דלג לתוכן הראשי

כולם אוהבים את קרמיט


הרהורים על הקושי שבלהיות ירוק


(מוקדש לליאור ויונתן שאהבתם לחבובות מדבקת :))
קרמיט הצפרדע הוא דמות פשוטה, לכאורה.
זה בא לידי ביטוי גם באישיותו הנוירוטית-מצחיקה וגם במראה שלו, שמזכיר בובת גרב קלאסית. עם זאת, הוא מכיל בתוך גופו הירוק והקטן עוצמות רגשיות שהופכות אותו לאחת הדמויות המעניינות והמורכבותיצא לי כבר להיות בשתי חתונות ששיר החופה היה מהחבובות ואני מתאר לעצמי שיש עוד הרבה כאלה. ובגלל זה תהיתי למה החבובות בהקשר רגשי ורומנטי הן כל כך עוצמתיות. כל כך מעוררות הזדהות.

קרמיט הצפרדע הוא די גנרי בהוייתו. הוא הסיינפלד של "סיינפלד", הצ'ארלי בראון של "פינטס". הגיבור שהוא אנטי-גיבור וכמעט כולם מזדהים איתו ומסוגלים להשליך עליו את אישיותם, כאבם ומאוויהם.
אפילו ברמה העיצובית קרמיט מזמין השלכה בפשטות שלו: פה ושתי עיניים. כמו סמיילי.
כל זה לא אומר שהוא "לוזר".
קרמיט הוא הרי גם הבוס של המופע המצליח אבל לא "הבוס הגדול". הוא מנהל את המופע אבל יש מישהו אחר שהוא בעל התאטרון (דוד של סקוטר), הבוס הגדול והבלתי נראה.

צפרדע או בובה

קרמיט והמופע כולו מכילים גם מתח ביחס שבין הקהל האנושי והבובתי. המופע מוצג בפני חבובות ולא בני אדם, אבל כמופע טלויזיוני הוא מיועד לנו, בני האדם. גם בנוגע לאורחים האנושיים יש מעין התבטלות והתרפסות של הבובות ביחס אליהם. זהו תאטרון של בובות בעולם אנושי. זהו תאטרון של אנדרדוגים בעולם של כוכבים. ובעיקר תעיד על זה הדיווה, מיס פיגי, שהיא פרודיה על כוכבת. היא חזירה שמנה ועצבנית, נרקיסיסטית חסרת כשרון שירה. מולה עולות זמרות אנושיות שלפעמים מעוררות בה קנאה ותחרות. היא המקבילה הבובתית לג'סיקה ראביט. רואה בתאטרון הבובתי כמקפצה לעולם האנושי, אבל למעשה כלואה בו.
קרמיט כאמור הוא גם הבוס וגם לא. הוא גם שולט בעינינים וגם נתקף בזעם וחרדה מדי פעם כשהדברים יוצאים משליטה. המופע חייב להמשיך גם כשגונזו מתרסק. זה המוטו.

שיא הרגש

במימד הרגשי עוצמתו של קרמיט נתונה במינעד שבין עצב קיומי ואופטימיות.
גם מקצועית וגם רומנטית הוא מחפש את דרכו. קרמיט נמצא בסיפור אהבה חד צדדי שבו הוא נאהב על ידי אישה שאינו אוהב. זה טראגי וזה קומי. השיא של המופע הוא גם השיא הרומנטי בחתונה של קרמיט ומיס פיגי.
בסרט "החבובות כובשות את מנהטן" הם מעלים מופע. ובמופע גונזו אמור לחתן את קרמיט ומיס פיגי. בפועל מיס פיגי עושה לו תרגיל מבריק (משום מה המשפט של קרמיט בשפה אחרת, שם הוא מתפלא למה גונזו לא עורך את החתונה):



הסצינה הזו מביאה לשיא את המורכבות של קרמיט: הוא מכור למופע. זה החיים שלו. לכן הוא לא רומנטיקן אמיתי, לכן הוא לא רוצה להתחתן אפעם (כפי שהצהיר באחת התוכניות). מיס פיגי בעצם מאתגרת אותו בזה שהיא יוצרת סצינה שהיא חלק מההצגה ופתאום... אלה החיים האמיתיים. ושימו לב לשיר שקרמיט שר כחלק מהמופע. האם הוא משקר כשהוא שר "היא משמחת אותי?" נראה לא. נראה גם שזו הדרך היחידה לגרום לו לאהוב: לעשות מזה שואו. במובן הזה דווקא הדיווה שכולה תדמית וצלצולים רוצה משהו שיהיה לו קיום מחוץ לתאטרון.

טראגי-קומי

לפי הסרט "החבובות" (2012) המציאות היא עגומה. לא רק שקרמיט לא התחתן אלא הוא נשאר בודד, חי באחוזה אפילה שאין בה שמחה ואין בה חיים.


הטרגדיה שלו כבר הופיעה קודם. הוא תוהה למה הוא עזב את הביצה?



זאת אומרת שהחלום שלו תמיד היה מטא: עשיית תאטרון דרך דיבור על תאטרון, על בידור. למעשה, הוא לא היה חבובה עד שהוא החליט להיות בדרן. עד אז הוא היה צפרדע (לפי האגדה הנושנה). והטשטוש הזה שנוצר באופן מובנה בין העולם האמיתי לעולם ההצגה הוא שמעניק לו את העומק. הוא תמיד יישאר מסתכל מבחוץ. הוא שחקן, אבל גם מנהל המופע. הוא צפרדע, אבל גם בובה. הוא מופיע בפני בובות, אבל בעצם בפני בני אדם. הוא חי את התאטרון אבל בעצם חי בקונפליקט עם הבחירות שלו. הוא המנהיג של החבורה אבל הוא האאוטסיידר באותו הזמן.

אולי זה הסיפור הצפרדעי שלו על רגל אחת:
הוא דו-חי.
הוא ירוק. הוא יכול לברוח ולהטמע ברגע, להסתוות, להעלם. אבל הוא בוחר להיות בקדמת הבמה. בולט על רקע אדום, קונטרסטי.
להיות כוכב.
ירוק על ירוק
ירוק על אדום
אם קרמיט ופיגי היו נפגשים כילדים. החבובוטף בגרסת הבובות. מקסים.

סם וחברים

הפיילוט לחבובות נקרא "מין ואלימות"(!). ואכן, במקור קרמיט לא היה אמור להיות הדמות הראשית.


שירו של קרמיט
להיות ירוק

זֶה לֹא קַל לִהְיוֹת יָרוֹק.
כָּל הַיּוֹם אַתָּה מְבַלֶּה
בְּצֶבַע שֶׁל עָלֶה.
אוּלַי הָיָה לִי יוֹתֵר טוֹב
לִהְיוֹת אָדוֹם, צָהוֹב, זָהוֹב
יוֹתֵר צִבְעוֹנִי, זֵה יוֹתֵר חִנָּנִי יוֹתֵר קַל לֶאֱהוֹב.
זֶה לֹא קַל לִהְיוֹת יָרוֹק.
אַתָּה נִבְלָע, אַתָּה נִמְחַק.
בָּעוֹלָם הַיְּרַקְרָק.
אֲנָשִׁים עוֹבְרִים וְלֹא רוֹאִים.
אַתָּה לֹא בּוֹלֵט בַּשֶׁטַח
כְּמוֹ נִצְנוּץ שֶׁל אוֹר בַּמַּיִם
אוֹ כּוֹכָב שֶׁבַּשָׁמַיִם
 
               אֲבָל יָרוק הוּא צֶבַע הָאָבִיב,
וְיָרוֹק הוּא צֶבַע מַרְגִיעַ כְּמוֹ חָבֵר חָבִיב.
יָרוֹק יָכוֹל לִהְיוֹת גָּדוֹל כְּמוֹ הַר מְיוֹעָר
גָּבוֹהַ כְּמוֹ עֵץ
רַעֲנָן כְּמוֹ נָהָר.
יָרוֹק זֶה מַה שֶׁיֵּשׁ לִי.
אַתָּה מִתְפַּלֵא  לָמָה?
לָמָה לְהִתְפַּלֵא?
לָמָה לְהִתְפַּלֵא?
אֲנִי יָרוֹק
וְיָפֶה
כְּמוֹ עָלֶה
וְזֶה מְעוּלֶה.
וַאֲנִי חוֹשֵׁב שְזֶה מַה שֶׁאֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת... יָכוֹל לִהְיוֹת.


השיר בביצועו של קרמיט:


הקטע האהוב עליי: האם קרמיט יכול לרקוד סטפס?

וזה דוקו\מחווה על ג'ים הנסון:

האם החבובות שרדו את מותו של ג'ים?


איור לגליון מיוחד של Little white lies לקראת "החבובות מבוקשות" 2014


ואיפה אנחנו במופע?
הזקנים במרפסת הם אנחנו
האלטר-אגו שלנו בעולם הבובות. הם לא חכמים ולא יפים אבל מעמדת הצופים הם יכולים להתנשא על הכל. והם אפילו לא
שלמו כניסה. והם אנושיים יחסית.
ממש כמונו.

נספח:
המאמר שלי על משבר גיל ההתבגרות של ילדי רחוב סומסום.
יופי של קישורים ומאמרים וסרטים על החבובות://floobynooby.blogspot.co.il/2009/06/muppets-in-60s.html

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.