוף של "כוכב הקופים" אני חושב. יש פה הרבה רבדים. הוא אפילו מזכיר לי את "לבדי" של ביאליק.
(המשך...)
וזה מפתיע מאוד: למה שחבורת אנימטורים צרפתים ימקמו את האגדה שלהם בבית שאן? מה יש בצליל של השם שמתקשר להם עם אגדות?
ואז חשבתי לעצמי, לאן נעלמו כל אגדות ארץ ישראל? ברור, יש את התנ"ך והמדרשים ויש מקומות מעניינים אבל אין אגדות. ירושלים, שהכילה בעבר שטנים ומלכים ומלאכים ונוודים וצדיקים נשארה עם הסטוריה ועם לאומיות. קשה למקם בה היום אגדה ולא בגללה. הצורך שלנו באגדות כאילו שהודחק. כאילו זהו חלל שניתן למלא אותו בתחליפים. ירושלים לדוגמה סובלת מהתקפה דו-צידית: מצד אחד היא מטופחת כמקום לאומי, הסטורי ודתי ומצד שני היא מרוקנת ומחולנת (מלשון "חול, לא מלשון "חילוני"). וברווח שבין התפיסות הולכת לאיבוד האופציה המיתולוגית שמסוגלת להפוך מקום לכזה שבו סיפורים מתגלים מחדש, מסופרים מחדש ולא על ידי מדריכי טיולים.

מועצת יש"ע יצאה בעבר בהרבה קמפיינים שמטרתם לעורר אהדה להתיישבות בשטחים. הקמפיין היחידי שהיה מוצלח בעיניי היה "יהודה ושומרון- הסיפור של כל יהודי". הנגיעה בנושא הזה של "סיפור" בניגוד ל"דת", בניגוד ל"הסטוריה" או "לאומיות" הוא גם אמיתי (הרבה מהאירועים שאפשר להחשיב כמיתולוגים נערכו באיזור זה) וגם מזהה חוסר אמיתי בציבוריות הישראלית. הצורך באגדות, בהרפתקות, בגיבורים.

אני חושב שיכולה להיות לאנימציה תרומה לחידוש האגדה הישראלית - להשיב את הפיות לארץ ישראל! (יש ספר בשם זה וקניתי אותו בגלל השם אבל בפועל הוא עוסק בלסבית שעוברת התעללות נפשית על ידי אהובתה. לא מה שציפיתי...)



Bet She'an - Making of from Bet She'an Team on Vimeo.

בפעם הבאה שאין לכם רעיון לסרט הנה כמה מקורות לאגדות ארץ ישראל:
ספר הדמיונות הגדול של היהודים. פנחס שדה. 

אגדות היהודים / לוי גינצבורג
אגדות ארץ ישראל - ירושלים, יהודה, ים המלח ושומרון / זאב וילנאי
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=102383
http://agadastories.org.il/advanced_search
ספר האגדה
http://moreshet.co.il/kahana/SubCat.asp?kod_subject=1200&kod_subjectm=1216
ספורי ארץ ישראל
http://kaye7.school.org.il/tales.htm

עוד אגדות
אגדות היהודים: ספר. http://www.schocken-jts.org.il/hebrew/bookstore/prodview.asp?idProduct=344
וכתבה על הספר:  http://www.haaretz.co.il/literature/1.1214108
כתבה על אברהם גיא שעושה קומיקס על פי מדרשי עולמות, שדים ושאר דברים.

בתחתית הפוסט תמצאו סיפור שקרה בצפת ואולי ישמע לכם מוכר...

שווריל של הבנדיטים:


ארט:















  •  of Bet She’an

האם יש פה התייחסות ל"הגדת ראשי הציפורים"? מזכיר גם את הפרשנות של זויה צ'רקסקי להגדה.
הגדת ראשי הציפורים
ההגדה של זויה צ'רקסקי : עושה היפוך לראש אדם וגוף ציפור.
  
היום
  • חברי מרדכי זלר שלח לי את הסיפור הזה:

    הסיפור נקרא "מעשה בבחור אחד שקידש בתולה אחת" וזה לשונו: מעשה שהיה בצפת תוב"ב שיצאו קצת בחורים לטייל בשדה ובעוד שהם יושבים ראו אצבע יוצא ונכנס בקרקע, אמר אחד מהם בדרך שחוק מי יתן טבעתו באצבע לשם קדושין, קם אחד מהם ונתן טבעתו באצבע ונתכסית האצבע עם הטבעת ויחרדו כולם וישובו העירה וברוב זמן נשכח הדבר, ואחר ימים שידך הבחור בתולה אחת ובהגיע זמן הנשואין נתקבצו הקהל ליתן לו שבע ברכות והנה אשה צועקת לאמר מה מום מצא בי החתן לישא אחרת אחר שקידשני, לכן אם תעשו לי דין תורה מוטב, ואם לאו אהרוג החתן והכלה הרי הטבעת בידי, והראתה אותו לכל והכירוהו שהיה שם החתן חקוק בו, מיד לקח אבי הכלה את בתו וילך לביתו ונהפך השמחה לאבל ונשארה האשה עם החתן, ושלח הרב אחרי החתן ודבר עמו בייחוד, רצונך לינשא עם השידה או לאו, ולא תירא שאני אצילך ממנה, אז השיב הבחור מי הוא השוטה אשר חפץ לינשא לשידה, ומה אעשה לרוע מזלי והלואי אותו היום נשברה רגלי ולא הלכתי לטייל, אמר לו שב וצוה לשמש שיזמין השידה לדון לפניה וילך השמש ויחפש אותה בכל הבית ולא מצאה ויחזור הרב ויאמר לא מצאתיה, ויאמר לו הרב בבית היא ומפני הפחד נעלמה ממך, לכן תחזור ותגיע לסולם ואמור שליח הרב אני אם תבואי מה טוב ואם לאו יחרים אותך ואת משפחתך וכן עשה, ויהי בכלותו לדבר והאשה ירדה ותלך אחרי האיש ותבא לפני הרב ויאמר לה מה לך עם בחור זה, לכי והנשאי לשד כמותך, וענתה האשה כך הוא הדין אחר שקדשני יכולה אני לינשא לאחר, אמר לה אלו קדושי טעות הם שלא ראה פניך ולא ידע שאת שידה ובדרך שחוק נתן טבעתו בידך, ואפילו הכי היתה משיבה לו על כל דבר עד שגער בה הרב ואמר לה אעפ"י שאין הדין כך אעשה שיתן לך גט ואם לא תרצי לקבל אחרים אותך ואת כל אשר לך, מיד קרא לסופר וכתב לה גיטה וקבלה והשביע אותה בחרם חמור שלא תעשה נזק לא לחתן ולא לכלה דידיה ולכל מה שיש להם, ותלך האשה ושלח הרב אחר אבי הכלה ועשה שיחזיר לו ארוסתו וכן עשה: (שבחי האר"י,ט-י)

    הסיפור נשמע לכם מוכר? מין הסתם כן למי שראה את הסרט "חתונת רפאים" של טים ברטון. אני שמעתי גרסה אחרת שלו, גם היא יהודית, לפיה פורעים רוסים רצחו כלה ביער בדרכה לחופה וקברו אותה בבגדי חופתה. עבר שם בחור וקידשה בטעות. וההמשך דומה.
    סקיצה של ברטון לחתונת רפאים
    אברהם גיא, יצורי שבע ארצות.

    שדים מקומיים. תרגיל בצלאל של אלעד רחמין ומיכאל לירן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

PATTERNS ועוד יצירות של שחר דיויס

בכל אנימציה יש מימד אקספרימנטלי אבל לפעמים מגיח משהו שונה לגמרי. סרט הגמר מבצלאל של שחר דיויס מחייב הקדמה קצרה. זהו סרט מאוד תובעני הבנוי כוידאו ארט, מופשט ועם זאת בעל עוצמה. אני ממליץ לקחת נשימה עמוקה ולשקוע בכסא ל15 דקות של דפוסים. מסך מלא הכרחי.


עבודות נוספות שלו ולאחריהן הסבר על PATTERNS מפי היוצר.


עבודה משותפת לשחר וטל קנטור:






שחר דיויס מפרט את מה שעומד מאחורי היצירה:
"Patterns הוא סדרה של אנימציות דיגיטליות בהן תמונות וצלילים גולמיים, המופקים על ידי אלגוריתמים, מעוצבים על ידי האמן לצורות וצלילים בעלי משמעות.

הנחת היסוד של העבודה היא שהמדיום הדיגיטלי הינו עולם. עולם שניתן לחקור ולתרבת באמצעות תהליך היצירה האמנותי. המדיום הדיגיטלי הוא עולם משום שהוא מהווה פלטפורמה לקיומן של ישויות ואירועים. זהו עולם זר עם חוקי טבע ייחודיים ושונים. זהו עולם בדיד שבו אטומים הם פיקסלים ודגימות אודיו בודדות ושבו הכוחות הפיזיקליים הם תהליכי עיבוד ממוחשב שמשנים את צורתו של החומר הדיגיטלי. לפני שהאמן מתרבת אותו, עולם זה הוא בבחינת אות-סתום לצופה האנושי. התוצאה הסופית היא שילוב של זר ומוכר. מתקבלת תחו…

לגו הסרט - משחק ויצירתיות

"סרט אמוג'י" והתגובות הקשות אליו מדגים את הרתיעה המיידית שלנו ממה שמריח ממסחריות. כל סרט ארוך הוא מסחרי מעצם זה שהוא מנסה להרוויח כסף אבל יש סרטים שברור שזו ההצדקה היחידה לקיומם. "סרט לגו" בקלות יכול היה ליפול למלכודת הזו. הוא נוצר על ידי חברת ענק שמוכרת צעצועים והסרט, בעל השם הגנרי, נראה במבט ראשון כפרסומת לצעצועים באורך שעה וחצי.
אבל בפועל הוא הרבה מעבר לכך ומי שצופה בסרט מרגיש שהיוצרים, כריס מילר ופיל לורד, היו מודעים למלכוד שהם עלולים לפול לתוכו. מה הם עשו? הפכו את החיסרון ליתרון! הם יודעים שהם משרתים חברת ענק שמסוגלת לגייס לכוחותיה את כל המותגים הגדולים ביותר מבאטמן ועד שר הטבעות ולכן הם משתמשים בכוח הזה כדי לומר משהו על מותגי-על בעזרת סיפור-על. מה שהם עושים למותג (החזרה שלו לידיים היצירתיות של הילד, חזרה לקוביות ובניה) הם עושים גם לסיפור. הם משתמשים בתבניות הכי שחוקות במודע: הזקן החכם, מסע הגיבור, הגיבור הגנרי שמגלה את כוחו, סיפור אהבה שמתחיל רע וזאת רק על מנת להשתמש בהם כקומה ראשונה עליה הם יעשו חיבור ריגשי אלינו הצופים ככאלו שמתבוננים בתבניות הוליוודיו…

האם אנו רובוטים? קליפ ישראלי חדש

האם אנו רובוטים? שאלה טובה.
את הקליפ הזה לWhite Fortune, המשלב סטופמושן ואפטר-אפקטס, יצרו תום מדר ואם-לי נוי שאחראים לסרט המצויין "בפה פעור ואוזניים עצומות".
קרדיטים נוספים:
דן סחר- אפטר אפקטס
אלמוג מזרחי- אנימציית תלת.
תהנו!


למי שפספס: סרט הגמר שלהם עליו כתבתי פה https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2013/11/WIDEOPEN.html:


FEAST סעודת המלכים של דיסני

הסרט FEAST של דיסני זכה באוסקר. הוא מבויים מצויין והארט שלו הוא תאווה לעיניים. בסרט, מערכת יחסים מיוצגת על ידי המבט מהצד: של הכלב ודרך האוכל. מבין השורות אנחנו מבינים מה קורה עד ששני האלמנטים האלו הופכים להיות גם מעורבים במערכת היחסים הזאת.
הסרט מרחיב את הגבולות העיצוביים של אנימציה תלת מימדית ומשתמש בטכניקות חדשות שאני מקווה שיחדרו גם לעולם הסרטים הארוכים. אם זה יקרה אנחנו נקבל סרטים שהעיצוב בהם לא כורע ברך בפני הראליזם אלא נותן חופש גדול יותר ליוצרים לייצר מראה מגוון ומסוגנן יותר.
‎‎פרסום‎ by Ксения Сухова.‎
ההרצאה של היוצר היא מרתקת ומהווה הצצה מעוררת השראה לתהליכי העבודה שלו. ועל הגלגולים שעבר הסרט.
*דרך THE CAB ודרך ITS ART

ארט: