דלג לתוכן הראשי

על ג'יימס, אפרסקים ופרפרים



הקדמה: הסרט "ג'יימס והאפרסק הענק",המבוסס על ספרו הידוע של רואלד דאל (צ'ארלי והשוקולדה), עשוי ביד אמן בידי הנרי סליק ("הסיוט שלפני חג המולד"). זהו סרט שזכה להערכת חסר אולי בגלל אופיו האפל ותכניו המטרידים שכוללים התעללות נפשית, אלימות וראשי דגים כרותים לארוחת ערב. לא משהו שלא ראיתם בהארי פוטר. כמו לא מעט מסרטיו של הנרי סליק הסרט מנסה להיות סרט מאיים ו"דיסני" באותו זמן. לפעמים זה עובד יותר ולפעמים (מונקי בון, למשל) זה עובד פחות.
למרות הכל, זהו סרט סטופמושן מופלא עם שירים נהדרים ואם יוצא לכם לשים עליו יד אני ממליץ.
את המאמר פה כתבתי לפני כ-15 שנה, כשהבלוג עוד היה עיתון מחתרת שהודפס על A4.

חרקים באפרסקים

ג'יימס הנרי טרוטר איבד את הוריו בילדותו לאחר שקרנף פראי ברח מגן החיות הלונדוני וטרף אותם חיים, בעקבות האירוע הוא עבר לגור עם דודותיו המרשעות עצילה וגרומה (SPIKER AND SPONGE) אשר התאכזרו אליו קשות עד לאותו יום בו דברים מופלאים החלו לקרות. קסם שהשתבש השפיע על עץ האפרסק העקר שהוציא לפתע פרי בגודל בית. בתוך האפרסק הזה יצא ג'יימס למסע חוצה אוקינוסים לעבר ניו-יורק יחד עם כמה חרקים ענקיים ומתורבתים שהקסם פעל גם עליהם: העכבישה האפלה חובבת חיי הלילה, מרבה-הרגליים האגואיסט וה"מזיק" (תרתי משמע), החרגול, הכנר המתורבת, פרת-משה-רבינו האמהית, הגחלילית החרשת, השלשול הפרנואיד ותולעת המשי השתקנית (שכלל לא שולבה בסרט). כולם מייצגים זנים שונים של דמות המהגר שמפתח חלומות ותקוות כלפי "אמריקה". 
והשאלה המתבקשת היא:

למה אין שם פרפר?

ישנו מוטיב סיפורי החוזר בסיפורים רבים ומתאר את מה שקורה גם בסיפור זה: הלידה מחדש. כדי להסביר מה הוא מבטא, אתן קודם כל מספר דוגמאות למוטיב זה: נשאלה השאלה כיצד זה ששלגיה שבמותה הזמני היתה רק בת 7 נישאה בהקיצה לנסיך? וענו חוקרי ספרות-הילדים, ששלב זה, שבו הייתה טמונה בארון הזכוכית מסמל את התבגרותה; כך שכשיצאה היתה בשלה להינשא. השלבים של תהליכים כאלה כוללים שלב של כניסה, שהייה ויציאה. תהליך זה עובר גם על היפהפיה הנרדמת, על כיפה אדומה, על יונה ופינוקיו במעי הלויתן ובמובן מסויים גם על עליסה בארץ הפלאות- שינוי התפתחותי שעובר על דמות שכלואה בחממה התפתחותית.
מה שמזכיר בדיוק את התפתחותו של הפרפר: בתחילה הוא זחל: מכוער, עלוב, מסכן; לאחר מכן הוא גולם- סגור ומתפתח מעצמו. ובשיאו הוא פורץ החוצה, חזרה לעולם, רק שהפעם עם אישיות יפה, יציבה ועצמאית יותר: הוא פרפר! כך שב"ג'יימס והאפרסק הענק" בין כל החרקים למעשה ישנו פרפר ושמו: ג'יימס הנרי טרוטר!

גלמים בבטן הלויתן

לא במקרה מתלווים למסעו של ג'יימס חרקים - הוא עצמו חרק ולאורך הספר והסרט (של דיסני 1996) ג'יימס עובר את התהליך שעובר על הפרפר (הסרט גם פותח בפרפר יפהפה מעופף אשר מושמד במהרה ע"י הדודה גרומה). הסרט, לעומת הספר, היטיב להדגיש את הטבע ה"חרקי" שבג'יימס. כמו בסצינה בה הדודות מחפשות את ג'יימס:
עצילה: איפה אתה מתחבא, תולעת מגעילה?
השלשול: אה! הן יתפסו אותי!
ג'יימס: לא אותך! אותי!


כמו מחרק מזיק הן חוששות שג'יימס יפגע באפרסק. כמו-כן נוספה סצינה לסרט בה ג'יימס חולם על עצמו כעל זחל שלועס מהאפרסק והדודות רודפות אותו עם תרסיס נגד חרקים.
בשלב זה ג'יימס הוא זחל.

לאחר מכן הוא נכנס לאפרסק, שמשמש כביתו הזמני. ממש כמו הגולם אין הוא נזקק לאוכל ושתייה; הוא ניזון ממיץ   ובשר האפרסק ועסוק בתכנון עתידו- להגיע לניו-יורק.
בשלב זה הוא גולם.

כשהוא יוצא מהאפרסק- הוא פורץ במלא זהרו- על גג הבניין הגבוה בעולם. הוא מוצא משפחה חדשה מאות חברים ובית חם (העשוי מגלעין האפרסק). והאפרסק, כמו עטיפת הגולם לאחר שיצא מתוכו הפרפר, מתבקע בזמן היציאה- הוא נאכל ע"י מאות ילדים. הוא כבר חסר ערך כלפיי ג'יימס, פרט לזכרון המסע.

לא פלא אם-כן שהוא עובר מאנגליה לארה"ב. הוא עובר מבית עלוב בראש גבעה נידחת באנגליה הנוקשה אל "העולם החדש" וה"חופשי" שם יש לו הזדמנות לפרוח. וזהו סוף התהליך- ג'יימס מיצה את חיפושו העצמי והפך לפרפר, לאזרח אמריקני חופשי.

"אנחנו משפחה" אחד משיאי הרגש של הסרט:


טסט אנימציה לדמויות:



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

CUPHEAD משחק בסטייל אנימציה קלאסית

המשחק CUPHEAD (ראש-ספל) מתאר מסע הרפתקאות של שני ראשי ספל בעקבות התערבות כושלת עם השטן.
לא רק שהמשחק מאופיין בסגנון האנימציה של האחים פליישר אלא שהוא גם נעשה באותה הטכניקה! מצוייר על נייר וצבוע ידנית (רק צביעת הדמויות בפוטשופ) והרקעים בצבעי מים. התוצאה באמת מקסימה ונאמנה למקור ההשראה:



לקניה: http://store.steampowered.com/app/268910/Cuphead/
אתר המשחק: http://www.cupheadgame.com/ המשחק נוצר על ידי סטודיו MDHR. 11 דקות מהמשחק:


המשחק מורכב מהתייחסויות ליצירות אנימציה קלאסיות מ"עצים ופרחים" של דיסני, דרך "מיקי בארץ המראה" ועד בטי בופ, פליקס החתול ופופאי.

עדכון: המשחק השיג מליון הורדות בשבועיים. הוא מצליח ואהוב ביותר, גם אם קשה מאוד לנצח אותו.

הרצאה על תהליך האנימציה:






מומלץ: הבלוג של האנימטור ג'ייק קלארק.









קרטון קלאסי אחד מיני רבים שמהווים השראה למשחק: ילדי הנעל, של האחים פליישר

יונתן וסרמן: מלא יצירות מנסות להעלות נוסטלגיה למשהו שהקהל עצמו לא חווה. מה שיפה בקאפהד זה שהוא משחק עם הרעיון של נוסטלגיה,. הוא מסתכל על הסרטים הישנים מנקודת מבט של ריחוק. כשקאפהד ואחיו מהמר…

פסטיבל חיפה תשע"ח נפתח!

פסטיבל חיפה תשע"ח נפתח!

זה מה שיש לו להציע בגזרת האנימציה:
קודם כל תחרות האנימציה הישראלית הקצרה. שם יוקרן הסרט שלי"ניגון" והוא יתמודד מול סרט של שתי סטודנטיות מצוינות שלי במנשר: אלה טבוריסקי ועינת נגר שיצרו את סרט הגמר "קרגו". עוד יוקרנו שם "רה-אורגניזציה של ריקרדו ורדסחיים, מורן סומר ואוסי ולד, "תאים רדומים – Compartments בבימוי דניאלה קופלר ואולי סייס ועוד.מוזמנים להגיע. יום שלישי בבוקר.
לינק: תחרות אנימציה ישראלית קצרה

הטריילר לסרט שלי. עוד עליו פה: https://sites.google.com/view/niggunshortfilm

הכרזה של "קרגו", מנשר 2017:

מיד לאחר התחרות הישראלית יוקרן גם הסרט החדש! הישראלי! באנימציה קלאסית! של חנן קמינסקי "אגדת שלמה".

זו הקרנת בכורה! אגדת המלך שלמה בחיפה.

שני כנסים על מציאות מדומה:
מציאות מדומה בעיר התחתית וכנס ניומדיה: כנס מציאות מדומה וניומדיה


הסרטים הבאים באורך מלא:לאהוב את וינסנט
זומבילניום


סינדרלה חתולה

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

Engloutis, סרט סטודנטים של מארטינז לנה וליאו סושל (2017)

סרטיהם של מארטינז לנה וליאו סושל, שני סטודנטים מדהימים מבית ספר ENSAD בצרפת.

לבלוע. הגולם, היצר והיצירה.

עובדים! ליאו סושל

עיצובים מהבלוג של לנה: http://zigomatyc.tumblr.com/






פורמייר

התנהגות בגיימינג - בין מושן דיזיין ואנימציה

התנהגות - בין מושן דיזיין ואנימציה

מושן דיזיין, בעברית: "עיצוב תנועה" הוא השימוש של מעצבי ברודקסט או אינטרקטיב בתנועה ככלי, כחלק מהחויה העיצובית. השם הזה מתאר איזושהי הפשטה של האנימציה: לא עוד "נפש" אלא "תנועה" לא עוד "רגש", "אשליית חיים" ו"אמינות" אלא עיצוב.
עיצוב הוא פונקציונלי. הוא קודם כל מוצר. בניגוד לטכניקה וסגנון שיש בהם מימד אישי העיצוב פונה החוצה אל המודעות של ההשפעה שיש לדימוי או לחוויה על מי שצורך אותה. כשזה מגיע לאנימציה נוצר פער גדול בין גישת עיצוב תנועה לאנימציה במובנה הקלאסי.
קחו למשל את "12 עקרונות האנימציה" של דיסני. איך הייתם מתארים אותם? אילו דוגמאות הייתם מביאים? שועל שזנבו נשרך אחריו כדי לבטא Draging? העמדת דמויות בחלל כדי לבטא את מצבן הנפשי בStaging? ומה קורה כשאתם מנסים להעביר את זה לעולם עיצוב התנועה? זה מה שקורה:



האם אלו 12 עקרונות האנימציה? לא. זוהי המרה שלהם לעולם משיק. יותר מזה, זוהי הפשטה גסה שחושפת את החולשות של 12 עקרונות האנימציה וזה כתוצאה מההקשר, או יותר נכון מחוסר ההקשר של עקרונות…