YES\NO סרט הגמר של עופר וינטר

סרט הגמר של עופר וינטר מתקשורת חזותית, בצלאל. זוכה מקום שני אסיף סטודנטים 2013.

עוד על הפרויקט:

הסרט מאוד מדבר בעד עצמו ובכל זאת אתייחס לנקודה משמעותית אחת. בהרצאה שלי באנימיקס הבאתי את הסרט כדוגמה להשפעה של השפה האינטרנטית על עולם הדימויים והנושאים בסרטי אנימציה.
ברמת הנושאים: ניתן לראות בסרט את העיסוק בסוגיית ההצפה של התכנים והאוסף העמוס של דימויים מעצבי-זהות תוך כדי שמירה על מסגרת סיפורית קוהורנטית. הקפיצה הזו בין דימויים מגוונים מאפיינת הרבה סרטים לאחרונה אולי כי זהו ייצוג אמיתי לחויית הזהות בעולם דינמי ומלא אפשרויות בחירה יחד עם (אשליית?) שליטה בצריכת התכנים.
בנוסף, המדיום פה הוא גם המסר כי התוכן עוסק בתקיעות של חוסר הבחירה והדימויים תקועים בלולאות גם כשנדמית התקדמות. מהבחינה הזו הסרט מאוד מזכיר את "רבולבר" שכבר עסקתי בו בהרצאה אחרת.
ברמת הדימויים הסרט הוא דוגמה טובה ליכולת להרכיב סרט מתת-דימויים שעומדים בפני עצמם גם כגיפים (כמובא למטה).

עופר:
"הגעתי אל הפרויקט מתוך חווית החיים שלי, והבעיות שמעסיקות אותי של חוסר שקט, חוסר החלטיות, בחירות והכרעות שמלוות בתהליך מתסכל, ועמידה קרועה לא פעם בין אופציות שונות.
כשנכנסתי לעומק גיליתי שזה לא רק אני. גליתי שהנושא מהדהד אלי מכל מי שסביבי.
פילוסוף צרפתי בשם עמנואל לוינס (יהודי טוב) תיאר את מצבו של האדם המערבי במונח "פיתוי הפיתוי".
הפיתוי קיים לא אל הנאה מסויימת, אחרת, אלא אל מרחב בו קיימות אינסוף הנאות אפשריות. כדבריו: "הוא שואף לנסות את הכל, לחוות את הכל... חיי אודיסאוס על אף תלאותיו נראים לנו ראויים להערצה, וחיי דון ז'ואן למרות סופו הטראגי, מעוררים בנו קנאה...אסור לדחות כל אפשרות! אסור להחמיץ את החיים! …
לפיתוי הפיתוי , ולפקחונו המוחלט, מתנגד רק התמימות, מושג לגמרי שלילי…"
כשאנו מודעים לכלל האפשריות הטובות והמתאימות לא פחות, האם ניתן להתמסר לגמרי לאופציה אחת?

יהודי טוב נוסף בשם הרב שמעון גרשון רוזנברג (שג"ר) כינה את המצב הזה "פגם ברית". מה הכוונה ברית?
"ברית היא התקשרות של אדם לכל דבר בעולם.. בעיקר לזולת ממקום של הארת פנים.. כאן מתבררת משמועותו החמורה של פגם הברית. הפיכת ההתקשרות הטהורה ליחס נצלני, דכאני, חמדני. הזולת הופך סובייקט לסיפוק תאוותי וצרכי.. כשאדם לאדם זאב, אני מנסה להשתלט עליו לפני שישתלט הוא עלי.. במפגש עם דבר אינני נפתח אליו כדי להיכלל בו , הוא נתפס כעומד מחוץ לי ולכן אני בוחר להתרחק ממנו או מנסה לבולעו ולנכסו.."
הפתרון אותו הוא מציע, הוא הברית, ההכרעה להיקשר, להתחבר, לשהות בתוך בחירה אחת מסוימת, ולהיות תמים מתוך בחירה  (באופן פרדוקסלי משהו ).

אז איך זה קשור לסרט?

בפרוייקט ניסיתי להביא את שלל האספקטים של הנושא, ואיך שהוא מתממש בחיינו, לתת ביטוי לאבסורדיות שבמצב הזה,  ולרמוז מעט לכיוון הפיתרון שמציע הרב שג"ר."


















תגובות