דלג לתוכן הראשי

ירח מודבק- קליפ ישראלי של ברי סחרוף



שיר חדש של ברי סחרוף זכה לקליפ מיוחד שיוצא תחת ידו של המאייר (מרצה לאיור במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל וראש מחלקת תקשורת חזותית במנשר) עמית טריינין. עמית צייר על מדבקות משרדיות שהחלו גם לנוע בשילוב של פיקסלציה, אפטר ופלאש. העבודה על הקליפ זכתה גם לתערוכה במסגרת שבוע האיור 2016.
על ביומי הקליפ: תום קוריס.

עמית מספר על הקליפ:
"איך הכל התחיל? איור על מדבקות התחיל לגמרי במקרה. לפני כשש שנים עברתי פריצת דיסק שחייבה אותי לשכב על הרצפה בסלון הבית במשך למעלה מחודשיים. בשלב מסוים התחלתי להשתעמם וחיפשתי לצייר על משהו. ליד איפה ששכבתי עמדה כוננית קטנה שבמגירה התחתונה שלה שכבה ערמה של מדבקות לבנות ישנות וטושים צבעוניים . לקחתי את זה והתחלתי לצייר. בהתחלה ציירתי סדרות של פרצופים, עצים, בתים ועוד ועוד, גיליתי שזה כייף , מרגיע ועוזר בהחלמה . שבועות לאחר מכן, בעצת האורתופד, שהנחה אותי לסחוב רק דברים קלים על הגב,- המדבקות והטושים היו הדבר היחידי אותו סחבתי בתיק על גבי- הן לא שוקלות הרבה ואפשר לקחת אותם לכל מקום. בקיצור- התמסרתי לאובססיה, ובמשך כחצי שנה ציירתי רק על מדבקות.
חמש וחצי שנים אח"כ, התבקשתי לאייר מפה של רחובות תל אביב עבור עיריית תל אביב לפרויקט BOOK ON MAPS . בפרויקט הזה החלטתי לחזור לאייר על המדבקות עם טושים צבעוניים, במהלך העבודה הסיזיפית נרתמו בני המשפחה לצבוע ולצייר על המדבקות ואת תהליך העבודה פרסמתי ברשתות החברתיות וכך קיבלתי הצעה מנענע דיסק לאייר קליפ לשיר "ירח" של ברי סחרוף. מובן שנדלקתי על האתגר רק שבחיי לא עשיתי אנימציה כלשהי ,שלא לאמר קליפ , ולעבודה גויסו עוד אנימטורים נוספים שביחד עמלנו על יצירתו של הקליפ שעשוי מאלפי מדבקות לבנות. בקליפ ביקשתי לתאר סיפור המחבר בין המילים הקלאסיות של נתן אלתרמן והעיבוד של ברי סחרוף מתאר עיר חשוכה וכאוטית נטולת ירח, שבזכות יוזמה של אבא אחד המחליט לעזור לבנו המודאג מחסרונו של הירח , הוא עולה על אופניו ונוסע להחזיר את הירח, הסדר והצבע לעיר."
קרדיטים:
איור, תסריט ובניית קונספט: עמית טריינין
בימוי, צילום ועריכה: תום קוריס
עריכה: עמיחי ביקובסקי
בימוי ואנימציה: אדווה מרקוביץ
עוזרת הפקה: דניאל קפלן

השיר "ירח" מופיע בספרו הראשון של נתן אלתרמן - כוכבים בחוץ - שירים













פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מיטב האנימציה ברשת 2018

שנת 2018 עבורי היתה בעיקר בסימן הסרט שלי ושל אלון רותם "ניגון" איתו נסעתי לפסטיבל קרדיף השנה שם הכרתי מקרוב כמה סרטים ואנימטורים נפלאים. מעבר לזה השנה היתה רוויה בסרטי סטופמושן, קלאסית, תלת מימד, מציאות מדומה וסרטים ארוכים שמאתגרים את הציפיות שלנו. בדרך כלל אני מרגיש שהסרטים הקצרים הם המטען המשמעותי שאקח איתי הלאה מהשנה החולפת אבל השנה נראה שדווקא הסרטים הארוכים הצליחו לבטא את רוח התקופה בעוד הקצרים נשארים מעט מאחור.
כמדי שנה אני מלקט את מיטב הסרטים שעלו לרשת השנה והנה הם לפניכם, הנבחרים שלי לשנת 2018:


מספיק! אנה מנצריס
בגזרת סרטי הסטודנטים אקח איתי את ENOUGH של אנה מנצריס. סרט אפיזודלי קצר שהולך ומעלה את סף המתח עד לפיצוץ הבורגני השקט. אנה היא אנימטורית שוודית. הסרט נעשה כסרט סטודנטים ברויאל קולג' אוף ארט, לונדון.


מכתב אהבה לבחור שהמצאתי - רחל גוטגרץ 
סרט הגמר של רחל גוטגרץ מבצלאל זכה להצלחה גדולה ובצדק. על אף היותו נסיוני בטכניקה ובסיפור הוא מצליח לשמור על מסגרת סיפורית אחידה וסוחפת. הטכניקה המיוחדת שכוללת הדפס ממשי פותחה כבר בשנה ג' של רחל. עוד עליו כתבתי פה: https…

סיכום 2018 חלק ב'

שלום וברוכים הבאים להמשך סיכום השנה בבלוג.
את המיטב קיבצתי ברשומה הקודמת: https://shulyathakosem.blogspot.com/2018/12/2018BESTOF.html וכאן ארחיב ואקפוץ בין מגוון של נושאים שיחד נותנים סקירה על האנימציה העכשווית בארץ ובעולם.

נתחיל עם שחף...
מאוד קשה לעשות סיכום שנה בגלל אחד האנשים המוכשרים והיצירתיים והפרודוקטיבים שחיים בישראל: שחף רם. שחף כבר רגיל לעלות לקבלת פרסים באסיף ומתמודד לא פעם בכמה קטגוריות שונות. השנה הוא יצר סרטון עצמאי, קליפ ללהקת TATRAN וגם קליפ נוסף לאמן השירה המדוברת אריק אבר. למרות שכתב ידו של שחף כבר מוכר, הוא מספר בכל יצירה סיפור אחר עם עיצוב אחר. בקצב הזה, הפרס על מפעל חיים ינתן לו בגיל שלושים ואחת.
שטיח- שחף רם
שקרים לבנים - TATRAN

פרידה - אריק אבר
DIY - סדרת אנימציה לילדים הסדרה DIY שנוצרה על ידי Encyclopedia Pictura עבור Cartoon network בנויה מפרקים קצרים על חבורה יצירתית של ילדים-חיות. הסדרה היא סדרת תלת-מימד שבמהלך הנסיון להוזיל ולקצר את תהליך העבודה הגיעה לעיצוב מאוד מיוחד שחריג מאוד בנוף סדרות הילדים. הבימוי גם הוא מיוחד ונוטה לכיוון החויה-הזיה מאשר נרטיב קל…

הקרנה על הספה - בלגיה 2016

סרטה של ויולט דלויה Violette Delvoye מבית ספר LA CAMBRE, בריסל.
אחד הסרטים המרגשים שראיתי השנה הוא דוגמה מצוינת לכך שסרט אנימציה לא זקוק להצדקה כדי להעשות באנימציה. אין פה קסמים ודרקונים או אנשים שעפים, רק זוג נשים שמשוחחות אחרי צפיה בסרט בביתן. את הסרט ראיתי לראשונה בפסטיבל קרדיף ומאז חיכיתי שיעלה לרשת.

הסרט מאפיין שתי דמויות אוהבות השונות זו מזו ומבטא את היכולת לחלוק מרחב נפשי ורגשי שמקפל בתוכו מחשבות, דמיונות ורצון למשהו מופשט. בקרדיף, כמי שלראשונה היה לבדו בפסטיבל בארץ זרה, הרגשתי שהשיח הזה בין הדמויות, אודות ההשפעה על הנפש של המרחק והזרות שבנסיעה רחוקה הוא מדוייק ובמהלך שש וחצי דקות הדמויות מצליחות לבטא מי הן, מה הקשר בינהן ואיך הן רואות את העולם.
נפלא ממש.
"אנחנו כבר בכל מקום, את ואני"



מיני-דוקו: העליה והנפילה של UPA (וג'רלד מקבוינג בוינג)

דוקומנטרי קצר בשלושה חלקים על עליתו ונפילתו של הסטודיו האמריקני שהשפעתו על ההסטוריה של האנימציה עד היום ניכרת ואף יותר מאי פעם. השפעה על האתטיקה, הפתיחות העיצובית והחיסכון הכלכלי. סטודיו UPA פתח דלת לעולם של מה שמכונה "אנימציה מוגבלת". אנימציה שבמקום לחקות את המציאות יוצרת שפה חדשה של סיפור, עיצוב ותנועה. הרבה ממה שאנו מתייחסים אליו היום כ"מושן דיזיין", התחיל שם.







כפי שהסרט טוען הסטודיו UPA הוא זה שהוכיח את האפשרות לאנימציה שונה ובעקבותיו הלכו האנה ברברה וגם דיסני (בחלק גדול מסרטי התדמית והטלויזיה) שיצרו עולמות שלמים עם עיצוב גראפי לא ראליסטי ואנימציה מוגבלת.

לסיום: אחת הקלאסיקות מבית UPA: סיפורו של ג'רלד מקבוינג בוינג. הילד שידע לדבר רק בצלילים. זוכה אוסקר 1951.


ומסתבר שהסרט הפך לסדרה מאוחר יותר.


למה מרי פופינס חזרה?

על דמויות מתבגרות כתבתי לאחרונה באתר "הפנקס". מה שעלה שם רק מחמיר ב"מרי פופינס חוזרת", ההמשך ל"מרי פופינס" המופלא.
בסרט "כריסטופר רובין" פו הדוב מסביר לכריסטופר שכדי להגיע לאנשהו, הוא פשוט מתרחק מאיפה שהיה. זה נשמע משפט מאוד פואי אבל למעשה זה משפט הופכי לפו. כל אדם יודע שאם רצונך להגיע למקום אחר, אתה מתרחק מאיפה שהיית, זה הגיוני אבל פו אינו הגיוני. בספר המקורי הוא מציע לחזור לאיפה שהיית כדי להתרחק.
בסרט החדש של מרי פופינס יש נסיון לייצר מעין דה-ז'ה-וו למפגש הקודם שלנו עם מרי. שוב האמנת קוסמת, שוב ילדים, שוב בנקאים, מנקי ארובות (מדליקי פנסים), שוב עולם מצוייר ועפיפונים (בלונים) ושוב דוד\ה משוגע\ת.
אבל מרי פופינס ממלאת פה תפקיד שונה. כפי שיפה תאר גידי אורשר בביקורת שלו, אף אחד פה לא באמת צריך את מרי ולא ביקש ממנה לבוא. הילדים אומרים לה בפירוש שאינם צריכים אמנות וזוהי נקודה מהותית. בסרט המקורי למרי היה תפקיד מהותי בכל המעגלים הסובבים את משפחת בנקס: היא אמנם אומנת אבל אינה משרתת ואינה מקבלת פקודות. היא מחלקת אותם. זה חלק מהעימות שלה הן עם תפיסת…