דלג לתוכן הראשי

ראיון וטיפים ממיזאקי (מתורגם)

עוד ארט פה: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.543789742383792.1073741833.129979363764834&type=3
בהקשר של אנימציה אמריקנית, הייאו מיאזאקי עושה סרטים שנראים כמעט בלתי נתפסים. עם ההיעדר הבולט בתיאטרליות שפונה לילדים והמנעות מכל נטל של רפרנסים לתרבות הפופ, סרטיו של מיאזאקי מאפשרים לחקור את אפשרויות הדמיון הבלתי מוגבלות של קולנוע אנימטיבי. ויש מעט אנשים עם דמיון כמו שיש למיאזאקי.

זה מה שגורם לפרישתו לרגל "הרוח עולה" להוות כזה הפסד. זה קשה שלא להיות אסיד תודה על הסרטים היפים שהמנהל בן ה-73 עשה, אבל ההיעדרות שלו בהחלט תשאיר חור ענקי שאף קולנוען אחר יכול למלא.
אז הנה קצת בית-ספר בחינם  (עבור אוהדים ויוצרים כאחד) מהאיש שגורם לנו לרצות להתקשר אל "רוח העץ הענק" השכן שלנו.

לעבוד עבור תרבות עשירה יותר, לא אחת מוסחת

"[מיאזאקי הוא] מבקר גדול של התלות שלנו במשחקי מציאות מדומים, מחשב, טלוויזיה, ואנימציה, יותר מדי. הוא התלונן, כשפגשתי אותו, שכל כך הרבה בתרבות שלנו הוא 'רזה ורדוד ומזויף. " הוא גם איש איכות סביבה, מהסוג המעט אפל ואפוקליפטי. הוא אמר, לא לגמרי בצחוק, שהוא מצפה לזמן שבו טוקיו תהיה שקועה בים ומגדל NTV יהפוך לאי, כאשר כמות האוכלוסייה האנושית צונחת ואין יותר עלייה ".
איכות הסביבה היא בהחלט נושא שבא לידי ביטוי בעשייה הקולנועית שלו, ואולי מיוצג בעיקר בנסיכה מונונוקי. אבל תיאורו של הטבע כיצור חי, קסום, ודורש יחס, מגיע מעניין במה שמעבר להסחות הדעת של התרבות הפופולרית והתמקדות בדברים שעושים אותנו אנושיים.
זה, אולי, מה שמבדיל בין השקפתו של מיזאקי מרוב האנימציה ההוליוודית: מיאזאקי רואה אנימציה לא כאמצעי להסחת דעת לנוער, אלא כאמצעי המאפשר לדמיון לפרוח בצורה כזאת, שאנו פוגשים משהו אמיתי. אנימציה ופנטזיה הן לא הזדמנות להסיח את עצמך מהסביבה שלנו, אלא ליצור אפשרויות חדשות להבנה באופן אינטימי יותר.

תן לדימויים להתוות את הדרך

הרגע הזה ב"השכן שלי טוטורו", שמראיין ה-BBC מציין, הוא נדיר לא רק באנימציה, ולא רק בבידור לילדים, אלא בקולנוע בכלל. לעתים רחוקות קצב של סרט מסוגל להאט כדי לאפשר את הרגעים של המתנה או התמוגגות מיופיין של טיפות גשם. עדותו של מיאזאקי על הסצנה הזאת מראה כי גם באנימציה, יש זרימה של רצף אירועים שאפשר לבחור לקבל במקום לבנות. כל מה שצריך הוא קצת סבלנות, והיכולת להתבונן.

התאם בין הפוליטיקה של העסק שלך לפוליטיקה של הסרטים שלך

"מיאזאקי הוא פמיניסט, בעצם. יש לו אמונה כי כדי להצליח, חברות צריכות לעשות את זה אפשרי עבור העובדות הנשים שלהם כדי להצליח גם. אתה יכול לראות את היחס הזה ב"נסיכה מונונוקי".  כל דמויות העבודה בברזל הן נשים. אז יש גם את "פורקו רוסו".  מטוסו של פורקו נבנה מחדש לחלוטין על ידי נשים ".
בתוספת מיוחדת בDVD של "המסע המופלא", טושיו סוזוקי דן בפילוסופיה העסקית של מיאזאקי בסטודיו ג'יבלי, והאיכויות הפמיניסטיות להפליא שהוא מחדיר בחברה. הוליווד רק עכשיו מתחילה לחקור את האפשרויות לסרטי אנימציה ממוקדת לנשים מעבר לסיפור נסיכת דיסני, בעוד מיאזאקי עשה קריירה של העצמת דמויות נשיות במרכזם של רבים מסרטיו. זה חיוני כי הפוליטיקה שיוצרת את הסרט עולה בקנה אחד עם זו שמופיעה בסרט עצמו - הם בלתי נפרדים. או שכך צריך להיות.

דע את הגבולות שלך וחבק את עבודת צוות

"... בגיל הזה, אני לא יכול לעשות את העבודה שאני רגיל אליה. אם הצוות שלי יכול לשחרר אותי ואני יכול להתרכז בבימוי, אז עדיין יש מספר הסרטים שאני רוצה לעשות ".
מיאזאקי איים בפרישה כמה פעמים, כשהתהליך המפרך של אנימציה לא מכיל הזדקנות. מה שהניע את מיאזאקי כל כך רחוק נעשה בין השאר בשל הצוות שלו והמשפחה התומכת של יוצרי סרטים העומדים לרשותו לשיתוף פעולה לקראת חזון משותף. זה חשוב להכיר בכך, כמו שמיאזאקי עצמו עושה, שסרטיו אינם אך ורק  הסרטים שלו. וכי הלוגו של סטודיו ג'יבלי הוא אולי יותר מזוהה עם סרט מיאזאקי אף משמו של מיאזאקי.

דע איך לאזן את הישן עם מדיה חדשה

 "... זה מאוד חשוב לי לשמור על היחס הנכון בין העבודה ביד והמחשב. למדתי איזון איך להשתמש בשני העולמות ועדיין להיות מסוגל לקרוא לסרטים שלי בשם 2D. "
למרות שמיאזאקי בהדגשה מאמין שציור ידני על נייר הוא ההיבט הבסיסי של אנימציה כסוג של אמנות, הוא אימץ בהדרגה ובאופן סלקטיבי את ההזדמנויות שטכנולוגיות חדשות מעניקות לעיצוב של סרטיו, כל עוד הוא שומר על איזון זהיר ששומר על השלמות של התהליך שלו כמצויר ביד. טכנולוגיות חדשות לקולנוע לא צריך לאמץ רק בגלל שהן חדשות, אלא כל אחד צריך לחקור בזהירות את השירות שלהן במונחים של שמירה על כנות התהליך של הסרטים שאתה מבקש לעשות.

אל תזלזלו בילדים; ולא להפריז בהערכת מבוגרים

בעוד קהל צעיר ומבוגרים יכול להעריך את סרטיו של מיאזאקי, רבות מיצירותיו מנצלות את אפשרויות הדמיון שדווקא דוכאו בדרך כלל על ידי הפיתוח של החשיבה הרציונלית הבוגרת שלנו. הנסיכה מונונוקי מציג עולם מורכב של שדים, רוחות יער, "הולכי הלילה", ושומרים על-טבעיים מבלי לספק אקספוזיציה על הכללים של העולם - הוא פשוט מצפה ממך לקבל אפשרויות מרהיבות כפי שהן ולתת להתגלגלות של הסיפור ללמד אותנו על העולם של הסיפור הזה. זוהי מרידה גם בדרך של הקניית תחושת ביטחון מופרזת בבניית עולם דמיוני, שגם מציב אמון ואמונה מדהימים בקהל. ולפעמים ילדים הם צופי קולנוע יותר פתוחים משמבוגרים יכולים לקוות שיהיו.

מה שלמדנו

בתחילת הראיון המקושר לעיל, כתב ה-BBC שואל את מיאזאקי מה הוא חושב על הכותרת כמו "דיסני היפני", שאליו מיאזאקי מגיב כי הוא לא אוהב את זה בכלל. הוא הבמאי, לא המפיק. למרות שלמיאזאקי היה וימשיך להיות תפקיד מרכזי בסטודיו ג'יבלי, הוא בראש ובראשונה קולנוען, לא איש עסקים או מודד של נכסים פוטנציאליים. דיסני, ניתן לטעון, הוא יותר מושקע בהיסחי הדעת שסרטיו של מיאזאקי ינסו לעבור.
בעוד מיאזאקי עושה סרטים שהם נגישים לילדים, הוא מסרב לעשות סרטים שנמשכים אל הדמיון הילדותי. במקום זאת, הם דוחפים את עבר מתיחת המגבלות והמוסכמות של עולם המבוגרים הרציונלי, לחקור את מגוון אפשרויות שהם מעבר להנחות המסנוורות של מה סרטי אנימציה יכולים, או צריכים, להיות. כולנו צריך להיות כל כך בר מזל שיש אמת מידה לאפשרויות המופלאות של הקולנוע כמו מיאזאקי.
--------------------------------------------------------------
עוד שיחות עם מיזאקי על פיתוח דמויות:



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

CUPHEAD משחק בסטייל אנימציה קלאסית

המשחק CUPHEAD (ראש-ספל) מתאר מסע הרפתקאות של שני ראשי ספל בעקבות התערבות כושלת עם השטן.
לא רק שהמשחק מאופיין בסגנון האנימציה של האחים פליישר אלא שהוא גם נעשה באותה הטכניקה! מצוייר על נייר וצבוע ידנית (רק צביעת הדמויות בפוטשופ) והרקעים בצבעי מים. התוצאה באמת מקסימה ונאמנה למקור ההשראה:



לקניה: http://store.steampowered.com/app/268910/Cuphead/
אתר המשחק: http://www.cupheadgame.com/ המשחק נוצר על ידי סטודיו MDHR. 11 דקות מהמשחק:


המשחק מורכב מהתייחסויות ליצירות אנימציה קלאסיות מ"עצים ופרחים" של דיסני, דרך "מיקי בארץ המראה" ועד בטי בופ, פליקס החתול ופופאי.

עדכון: המשחק השיג מליון הורדות בשבועיים. הוא מצליח ואהוב ביותר, גם אם קשה מאוד לנצח אותו.

הרצאה על תהליך האנימציה:






מומלץ: הבלוג של האנימטור ג'ייק קלארק.









קרטון קלאסי אחד מיני רבים שמהווים השראה למשחק: ילדי הנעל, של האחים פליישר

יונתן וסרמן: מלא יצירות מנסות להעלות נוסטלגיה למשהו שהקהל עצמו לא חווה. מה שיפה בקאפהד זה שהוא משחק עם הרעיון של נוסטלגיה,. הוא מסתכל על הסרטים הישנים מנקודת מבט של ריחוק. כשקאפהד ואחיו מהמר…

פסטיבל חיפה תשע"ח נפתח!

פסטיבל חיפה תשע"ח נפתח!

זה מה שיש לו להציע בגזרת האנימציה:
קודם כל תחרות האנימציה הישראלית הקצרה. שם יוקרן הסרט שלי"ניגון" והוא יתמודד מול סרט של שתי סטודנטיות מצוינות שלי במנשר: אלה טבוריסקי ועינת נגר שיצרו את סרט הגמר "קרגו". עוד יוקרנו שם "רה-אורגניזציה של ריקרדו ורדסחיים, מורן סומר ואוסי ולד, "תאים רדומים – Compartments בבימוי דניאלה קופלר ואולי סייס ועוד.מוזמנים להגיע. יום שלישי בבוקר.
לינק: תחרות אנימציה ישראלית קצרה

הטריילר לסרט שלי. עוד עליו פה: https://sites.google.com/view/niggunshortfilm

הכרזה של "קרגו", מנשר 2017:

מיד לאחר התחרות הישראלית יוקרן גם הסרט החדש! הישראלי! באנימציה קלאסית! של חנן קמינסקי "אגדת שלמה".

זו הקרנת בכורה! אגדת המלך שלמה בחיפה.

שני כנסים על מציאות מדומה:
מציאות מדומה בעיר התחתית וכנס ניומדיה: כנס מציאות מדומה וניומדיה


הסרטים הבאים באורך מלא:לאהוב את וינסנט
זומבילניום


סינדרלה חתולה

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

Engloutis, סרט סטודנטים של מארטינז לנה וליאו סושל (2017)

סרטיהם של מארטינז לנה וליאו סושל, שני סטודנטים מדהימים מבית ספר ENSAD בצרפת.

לבלוע. הגולם, היצר והיצירה.

עובדים! ליאו סושל

עיצובים מהבלוג של לנה: http://zigomatyc.tumblr.com/






פורמייר

התנהגות בגיימינג - בין מושן דיזיין ואנימציה

התנהגות - בין מושן דיזיין ואנימציה

מושן דיזיין, בעברית: "עיצוב תנועה" הוא השימוש של מעצבי ברודקסט או אינטרקטיב בתנועה ככלי, כחלק מהחויה העיצובית. השם הזה מתאר איזושהי הפשטה של האנימציה: לא עוד "נפש" אלא "תנועה" לא עוד "רגש", "אשליית חיים" ו"אמינות" אלא עיצוב.
עיצוב הוא פונקציונלי. הוא קודם כל מוצר. בניגוד לטכניקה וסגנון שיש בהם מימד אישי העיצוב פונה החוצה אל המודעות של ההשפעה שיש לדימוי או לחוויה על מי שצורך אותה. כשזה מגיע לאנימציה נוצר פער גדול בין גישת עיצוב תנועה לאנימציה במובנה הקלאסי.
קחו למשל את "12 עקרונות האנימציה" של דיסני. איך הייתם מתארים אותם? אילו דוגמאות הייתם מביאים? שועל שזנבו נשרך אחריו כדי לבטא Draging? העמדת דמויות בחלל כדי לבטא את מצבן הנפשי בStaging? ומה קורה כשאתם מנסים להעביר את זה לעולם עיצוב התנועה? זה מה שקורה:



האם אלו 12 עקרונות האנימציה? לא. זוהי המרה שלהם לעולם משיק. יותר מזה, זוהי הפשטה גסה שחושפת את החולשות של 12 עקרונות האנימציה וזה כתוצאה מההקשר, או יותר נכון מחוסר ההקשר של עקרונות…