דלג לתוכן הראשי

חומרים טובים על לייאאוט וסטוריבורד

לייאאוט וסטוריבורד, שתי תת-אומנויות של אנימציה, חשובות מאוד. מקווה שהפוסט הזה יתן תמונה כללית על הנושא יחד עם מגוון כלים לשימוש ופיתוח האמנויות האלה.
From this article here, shows new pieces of the storyboard. I’m dieing with laughter!
Part 1 part 2 (warning large files)
סטוריבורד לקליפ DO YA THING של הגורילז
מעט רקע כללי:
הלייאאוט (LAYOUT) הוא הקומפוזיציה בפריים, מיקום האלמנטים. התפקיד של אמן הלייאאוט הוא (או היה) לארגן את היחס בין הדמויות לרקע ולשמור שהפריים יוכל להכיל את התנועה הצפויה בפריים מבלי הפרעה: בלי התנגשות בין אלמנטים או חריגה מגבולות הפריים. האומנות הזו נעלמה אם אני לא טועה אבל הוטמעה בתהליך העבודה על הסרט.

הסטוריבורד (STORYBOARD) הוא סקיצת הבימוי של הסרט. ויזואליזציה של המהלך הסיפורי, תיאור רצף השוטים, מה רואים בכל שוט ומה הטקסט המלווה כל שוט באיורים כלליים. בסרטי אנימציה רבים העבודה על הסטוריבורד היא בעצם העבודה על התסריט והבימוי במקביל. שיטת העבודה הזו, שעוזרת לדמיין את הסרט עוד לפני ההפקה, נעשתה שימושית גם בסרטי לייב. עבודה מדוקדקת על סטוריבורד מונעת צילומים מיותרים ועריכה מאוחרת.

בגלל שאמנות הלייאאוט מעט נעלמה איחדתי אותה עם הסטוריבורד. המשותף לשניים הוא בבניית הפריים הסיפורי. העבודה האמנותית על שניהם משלבת בימוי עם עיצוב בלי מימד הזמן, שמתווסף ברמת האנימטיק.


דוגמאות
אלה דוגמאות של השוואה בין הסטוריבורד לתוצר הסופי. כמובן, שזהו כבר "אנימטיק": סטוריבורד עם סאונד ותזמון:

מפלצות בע"מ:
צעצוע של סיפור 1:
הסיוט שלפני חג המולד:


יסודות השפה הקולנועית כפי שהיא  באה לידי ביטוי בסטוריבורד (ניתן להורדה פה):

7 דפוסים בסיסיים לסטוריבורד:




(עוד הרבה בפנים...)

מבחינה עיצובית יש חשיבות בהבנה של קומפוזיציה. הספר הזה הוא מדריך לענייני קומפוזיציה ובניית פריים שלי עוזר מאוד:
Composition Artists Course[1]

הספרון הזה מכיל משחקי קומפוזיציה ובימוי לסצינה של דיסני מ"המצילים הקטנים". THUMBNAILS הם איורים קטנים וחופשיים שמנסים ללכוד הבט אמנותי בסקיצה מהירה:
המדריך הזה של בראד בירד (במאי רטטוי, משפחת סופרעל, משפחת סימפסון) הוא מרתק. יש לי הסתיגות אחת ממנו, כפי שידידי לירן רביב העיר. בראד בירד הוא אדם טוטלי. מבחינתו פריים אמור להשתמש בכל כלי אפשרי להעברת הסיפור\הדרמה. הבעיה שלו היא שהוא לא מרפה, הוא תופס חללים ריקים כ"מבוזבזים" וכטעות. אישית, אני נוטה להתעלם מההבט הזה בתפיסת הקומפוזיציה שלו, בהנחה שהבנתי אותה נכון.
רידלי סקוט (פרומתאוס, בלייד ראנר) על חשיבות הסטוריבורד: פול פליקס, איש לייאאוט בדיסני, טעימה מעבודותיו: ולהבטים מעשיים נוספים, הנה שלושה ספרים בנושא (לא קראתי, מקווה שהם טובים, השני נראה לי המעניין יותר): Animation.The Art of Layout and Storyboarding ועוד ספר אונליין על בימוי לאנימציה: והנה שלל לינקים קשורים: אתר סרטוני הדרכה על איורים דיגיטליים: http://www.ctrlpaint.com/ דוגמה לסרטון שלהם:
 

CtrlPaint - Film Studies: Foreground Middle ground Background from matt kohr on Vimeo.
  סרטונים על יסודות הבימוי (אנגלית): http://www.openfilm.com/channels/Sonnyboo-s-Film-Tips-For-Beginners-  אסופה נהדרת של תרגילים, עקרונות בימוי וקומפוזיציה,מבית FLOOBY NOOBY (האנימטור רון דוסט) בלוג האנימציה האהוב עליי (אנגלית, חייבים לתרגם את זה!): http://www.floobynooby.com/IPUB/comp1.html  אסופת מאמרים (גם באנגלית) בנושא של ג'ון ק. (רן וסטימפי): http://floobynooby.blogspot.co.il/2010/07/so-much- useful-information-for.html מברשות פוטושופ לסטוריבורד להורדה: http://www.floobynooby.com/Storyboard_Brushes.abr תוכנות: toonboom storyboard https://www.celtx.com/ תוכנה עם גרסה חינמית שמנהלת פרה-פרו והפקה כולל סטוריבורדים ותכנון לוקיישן ניתן להוציא סטוריבורדים גם מTVPAINT. בלוגים בלוג הסטוריבורדינג של קרן לויד: http://karenjlloyd.com/blog/free-storyboard-template-downloads/ http://storyboardsecrets.com/blog/ http://storyboardclass.com/q-and-a/qabonus.html מגוון סטוריבורדים של adventure time http://www.scribd.com/collections/2334785/Storyboards-Adventure-Time ניתוח הפתיח של וואל-אי http://www.floobynooby.com/Wall-E.pdf טמפלטים של סטוריבורד להדפסה: http://www.storyboardart.org/resources/
ספרי סקצ'בוק שמיועדים לסטוריבורדרים: http://www.bookdepository.co.uk/Moleskine-Large-Storyboard-Notebook/9788862933117?a_aid=shulyathakosem (משלוח חינם לארץ באתר הזה) וספרים חדשים על לייאאוט: SETTING THE SCENE  וספר על הלייאאוט של דיסני 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אנימציה ישראלית 2016 חלק א'

אני מתנצל. במשך זמן רב אספתי כמויות של אנימציה ישראלית משנת 2016 החולפת. רציתי לכתוב פוסט מסודר יחד עם מיטב 2016 הכללי אבל לא יצא. כדי לא לזרוק לפח את כל היצירות האלו אני מציג אותן פה. בלי הרבה מלל, ואפילו בלי רשימת קרדיטים (כי מדובר בהמון סרטונים). רוב הסרטים של סרטי סטודנטים, חלקם תרגילים ואפילו משנה א. יחד עם מעט מסחריים ועצמאיים תמצאו פה מאגר עשיר של השנה החולפת.
קצת בלאגן אבל... תהנו!

חלק ב' בקרוב...

נדיה דוביצ'נסקי ונעמה צרפתי בתשדיר אקספרימנטלי משובח ללילה לבן:


נזק וכאב, סלפסטיק של אביב שפטרו ואורן לזר

עדי שריר: אקזיסטנציאליזם


כמה יצירות יפות של אלכס קלקסבר:


מעגלים, קליפ שזכה להצלחה אדירה. יואב שטיבלמן, עובדיה בנישו ואורי לוטן


מרלן, סרט שנה ג' נהדר. גיל מקנניל, אדוה סנטו רונלי ישראל ותמיר אהרוני

תמר אודנהיימר


שירן בלינקוב


יואל הרצברג


שני יסמין


תרגיל רצף יפה עובד פורן


גם זה שלו ושל אורית אוגד: מיטה סתורה



שי גטזוף


עידו שפירא


חן וינר עם INNERVIEWS המצוין


סטופמושן סרטנים של דניאל הו,שיר פקמן ואלכס קלקסבר

עומר נורליאן


מעגל הילדים של דנה הדר


תמי ברנשטיין מציגה את עצמה לרגל …

DEER FLOWER סרט סטופמושן קצר ומטריד

הסרט הקצר, היפהפה והמטריד הזה היה מועמד לפרס האנני. הוא מספר על זכרון ילדות שיש בו טראומה והתבגרות.
הוא גם משלב דו-מימד וסטופמושן והדפסה תלת מימדית.
בעבר ניסיתי לחשוב למה סרטי סטופ כל כך מטרידים. אני מניח שזה קשור לחומריות הממשית שבטכניקה אבל אולי גם כי סטופמושנרים מבלים זמן רב מדי בחדרי חושך.
לבדם.

היוצר: קנגמין קים.


הבובה:





סרטו הקודם של קנגמין: 38-39°C


אם הייתי אלוהים -סרטו של קורדל ברקר

השם קורדל ברקר נשמע לכם מוכר? בודאי זה בגלל סרטו המופלא "החתול חזר" (בהמשך הפוסט) שנחשב לאחד מקלאסיקות האנימציה הקצרות. קורדל לא יצר הרבה סרטים מאז ועכשיו הוא חוזר עם סרט סטופמושן חדש: אם הייתי אלוהים" If i was god.
קבלו אותו עם זכרונותיו מכיתה ז.
מאחורי הקלעים (לקוח מתוך Cartoon brew) 









סרטיו הקודמים שסובלים ממחסור באהבת אדם אבל יש בהם הרבה יצירתיות, הומור וביקורת: