דלג לתוכן הראשי

חוטים. ספיר 2012

סרט הגמר של טל ארביב וליאור גולן מביא סיפור שנשמע מוכר בהתחלה: יחסי בובה-על-חוט והמפעיל שלה אך היוצרים עושים ממנו דרמה מקורית ובעיניי גם מרגשת ובעלת רבדים.
ספיר 2012.


תהליכי עבודה:



ההפקה התחילה ב2009 עם שנה וחצי של פרה פרודקשן, עם התסריט הבימוי מידול וריג ראשוני.
עשינו עשרות דרפטים של אנימטיק והראנו אותם כל הזמן לכל מי שרק יכלנו, כדי להיות בטוחים שהדברים שאנחנו רוצים שיעברו יעבדו.
תוך כדי, עבדנו על העיצוב של הדמויות. דמות המריונטה פחות או יותר נסגרה בחודשים הראשונים ועם דמות המפעיל לקח לנו יותר זמן. כנראה בגלל שהעיצוב שלו היה צריך להגדיר את "עולם המציאות" אל מול העולם הצעצועי של המריונטה והוא היה צריך להגיע בשלב מאוחר יותר.
אחריה עקבה שנה של פרודקשן, אנימציה, תאורה, רנדר  וסימולציות. בשלב הזה כבר נכנסו ללוז הרבה יותר אינטנסיבי שכלל עבודה אחד ליד השני כמעט כל יום כל היום. אפילו שמדובר בעבודה במחשב ואפשר לפרוט אותה לחתיכות, הרגשנו שאנחנו חייבים להיות אחד ליד השני כדי שהעסק הזה יעבוד.
נכנסנו לחדרון קטן עם כמה שיותר מחשבים שהצלחנו לדחוף לשם 
כדי ליצור מצב שמפרים אחד את השני כל הזמן, ונמצאים כל הזמן מעודכנים ומסונכרנים וחוסכים את כל הזמן הזה.

חודשיים שלושה אחרונים הוקדשו לפוסט פרודקשן בהם סיימנו את הקימפוז של השוטים עם תוספות של מייט פיינטינגס, שיפורי סטייל קטנים, פיין-קאט ותיקוני צבע.
בשלב הזה גם הגיעה התמיכה מקרן רבינוביץ שעזרה לנו להביא מלחין ופסקוליסט מהשורה הראשונה בארץ,
עדי כהן המלחין, ואולפני זינקו של יעקוב שם טוב שחיברו אותנו עם רפי חן על הפסקול.
לגבי המוזיקה, ידענו שאנחנו רוצים כלים חיים שילוו את הסרט ולא יכלנו להסתפק בסינט, מדובר בסיפור חם ושביר ורצינו שזה יתבטא במוזיקה. לכן רצינו מאוד לעבוד עם עדי שנמצא בקשר עם מגוון נגנים, בינהם נגנית משור (כן, זה שמנסרים איתו) שהקליטה לנו את התפקיד המוביל בניו-יורק https://www.youtube.com/watch?v=v_HLcxXKeMQ
למזלינו זכינו להשתמש בה ועוד נגנים מהטובים בארץ לסרט.









עוד כמה סרטי גמר מהמחזור שלהם:



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מפסק. סרט הגמר של אורי פנחסי, בצלאל 2018

"מפסק" הוא סרט הגמר של אורי פנחסי על ילד דתי המתמודד עם אימת חילול השבת.


הסרט מעלה התמודדות ישירה עם הפחד והצורך לבדוק גבולות דתיים ובכלל. בעיניים חילוניות אני מניח שקשה לזהות את הקונפליקט הגדול למרות שאיסורי הדלקת אור בשבת הם די מוכרים. המאבק של הדמות עובר בסרט בבת אחת מחשש פנימי (עם משחק דמות יפה, דבר נדיר בסרטי גמר) לעימות חיצוני עם יישות מאיימת שהיא ספק סימן שאלה ספק שטן... או שמא זה האל כפי שמצטייר במוחו של הילד? לי היתה תחושה שברמת הפשט הדמות, בהדליקה את האור, ניצבת לבדה, ללא יראת עונש וחטא שנעלמת עם הדלקת האור. מבט כזה אינו נוגע רק למי שחזר בשאלה אלא גם לחוויות של מי שנשאר דתי. עצם העיסוק המופרז בחטא ובפחד מעונש הוא פן מסוים מאוד וחלקי מאוד בהויה הדתית. אולי לכן, אני כדתי, לא פרשתי בתחילה את הסרט כסרט של יוצא בשאלה. כשאני הייתי ב"בצלאל" למשל הגעתי יום אחד ללימודים ללא כיפה כדי להרגיש איך זה. למחרת השבתי אותה כי לא היה לזה משמעות עבורי שהצדיקה את הסרתה. ניתן לקחת את הסרט למקומות פרשניים רבים אחרים: השטן או הספק שנעלם יכול להתפרש כהארה, כלומר, להציג את החילונ…

פוצי המעופף - עדו בהר. זוכה אסיף 2016

מבחן גבריות והתבגרות ישראלי הוא נושא שקיבל המון יחס בקולנוע הישראלי אבל הרבה פחות באנימציה ישראלית. זה אולי מה שמייחד את "פוצי המעופף" מסרטי גמר רבים אחרים. העיצוב הילדותי-איורי מסוגנן מאוד, יוצר אחדות בין הדמויות והרקע ועוזר ליצר תחושה ילדותית אך מטרידה. העיצוב מזכיר מעט את סרטו המופלא של ג'ונתן הודגסון "האיש עם העיניים היפות" שגם הוא יצר דימויים איוריים ילדותיים כמעט מופשטים ממציאות קונקרטית, מקומית מחוספסת מאוד.

הסרט "פוצי המעופף" של עדו בהר (בצלאל) זכה בפרס אסיף לסרטי סטודנטים 2016.





עיצובים (לחצו להגדלה):













תהליכי עבודה:






האיש עם העיניים היפות:

מהו סרט 'שלם'? מחשבה על משפחת סופרעל 2

סרט ההמשך ל"משפחת סופרעל" מגיע אלינו 14 שנה אחרי הסרט הראשון. זה המון זמן בעידן של צפיית בינג' ויקומים שלמים שנבראים ונהרסים בחצי מהזמן הזה. הסרט המקורי נחשב לאחד הסרטים הטובים ביותר של פיקסאר ויש שאומרים, אחד מסרטי גיבורי העל הטובים ביותר. הוא נגע בסוגיות חברתיות של תרבות של בינוניות, דיכוי, גבריות וכוחה של המשפחה הגרעינית. הסרט החדש אם כן חייב להצדיק את הזמן הארוך שעבר למרות שהוא ממשיך בדיוק מהנקודה בה נגמר הקודם. לא תמצאו פה ביקורת על הסרט אלא מבט יותר פנימה בו אני מנסה להבין למה הסרט, ורבים אחרים לאחרונה, לא נותנים לי תחושה של חויה שלמה ואף נתפסים בעיניי ככאלו המונעים יותר מדי על ידי החלטות תסריטאיות.
הרשומה מכילה ספוילרים רבים לסרט ומומלץ לקרוא אותה לאחר צפיה בסרט.
מהו סרט שלם? השאלה הקיומית עבורי היא האם הסיבה שאני ביקורתי יותר כלפי סרטים חדשים היא כי (מה לעשות) ילדותי שחלפה לה מזה כבר עברה בצפיה בסרטי דיסני והם מבחינתי מעיין עשיר לעיון חוזר במיתוסים וסטוריטלינג? האם הסיבה שקשה לי להנות מ"משפחת סופרעל 2" נובעת מכך שהנטיה שלי לחפש ולראות רבדי עומק בסרטים …

מקק - סרט קצר של יונתן השילוני, ספיר 2017

סרט הגמר של יונתן השילוני מספיר מספר על מקק שמטריד בחורה צעירה עד לשרשרת של טוויסטים מפתיעה. (מכיל עירום מצוייר).



אנימציה נהדרת ותסריט מורכב שמעורר גם תהיות מסוימות בנוגע לעד כמה סרט יכול לתת לגיטימציה לסטיה והטרדה. האם ניתן בכלל לשפוט דמות בסרט בכלים מוסריים. אני הרגשתי בהתחלה שהסרט עובר ללא אבחנה בין שני סוגים של תיאור הגיבור אבל משיחה עם יונתן מסתבר שזו היתה הכוונה: לצייר דמות שהיא על התפר, שיש בה מהסטיה והתום.




















הריבוע – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני

מאמר חדש שלי על הסרט "הריבוע" של רובן אוסטלנד (שבדיה, 2017) פורסם בכתב העת המקוון "פוסט פוסט" של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל.
על אמנות קונספטואלית, צביעות בורגנית, אלוהים הנעדר בעידן העכשווי ועל פלימו, מדרש תלמודי שהולם את הסרט.
מוזמנים לקרוא.
לינק: "הריבוע" – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני