דלג לתוכן הראשי

חומרים טובים על לייאאוט וסטוריבורד

לייאאוט וסטוריבורד, שתי תת-אומנויות של אנימציה, חשובות מאוד. מקווה שהפוסט הזה יתן תמונה כללית על הנושא יחד עם מגוון כלים לשימוש ופיתוח האמנויות האלה.
From this article here, shows new pieces of the storyboard. I’m dieing with laughter!
Part 1 part 2 (warning large files)
סטוריבורד לקליפ DO YA THING של הגורילז
מעט רקע כללי:
הלייאאוט (LAYOUT) הוא הקומפוזיציה בפריים, מיקום האלמנטים. התפקיד של אמן הלייאאוט הוא (או היה) לארגן את היחס בין הדמויות לרקע ולשמור שהפריים יוכל להכיל את התנועה הצפויה בפריים מבלי הפרעה: בלי התנגשות בין אלמנטים או חריגה מגבולות הפריים. האומנות הזו נעלמה אם אני לא טועה אבל הוטמעה בתהליך העבודה על הסרט.

הסטוריבורד (STORYBOARD) הוא סקיצת הבימוי של הסרט. ויזואליזציה של המהלך הסיפורי, תיאור רצף השוטים, מה רואים בכל שוט ומה הטקסט המלווה כל שוט באיורים כלליים. בסרטי אנימציה רבים העבודה על הסטוריבורד היא בעצם העבודה על התסריט והבימוי במקביל. שיטת העבודה הזו, שעוזרת לדמיין את הסרט עוד לפני ההפקה, נעשתה שימושית גם בסרטי לייב. עבודה מדוקדקת על סטוריבורד מונעת צילומים מיותרים ועריכה מאוחרת.

בגלל שאמנות הלייאאוט מעט נעלמה איחדתי אותה עם הסטוריבורד. המשותף לשניים הוא בבניית הפריים הסיפורי. העבודה האמנותית על שניהם משלבת בימוי עם עיצוב בלי מימד הזמן, שמתווסף ברמת האנימטיק.


דוגמאות
אלה דוגמאות של השוואה בין הסטוריבורד לתוצר הסופי. כמובן, שזהו כבר "אנימטיק": סטוריבורד עם סאונד ותזמון:

מפלצות בע"מ:
צעצוע של סיפור 1:
הסיוט שלפני חג המולד:


יסודות השפה הקולנועית כפי שהיא  באה לידי ביטוי בסטוריבורד (ניתן להורדה פה):

7 דפוסים בסיסיים לסטוריבורד:




(עוד הרבה בפנים...)

מבחינה עיצובית יש חשיבות בהבנה של קומפוזיציה. הספר הזה הוא מדריך לענייני קומפוזיציה ובניית פריים שלי עוזר מאוד:
Composition Artists Course[1]

הספרון הזה מכיל משחקי קומפוזיציה ובימוי לסצינה של דיסני מ"המצילים הקטנים". THUMBNAILS הם איורים קטנים וחופשיים שמנסים ללכוד הבט אמנותי בסקיצה מהירה:
המדריך הזה של בראד בירד (במאי רטטוי, משפחת סופרעל, משפחת סימפסון) הוא מרתק. יש לי הסתיגות אחת ממנו, כפי שידידי לירן רביב העיר. בראד בירד הוא אדם טוטלי. מבחינתו פריים אמור להשתמש בכל כלי אפשרי להעברת הסיפור\הדרמה. הבעיה שלו היא שהוא לא מרפה, הוא תופס חללים ריקים כ"מבוזבזים" וכטעות. אישית, אני נוטה להתעלם מההבט הזה בתפיסת הקומפוזיציה שלו, בהנחה שהבנתי אותה נכון.
רידלי סקוט (פרומתאוס, בלייד ראנר) על חשיבות הסטוריבורד: פול פליקס, איש לייאאוט בדיסני, טעימה מעבודותיו: ולהבטים מעשיים נוספים, הנה שלושה ספרים בנושא (לא קראתי, מקווה שהם טובים, השני נראה לי המעניין יותר): Animation.The Art of Layout and Storyboarding ועוד ספר אונליין על בימוי לאנימציה: והנה שלל לינקים קשורים: אתר סרטוני הדרכה על איורים דיגיטליים: http://www.ctrlpaint.com/ דוגמה לסרטון שלהם:
 

CtrlPaint - Film Studies: Foreground Middle ground Background from matt kohr on Vimeo.
  סרטונים על יסודות הבימוי (אנגלית): http://www.openfilm.com/channels/Sonnyboo-s-Film-Tips-For-Beginners-  אסופה נהדרת של תרגילים, עקרונות בימוי וקומפוזיציה,מבית FLOOBY NOOBY (האנימטור רון דוסט) בלוג האנימציה האהוב עליי (אנגלית, חייבים לתרגם את זה!): http://www.floobynooby.com/IPUB/comp1.html  אסופת מאמרים (גם באנגלית) בנושא של ג'ון ק. (רן וסטימפי): http://floobynooby.blogspot.co.il/2010/07/so-much- useful-information-for.html מברשות פוטושופ לסטוריבורד להורדה: http://www.floobynooby.com/Storyboard_Brushes.abr תוכנות: toonboom storyboard https://www.celtx.com/ תוכנה עם גרסה חינמית שמנהלת פרה-פרו והפקה כולל סטוריבורדים ותכנון לוקיישן ניתן להוציא סטוריבורדים גם מTVPAINT. בלוגים בלוג הסטוריבורדינג של קרן לויד: http://karenjlloyd.com/blog/free-storyboard-template-downloads/ http://storyboardsecrets.com/blog/ http://storyboardclass.com/q-and-a/qabonus.html מגוון סטוריבורדים של adventure time http://www.scribd.com/collections/2334785/Storyboards-Adventure-Time ניתוח הפתיח של וואל-אי http://www.floobynooby.com/Wall-E.pdf טמפלטים של סטוריבורד להדפסה: http://www.storyboardart.org/resources/
ספרי סקצ'בוק שמיועדים לסטוריבורדרים: http://www.bookdepository.co.uk/Moleskine-Large-Storyboard-Notebook/9788862933117?a_aid=shulyathakosem (משלוח חינם לארץ באתר הזה) וספרים חדשים על לייאאוט: SETTING THE SCENE  וספר על הלייאאוט של דיסני 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מיטב 2017

ברוכים הבאים לסיכום 2017 באנימציה!
האנימציה האיכותית נגישה לנו בעיקר ברשת שהפכה לזירה המרכזית למפגש עם קהל חובב אנימציה. זו זירה מקוונת שלא תמיד עושה חסד עם היוצרים והיצירה: היא מרוחקת, מלאת הפרעות קשב, מרצדת על מסכים קטנטנים ולא מתגמלת כלכלית; אבל היא חופשית ונותנת במה למגוון אדיר של יצירות אנימציה שהולך וגדל משנה לשנה.
חברתי לאביב זיו כדי להביא לכם מפירות השנה החולפת בקטגוריות שונות. אנו הגבלנו את עצמנו בבחירות שלנו לסרטים שעלו לרשת השנה ונעשו בסביבות 2017.

מי אנחנו?
יוני שלמון: שוליית הקוסם, ראש מחלקת אנימציה במנשר ואנימטור עצמאי.
אביב זיו: למד קולנוע באוניברסיטת תל אביב ואנימציה בIAC וכרגע עובד על סרט סטופמושן.

מוכנים?



Hi Stranger \ קירסטן דלור

יוני:
שלום, זר. סרט קצרצר של קירסטן לפור שהגיח לעולם כחלק מהאנתולוגיה "זרים" של LNWC (חבורת יוצרים עצמאיים שבוחרת נושא שונה כל שנה). כחלק מהמקבץ הסרט לא עורר הדים מיוחדים, אך ברגע שיצא לבדו לרשת הוא הפך לסרטון ויראלי בן רגע שרץ בכל פלטפורמה אפשרית. סוד הקסם שלו הוא שילוב בין רעיון עצמתי לביצוע מינימליסטי ומדויק. הסרט חושף במערומיו את …

דיאלוג של גוף ונפש: על איש האולר השווצרי

מומלץ מאוד לראות את הסרט לפני הקריאה.
מאמר זה לא מהווה ביקורת אלא ניתוח והניתוח הזה חשוב לי כי מבחינתי הוא חורג הרבה מעבר לסרט הספציפי. הסרט הזה הציף וחידד כמה נקודות שמאפיינות את הקונפליקטים המרכזיים של תחילת המאה הנוכחית ועל כך בהמשך.

הסרט "איש האולר השווצרי" מתאר מסע משותף, סרט באדיז (הייתי חייב להשתמש במשחק המילים הזה) של בחור צעיר בשם האנק, בודד ואומלל על אי בודד, וגופה בשם מני.
כן... גופה.
על פניו, הסרט הזה מופרע לגמרי ולא נשמע כמו משהו שאמור היה להפוך להפקה אמיתית. ללהק את דניאל רדקליף לתפקיד גופה מפליצה היא לא בחירה שגרתית ולהוציא את הגופה להרפתקת Bromance (רומן גברי-חברי) לא הופך את הסרט ליותר סביר. עם זאת מפתיע לגלות שהסרט בנוי לחלוטין במבנה קלאסי מראשיתו ועד סופו. התסריט הוא "מסע הגיבור" באופן הבסיסי ביותר ודווקא מסיבה זו מעניין לתהות מה הסרט מנסה לומר ומה גרם לכך שהיה צורך לספר סיפור מופרך כל כך בתבנית כל כך קלאסית, מעבר לגימיק.
שלב א: האם טרנסג'נדריות היא מטפורה יסמין ששון היא המרצה לתסריט במנשר ולאחר שמצאתי ניתוח שטוען שהגיבור טרנסג'נדר ושבזה …

אולימפיאדה מונפשת

אוליפיאדה מונפשת!
אני גדלתי על חלק מהסרטונים פה והם משעשים מאוד. תהנו!

נתחיל מגוגל דודל יומי לאולימפיאדת החורף 2018


אנימציה ישראלית מבית פיל


מנימליזם אולימפי מבית סטודיו AKA


אוליפיאדת לגו! נהדר!


אולימפיאדת בלונים!


על החירות- קטע מתוך "הנביא"

קטע פואטי אחד מתוך הסרט "הנביא- חליל ג'ובראן".

הסרט הארוך, המבוסס על הספר בשם זה ובו שיריו של חליל גו'בראן, משובץ בקטעי שירה ואנימציה שנעשו בטכניקות שונות על ידי אנימטורים שונים. קטעים קצרים אלו מהווים את נקודת החוזק של הסרט ללא ספק ואחד הקטעים היפים הוא "על החירות" בביצועו של האנימטור הפולני מיכל סוצ'ה:



תהליך העבודה על הקטע כולל עבודה ידנית ודיגיטלית מפרכת שמצדיקה את התוצאה.


טריילר הסרט:


סיפור המסגרת של הסרט עשוי בתלת מימד שמרונדר כדו מימד. מצער לראות שבהתחלה האנימציה נועדה להיות פשוט באנימציה קלאסית וכנראה המראה השתנה משיקולי תקציב:


על תהליך העבודה בשילוב דו מימד מצוייר ותלת מימד.

'השירלי טמפל', סרט הגמר של דניאלה שרר 2013

"שירלי טמפל" הוא סרט הגמר שדניאלה יצרה ב2013 במסגרת לימודיה בRCA, לונדון (היא ישראלית אז זה קצת "אנימציה ישראלית" גם, לא?). זהו סרט מיוחד מכמה בחינות: צורת הבימוי רוויית המעברים הדינמיים משוט לשוט משולבת עם סיפור שהוא חצי חלום וחצי מציאות. ה"שירלי טמפל" הוא משקה אלכוהולי לילדים שנותנים להם במסיבות כדי שהם ירגישו "גדולים". הילד פה נקלע לסיטואציות שלא ברור מה המשמעות שלהן במציאות. שאלת ה"היה או לא היה?" מחדדת את תחושת השכרות הקלה שאולי כולנו חוטאים בה באשר לזכרונות ילדות ואיך שהם מעצבים אותנו.

האתר של דניאלה שרר



יש לה גם קליפ שעשתה השנה ועוד פרויקטים נהדרים שכבר כתבתי עליהם (פה וגם פה):