דלג לתוכן הראשי

'בית שאן' ואגדות ארץ ישראל

*עדכון: יוצרי הסרט הפנו אותי למאמר על תהליך העבודה שלו: מאמר בcgsociety.

נתקלתי בסרט הגמר היפה הזה של קולקטיב הבנדיטים מצרפת. הוא די מרשים והפתיע אותי בדרמה ובבימוי שלו. זוהי אגדה עתיקה-מודרנית שנקראת... בית שאן?!

(אתר הסרט, בלוג הסרט) הסרט מתכתב עם "הקרנפים" של יונסקו, שם אנשים נאבקים לא להפוך לחיות, וגם עם הסוף של "כוכב הקופים" אני חושב. יש פה הרבה רבדים. הוא אפילו מזכיר לי את "לבדי" של ביאליק.
(המשך...)
וזה מפתיע מאוד: למה שחבורת אנימטורים צרפתים ימקמו את האגדה שלהם בבית שאן? מה יש בצליל של השם שמתקשר להם עם אגדות?
ואז חשבתי לעצמי, לאן נעלמו כל אגדות ארץ ישראל? ברור, יש את התנ"ך והמדרשים ויש מקומות מעניינים אבל אין אגדות. ירושלים, שהכילה בעבר שטנים ומלכים ומלאכים ונוודים וצדיקים נשארה עם הסטוריה ועם לאומיות. קשה למקם בה היום אגדה ולא בגללה. הצורך שלנו באגדות כאילו שהודחק. כאילו זהו חלל שניתן למלא אותו בתחליפים. ירושלים לדוגמה סובלת מהתקפה דו-צידית: מצד אחד היא מטופחת כמקום לאומי, הסטורי ודתי ומצד שני היא מרוקנת ומחולנת (מלשון "חול, לא מלשון "חילוני"). וברווח שבין התפיסות הולכת לאיבוד האופציה המיתולוגית שמסוגלת להפוך מקום לכזה שבו סיפורים מתגלים מחדש, מסופרים מחדש ולא על ידי מדריכי טיולים.

מועצת יש"ע יצאה בעבר בהרבה קמפיינים שמטרתם לעורר אהדה להתיישבות בשטחים. הקמפיין היחידי שהיה מוצלח בעיניי היה "יהודה ושומרון- הסיפור של כל יהודי". הנגיעה בנושא הזה של "סיפור" בניגוד ל"דת", בניגוד ל"הסטוריה" או "לאומיות" הוא גם אמיתי (הרבה מהאירועים שאפשר להחשיב כמיתולוגים נערכו באיזור זה) וגם מזהה חוסר אמיתי בציבוריות הישראלית. הצורך באגדות, בהרפתקות, בגיבורים.

אני חושב שיכולה להיות לאנימציה תרומה לחידוש האגדה הישראלית - להשיב את הפיות לארץ ישראל! (יש ספר בשם זה וקניתי אותו בגלל השם אבל בפועל הוא עוסק בלסבית שעוברת התעללות נפשית על ידי אהובתה. לא מה שציפיתי...)



Bet She'an - Making of from Bet She'an Team on Vimeo.

בפעם הבאה שאין לכם רעיון לסרט הנה כמה מקורות לאגדות ארץ ישראל:
ספר הדמיונות הגדול של היהודים. פנחס שדה. 

אגדות היהודים / לוי גינצבורג
אגדות ארץ ישראל - ירושלים, יהודה, ים המלח ושומרון / זאב וילנאי
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=102383
http://agadastories.org.il/advanced_search
ספר האגדה
http://moreshet.co.il/kahana/SubCat.asp?kod_subject=1200&kod_subjectm=1216
ספורי ארץ ישראל
http://kaye7.school.org.il/tales.htm

עוד אגדות
אגדות היהודים: ספר. http://www.schocken-jts.org.il/hebrew/bookstore/prodview.asp?idProduct=344
וכתבה על הספר:  http://www.haaretz.co.il/literature/1.1214108
כתבה על אברהם גיא שעושה קומיקס על פי מדרשי עולמות, שדים ושאר דברים.

בתחתית הפוסט תמצאו סיפור שקרה בצפת ואולי ישמע לכם מוכר...

שווריל של הבנדיטים:


ארט:















  •  of Bet She’an

האם יש פה התייחסות ל"הגדת ראשי הציפורים"? מזכיר גם את הפרשנות של זויה צ'רקסקי להגדה.
הגדת ראשי הציפורים
ההגדה של זויה צ'רקסקי : עושה היפוך לראש אדם וגוף ציפור.
  
היום
  • חברי מרדכי זלר שלח לי את הסיפור הזה:

    הסיפור נקרא "מעשה בבחור אחד שקידש בתולה אחת" וזה לשונו: מעשה שהיה בצפת תוב"ב שיצאו קצת בחורים לטייל בשדה ובעוד שהם יושבים ראו אצבע יוצא ונכנס בקרקע, אמר אחד מהם בדרך שחוק מי יתן טבעתו באצבע לשם קדושין, קם אחד מהם ונתן טבעתו באצבע ונתכסית האצבע עם הטבעת ויחרדו כולם וישובו העירה וברוב זמן נשכח הדבר, ואחר ימים שידך הבחור בתולה אחת ובהגיע זמן הנשואין נתקבצו הקהל ליתן לו שבע ברכות והנה אשה צועקת לאמר מה מום מצא בי החתן לישא אחרת אחר שקידשני, לכן אם תעשו לי דין תורה מוטב, ואם לאו אהרוג החתן והכלה הרי הטבעת בידי, והראתה אותו לכל והכירוהו שהיה שם החתן חקוק בו, מיד לקח אבי הכלה את בתו וילך לביתו ונהפך השמחה לאבל ונשארה האשה עם החתן, ושלח הרב אחרי החתן ודבר עמו בייחוד, רצונך לינשא עם השידה או לאו, ולא תירא שאני אצילך ממנה, אז השיב הבחור מי הוא השוטה אשר חפץ לינשא לשידה, ומה אעשה לרוע מזלי והלואי אותו היום נשברה רגלי ולא הלכתי לטייל, אמר לו שב וצוה לשמש שיזמין השידה לדון לפניה וילך השמש ויחפש אותה בכל הבית ולא מצאה ויחזור הרב ויאמר לא מצאתיה, ויאמר לו הרב בבית היא ומפני הפחד נעלמה ממך, לכן תחזור ותגיע לסולם ואמור שליח הרב אני אם תבואי מה טוב ואם לאו יחרים אותך ואת משפחתך וכן עשה, ויהי בכלותו לדבר והאשה ירדה ותלך אחרי האיש ותבא לפני הרב ויאמר לה מה לך עם בחור זה, לכי והנשאי לשד כמותך, וענתה האשה כך הוא הדין אחר שקדשני יכולה אני לינשא לאחר, אמר לה אלו קדושי טעות הם שלא ראה פניך ולא ידע שאת שידה ובדרך שחוק נתן טבעתו בידך, ואפילו הכי היתה משיבה לו על כל דבר עד שגער בה הרב ואמר לה אעפ"י שאין הדין כך אעשה שיתן לך גט ואם לא תרצי לקבל אחרים אותך ואת כל אשר לך, מיד קרא לסופר וכתב לה גיטה וקבלה והשביע אותה בחרם חמור שלא תעשה נזק לא לחתן ולא לכלה דידיה ולכל מה שיש להם, ותלך האשה ושלח הרב אחר אבי הכלה ועשה שיחזיר לו ארוסתו וכן עשה: (שבחי האר"י,ט-י)

    הסיפור נשמע לכם מוכר? מין הסתם כן למי שראה את הסרט "חתונת רפאים" של טים ברטון. אני שמעתי גרסה אחרת שלו, גם היא יהודית, לפיה פורעים רוסים רצחו כלה ביער בדרכה לחופה וקברו אותה בבגדי חופתה. עבר שם בחור וקידשה בטעות. וההמשך דומה.
    סקיצה של ברטון לחתונת רפאים
    אברהם גיא, יצורי שבע ארצות.

    שדים מקומיים. תרגיל בצלאל של אלעד רחמין ומיכאל לירן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

- SCORPION DAGGER - קליפ חדש וגיפים פארודיים על אמנות הרנסנס

"אנשים מצלמים זה את זה כדי להוכיח שהם באמת קיימים."

זה זמן מה ש SCORPION DAGGER (ג'יימס קאר) מוציא ממים וגיפים הזויים המבוססים על ציורים קלאסיים.
עכשיו גם בקליפ חדש ומוצלח מאוד של THE DIG:


אתר היוצר עם כמויות של גיפים: http://www.scorpiondagger.com/
פייסבוק: https://www.facebook.com/jameskerrscorpiondagger







סצנות שלא תראו: חדי קרן.





למה באמת אין חדי קרן?

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

מאמרי וידאו מומלצים 2017

מאמרי הוידאו של 2017! איזה כיף זה מאמרי וידאו. למה לכתוב על קולנוע אם אפשר להסביר ולהדגים באותו הזמן? אמנם השנה נסגר אחד הערוצים הבולטים שעסקו במאמרי וידאו קולנועיים "Every frame a painting" אך הוא השאיר אחריו ערוצים מקבילים טובים לא פחות. הנה כמה מאמרי שעשו לי את השנה. אני לא מצפה שתוכלו לראות את כולם ולכן תמצתתי את נושאי הסרטונים כדי שתוכלו לבחור בעצמכם.
נתחיל בדן הרמון, אולי אישיות השנה. אמנם ריק ומורטי איתנו כבר זמן מה אבל התסריטאי והיוצר הזה מהווה מופת לאדם שגם כותב קומדיות מצוינות ופרועות וגם לא מטריד מינית! מעבר לזה יש לו הבנה מעמיקה בסטוריטלינג, אפיון דמויות ומסע הגיבור, הבנה שבאה לידי ביטוי בסרטונים אלו. למעמיקים כדאי לשוטט גם כאן: http://channel101.wikia.com/wiki/Dan_Harmon כמות גדולה של הרצאות התקיימו בישראל השנה על הסדרה במקומות שונים ובהקשרים שונים מפנטזיה ועד כלכלה עד שלפעמים נדמה שזו אינה סדרה אלא חומר לעבודות סמנריוניות.


אחד המקורות הפוריים בנושאי קולנוע ברשת, אתר NOFILMSCHOOL (כי כשיש רשת מי צריך ללמוד קולנוע? כביכול), סוקר את מאמרי הוידאו שהוא אהב השנה: http…

CUPHEAD משחק בסטייל אנימציה קלאסית

המשחק CUPHEAD (ראש-ספל) מתאר מסע הרפתקאות של שני ראשי ספל בעקבות התערבות כושלת עם השטן.
לא רק שהמשחק מאופיין בסגנון האנימציה של האחים פליישר אלא שהוא גם נעשה באותה הטכניקה! מצוייר על נייר וצבוע ידנית (רק צביעת הדמויות בפוטשופ) והרקעים בצבעי מים. התוצאה באמת מקסימה ונאמנה למקור ההשראה:



לקניה: http://store.steampowered.com/app/268910/Cuphead/
אתר המשחק: http://www.cupheadgame.com/ המשחק נוצר על ידי סטודיו MDHR. 11 דקות מהמשחק:


המשחק מורכב מהתייחסויות ליצירות אנימציה קלאסיות מ"עצים ופרחים" של דיסני, דרך "מיקי בארץ המראה" ועד בטי בופ, פליקס החתול ופופאי.

עדכון: המשחק השיג מליון הורדות בשבועיים. הוא מצליח ואהוב ביותר, גם אם קשה מאוד לנצח אותו.

הרצאה על תהליך האנימציה:

ההשפעות על קאפהד:






מומלץ: הבלוג של האנימטור ג'ייק קלארק.









קרטון קלאסי אחד מיני רבים שמהווים השראה למשחק: ילדי הנעל, של האחים פליישר

יונתן וסרמן: מלא יצירות מנסות להעלות נוסטלגיה למשהו שהקהל עצמו לא חווה. מה שיפה בקאפהד זה שהוא משחק עם הרעיון של נוסטלגיה,. הוא מסתכל על הסרטים הישנים מנקודת מבט של ריחוק. …

דרדסים- הכפר האבוד או: דרדסית בעמק פדלחוש

מחשבה בעקבות "דרדסים- הכפר האבוד" 2017
דרדסית היא אולי החולשה הגדולה ביותר של מותג הדרדסים. היא סמל לתוכן לילדים שבו הגיבורים הם גברים בעלי תכונות עשירות ומגוונות ודמות נשית גנרית. מלבד להיות נקבה, אין לה באמת אישיות אופינת. לכאורה.
הדבר הנכון ביותר הוא כשנותנים לך דרדס לעשות ממנו דרדסלימונדה. ולכן היוצרים של הסרט קפצו למים והציגו את השאלה בגלוי בתחילת הסרט החדש: מה האופי של דרדסית, מעבר להיותה "לא בן"? זוהי נקודת המוצא של הסרט שבעקבותיו דרדסית יוצאת למסע גילוי של הצדדים השונים באישיותה.
זוהי החלטה הגיונית מאוד כי היא עונה על שני צרכים: גם מצילה מותג מהמיזוגניה הסמויה שלו וגם פותחת את עצמה בפני קהל יעד חדש של צרכניות שרוצות בובות וצעצועים עם מיתוג לבנות.

*ההמשך מכיל ספוילר*
בסרט, דרדסית מגלה כפר סודי שבו כולן דרדסים נשים. הן בעלות תכונות מגוונות אך נראות כקהילה שבטית, פראית, כמעט פרימיטיבית בייצוג שלה. הקהילה הזו מנוהלת על ידי ערבה, סוג של דרדס-אמא רק חסרת אישיות. העניין הוא שלא רק שחברת הדרדסיות היא על טהרת הנשים, אלא שהן לא יודעות בכלל מהו דרדס בן. המפגש הזה בין…