דלג לתוכן הראשי

סטופ! מושן...

סטופמושן היא אחת הטכניקות הקסומות ביותר באנימציה. לא משנה כמה קלאסית תהיה מדהימה וכמה תלת יהיה... נו, תלת, עדיין לא יהיה תחליף לחומריות ולתחושת מגע-יד-אדם שיש לסטופמושן. מקובל לחשוב שהמקור הקדום לאנימציה הוא הנסיון לתפוס תנועה על ידי ציורי המערות של האדם הקדמון. האמת היא, שהאנימטור הראשון עשה סטופמושן. הוא לקח גוש אדמה ונתן בו חיים.
הייתם מצפים שהסטופמושן, עם הטרחנות שבו והחד-פעמיות שבו, יעלמו מן העולם. או לפחות ישמשו  סטודנטים ויוצרים עצמאיים בלבד. העובדה היא שבשנת 2012 צפויים לצאת לפחות שלושה סרטי סטופמושן הוליוודיים באורך מלא (טריילרים בסוף הפוסט). אני לא יודע אם זה זול יותר כלכלית, אולי פשוט מדובר ביוצרים שזה באמת מה שהם אוהבים לעשות. אם עדיין לא ראיתם, כדאי לכם גם לצפות ב"מר שועל המהולל" של ווס אנדרסון (משפחת טננבאום), אחד מסרטי הסטופמושן החכמים והיפים שנעשו אי פעם ועוד על ידי במאי שמעולם לא ביים סטופמושן.

אני אתחיל מהפן המקצועי, סרטון על בניית בובות לאנימציה (עוד סרטונים שלו):


והנה שני סרטונים שמתייחסים לקשר שבין בריאת האדם לאנימציית סטופ. הראשון, אנימטאור, אפל והשני הומוריסטי:



אדם. אארדמן בגרסה משלהם לבריאת האדם והעזר כנגדו.
(עוד בפנים)

לינקים רלוונטים והשראה:
http://www.animateclay.com/ אתר ליוצרי סטופמושן
עוד מגוון סרטוני סטופמושן להשראה

NEXT. אארדמן במחווה יפהפיה לשייקספיר. אחד הסרטים הישנים שלהם.


פרוייד. זה קטע אנימציה עם אקטינג מהמם. מדובר בסטופ שבסופו של דבר ולב עם לייב באפטר. אחד הביטויים הקיצוניים לרמות הדיוק שפשר להגיע אליהן עם הטכניקה הזאת.


שילוב של סטופמושן וקלאסית מבית BLU: ציור ומחיקה על קיר. יש להם עוד הרבה סרטים יפים.


גוואקמולי טרי. סטופמושן מגניב מבית PES


והנה משהו ישראלי: הפתיח המגניב לתחרות "אסיף" מבית ZAZ.


והנה הסרטים הצפויים ל2012:
פיראטים. אארדמן מביאים הרפתקת שודדי ים. הטריילר בלינק הזה, המייקינג אוף לפניכם:



פרנקנוויני. טים ברטון מחדש את סרטו הישן שבזמנו צולם בלייב על ילד שמחייה את כלבו המת. כמו "המספריים של אדוארד". אבל עם כלבים.



פרנורמן: סרט לכל המשפחה על ילד שמסוגל לדבר למתים, שנלחם בזומבים. מבית LAIKA

פיות, מתוך פרנורמן.

תוכנות, רק קישורים כלליים, את רובן אני לא מכיר.
תוכנות אנימציית סטופמושן חינמיות:
את זו ניסיתי http://www.clayanimator.com/english/stop_motion_animator.html

http://fancinematoday.com/2009/03/18/4-free-stop-motion-animation-programs-for-windows-linux/
http://www.stopmotioncentral.com/downloads.html
http://stopmotionanimation.com/links/
תוכנה מקצועית:
http://www.stopmotionpro.com בזה השתמשנו בבצלאל
וזו נראית סופר מקצועית כולל תנועות מצלמה מורכבות http://www.dragonframe.com/

אפליקציות (לא ניסיתי):
iMotion_HD
stop motion camera app

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מפסק. סרט הגמר של אורי פנחסי, בצלאל 2018

"מפסק" הוא סרט הגמר של אורי פנחסי על ילד דתי המתמודד עם אימת חילול השבת.


הסרט מעלה התמודדות ישירה עם הפחד והצורך לבדוק גבולות דתיים ובכלל. בעיניים חילוניות אני מניח שקשה לזהות את הקונפליקט הגדול למרות שאיסורי הדלקת אור בשבת הם די מוכרים. המאבק של הדמות עובר בסרט בבת אחת מחשש פנימי (עם משחק דמות יפה, דבר נדיר בסרטי גמר) לעימות חיצוני עם יישות מאיימת שהיא ספק סימן שאלה ספק שטן... או שמא זה האל כפי שמצטייר במוחו של הילד? לי היתה תחושה שברמת הפשט הדמות, בהדליקה את האור, ניצבת לבדה, ללא יראת עונש וחטא שנעלמת עם הדלקת האור. מבט כזה אינו נוגע רק למי שחזר בשאלה אלא גם לחוויות של מי שנשאר דתי. עצם העיסוק המופרז בחטא ובפחד מעונש הוא פן מסוים מאוד וחלקי מאוד בהויה הדתית. אולי לכן, אני כדתי, לא פרשתי בתחילה את הסרט כסרט של יוצא בשאלה. כשאני הייתי ב"בצלאל" למשל הגעתי יום אחד ללימודים ללא כיפה כדי להרגיש איך זה. למחרת השבתי אותה כי לא היה לזה משמעות עבורי שהצדיקה את הסרתה. ניתן לקחת את הסרט למקומות פרשניים רבים אחרים: השטן או הספק שנעלם יכול להתפרש כהארה, כלומר, להציג את החילונ…

פוצי המעופף - עדו בהר. זוכה אסיף 2016

מבחן גבריות והתבגרות ישראלי הוא נושא שקיבל המון יחס בקולנוע הישראלי אבל הרבה פחות באנימציה ישראלית. זה אולי מה שמייחד את "פוצי המעופף" מסרטי גמר רבים אחרים. העיצוב הילדותי-איורי מסוגנן מאוד, יוצר אחדות בין הדמויות והרקע ועוזר ליצר תחושה ילדותית אך מטרידה. העיצוב מזכיר מעט את סרטו המופלא של ג'ונתן הודגסון "האיש עם העיניים היפות" שגם הוא יצר דימויים איוריים ילדותיים כמעט מופשטים ממציאות קונקרטית, מקומית מחוספסת מאוד.

הסרט "פוצי המעופף" של עדו בהר (בצלאל) זכה בפרס אסיף לסרטי סטודנטים 2016.





עיצובים (לחצו להגדלה):













תהליכי עבודה:






האיש עם העיניים היפות:

מקק - סרט קצר של יונתן השילוני, ספיר 2017

סרט הגמר של יונתן השילוני מספיר מספר על מקק שמטריד בחורה צעירה עד לשרשרת של טוויסטים מפתיעה. (מכיל עירום מצוייר).



אנימציה נהדרת ותסריט מורכב שמעורר גם תהיות מסוימות בנוגע לעד כמה סרט יכול לתת לגיטימציה לסטיה והטרדה. האם ניתן בכלל לשפוט דמות בסרט בכלים מוסריים. אני הרגשתי בהתחלה שהסרט עובר ללא אבחנה בין שני סוגים של תיאור הגיבור אבל משיחה עם יונתן מסתבר שזו היתה הכוונה: לצייר דמות שהיא על התפר, שיש בה מהסטיה והתום.




















הריבוע – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני

מאמר חדש שלי על הסרט "הריבוע" של רובן אוסטלנד (שבדיה, 2017) פורסם בכתב העת המקוון "פוסט פוסט" של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל.
על אמנות קונספטואלית, צביעות בורגנית, אלוהים הנעדר בעידן העכשווי ועל פלימו, מדרש תלמודי שהולם את הסרט.
מוזמנים לקרוא.
לינק: "הריבוע" – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני






מהו סרט 'שלם'? מחשבה על משפחת סופרעל 2

סרט ההמשך ל"משפחת סופרעל" מגיע אלינו 14 שנה אחרי הסרט הראשון. זה המון זמן בעידן של צפיית בינג' ויקומים שלמים שנבראים ונהרסים בחצי מהזמן הזה. הסרט המקורי נחשב לאחד הסרטים הטובים ביותר של פיקסאר ויש שאומרים, אחד מסרטי גיבורי העל הטובים ביותר. הוא נגע בסוגיות חברתיות של תרבות של בינוניות, דיכוי, גבריות וכוחה של המשפחה הגרעינית. הסרט החדש אם כן חייב להצדיק את הזמן הארוך שעבר למרות שהוא ממשיך בדיוק מהנקודה בה נגמר הקודם. לא תמצאו פה ביקורת על הסרט אלא מבט יותר פנימה בו אני מנסה להבין למה הסרט, ורבים אחרים לאחרונה, לא נותנים לי תחושה של חויה שלמה ואף נתפסים בעיניי ככאלו המונעים יותר מדי על ידי החלטות תסריטאיות.
הרשומה מכילה ספוילרים רבים לסרט ומומלץ לקרוא אותה לאחר צפיה בסרט.
מהו סרט שלם? השאלה הקיומית עבורי היא האם הסיבה שאני ביקורתי יותר כלפי סרטים חדשים היא כי (מה לעשות) ילדותי שחלפה לה מזה כבר עברה בצפיה בסרטי דיסני והם מבחינתי מעיין עשיר לעיון חוזר במיתוסים וסטוריטלינג? האם הסיבה שקשה לי להנות מ"משפחת סופרעל 2" נובעת מכך שהנטיה שלי לחפש ולראות רבדי עומק בסרטים …