דלג לתוכן הראשי

אבולוציה של דמות: קאא וקלייטון

עיצוב דמויות הוא עבודה קשה. ממעט הנסיון שלי בתחום נראה שעיצוב אמיתי, כזה שמעביר את האופי של הדמות ובאותו זמן מסגנן אותה מבלי להפוך אותה לקלישאה, הוא עבודה שדורשת דיוק ושימת לב לפרטים. מעבר לכך, שמתי לב שהנסיון לשנות משהו קטן בדמות מצריך תמיד חשיבה מחודשת על הדמות כולה. כי דמות היא חטיבה אחת שבה כל איבר מדבר עם אבר אחר.
האימג' שהכי מייצג בעיניי את המורכבות שבעיצוב דמות הוא זה של קאא מספר הג'ונגל:


(בתמונה הקטנה אפשר לראות את המדובב של קאא, שעושה גם את קולו של פו הדוב.)

במקור נתקלתי באיור הזה בספר "illusion of life" של דיסני. אפשר לראות בו את המעבר של קאא מנחש ראליסטי, לשחקן עם אופי. מה שהכי מרשים זה לראות מה עובר מסקיצה לסקיצה. ובעיקר, מתי העיניים של קאא הגיעו למקום הנכון שלהם בפרצוף עד שהוא קיבל את ההבעה הספציפית שלו.
מה אני אוהב בדמות הזו? שהיא מצליחה להעביר משהו שהוא חמקמק: את זה שקאא הוא רשע אבל הוא לא VILLAIN. הוא לא "הרשע" של הסרט. זו תחושה שמתאמתת כאשר קאא פוגש את שירחן ואנחנו רואים את מערכת היחסים המורכבת שיש בין שני הטורפים האלה. הם אינם שווי-כוחות אבל משחקים משחק כאילו הם כן, משום שהם לא טורפים אחד של השני.

עיצוב דמותו של קלייטון מטרזן:
ספוילר, סצינת המוות של קלייטון:


בבלוג של הארלד סיפרמן הוא מציג את התהליכים שמאחורי עיצוב דמותו של קלייטון (מובא מהבלוג שלו בתרגום חופשי, מקוצר ומעוות שלי):


"כשעבדנו על הסרט רצינו שקלייטון יהיה הרע, וקרצ'אק יהיה רע למראית עין, בשביל הטוויסט בעלילה, זה לא עבד. בסרטי הוליווד הישנים הצייד הלבן היה הגיבור, ולא הרע, ולכן רצינו דווקא להשתמש בגיבור כזה. ומי הכי מתאים לתפקיד אם לא קלארק גייבל?"

"גייבל היה אמריקני מדי בשביל הדמות ולכן חיפשנו יותר "ג'נטלמן בריטי". והלכתי ישר למקור: ג'ון ברימור."

"תמיד עוזר לחפש מקבילה עדכנית לדמות שאתה מחפש, זהו צייד פילים אפריקני. הביטו לעיניים שלו."
"חיפשתי השראה מסוגים שונים של חוקרי טבע. זהו סר ריצ'רד ברטון, שגילה את מפלי ויקטוריה ותרגם את "אלף לילה ולילה". האב טיפוס של כל חוקר טבע."

רציתי לעשות הכל כדי שייראה בריטי, לכן לקחתי השראה גם מדיוויד ניוון, ארול פלין ואפילו מהנסיכים צ'רלס ופיליפ.

מתקרב...
בובת מודל שנבנתה לדמות והכניסה לו את הסנטר פנימה יותר:

קישורים:
העבודה על ג'יין מטרזן
העבודה על יזמה המכשפה מ"הקיסר נפל על הראש"
העבודה על הטרול מ"מכושפת"
ראיון עם הארלד
בלוג עיצוב דמויות
ונסיים בספר הג'ונגל שוב. מילט קהל, אחד מגדולי האנימטורים של דיסני בפנסיל טסט יפהפה של מוגלי מטפס על עץ:

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.