דלג לתוכן הראשי

ראיון וטיפים ממיזאקי (מתורגם)

עוד ארט פה: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.543789742383792.1073741833.129979363764834&type=3
בהקשר של אנימציה אמריקנית, הייאו מיאזאקי עושה סרטים שנראים כמעט בלתי נתפסים. עם ההיעדר הבולט בתיאטרליות שפונה לילדים והמנעות מכל נטל של רפרנסים לתרבות הפופ, סרטיו של מיאזאקי מאפשרים לחקור את אפשרויות הדמיון הבלתי מוגבלות של קולנוע אנימטיבי. ויש מעט אנשים עם דמיון כמו שיש למיאזאקי.

זה מה שגורם לפרישתו לרגל "הרוח עולה" להוות כזה הפסד. זה קשה שלא להיות אסיד תודה על הסרטים היפים שהמנהל בן ה-73 עשה, אבל ההיעדרות שלו בהחלט תשאיר חור ענקי שאף קולנוען אחר יכול למלא.
אז הנה קצת בית-ספר בחינם  (עבור אוהדים ויוצרים כאחד) מהאיש שגורם לנו לרצות להתקשר אל "רוח העץ הענק" השכן שלנו.

לעבוד עבור תרבות עשירה יותר, לא אחת מוסחת

"[מיאזאקי הוא] מבקר גדול של התלות שלנו במשחקי מציאות מדומים, מחשב, טלוויזיה, ואנימציה, יותר מדי. הוא התלונן, כשפגשתי אותו, שכל כך הרבה בתרבות שלנו הוא 'רזה ורדוד ומזויף. " הוא גם איש איכות סביבה, מהסוג המעט אפל ואפוקליפטי. הוא אמר, לא לגמרי בצחוק, שהוא מצפה לזמן שבו טוקיו תהיה שקועה בים ומגדל NTV יהפוך לאי, כאשר כמות האוכלוסייה האנושית צונחת ואין יותר עלייה ".
איכות הסביבה היא בהחלט נושא שבא לידי ביטוי בעשייה הקולנועית שלו, ואולי מיוצג בעיקר בנסיכה מונונוקי. אבל תיאורו של הטבע כיצור חי, קסום, ודורש יחס, מגיע מעניין במה שמעבר להסחות הדעת של התרבות הפופולרית והתמקדות בדברים שעושים אותנו אנושיים.
זה, אולי, מה שמבדיל בין השקפתו של מיזאקי מרוב האנימציה ההוליוודית: מיאזאקי רואה אנימציה לא כאמצעי להסחת דעת לנוער, אלא כאמצעי המאפשר לדמיון לפרוח בצורה כזאת, שאנו פוגשים משהו אמיתי. אנימציה ופנטזיה הן לא הזדמנות להסיח את עצמך מהסביבה שלנו, אלא ליצור אפשרויות חדשות להבנה באופן אינטימי יותר.

תן לדימויים להתוות את הדרך

הרגע הזה ב"השכן שלי טוטורו", שמראיין ה-BBC מציין, הוא נדיר לא רק באנימציה, ולא רק בבידור לילדים, אלא בקולנוע בכלל. לעתים רחוקות קצב של סרט מסוגל להאט כדי לאפשר את הרגעים של המתנה או התמוגגות מיופיין של טיפות גשם. עדותו של מיאזאקי על הסצנה הזאת מראה כי גם באנימציה, יש זרימה של רצף אירועים שאפשר לבחור לקבל במקום לבנות. כל מה שצריך הוא קצת סבלנות, והיכולת להתבונן.

התאם בין הפוליטיקה של העסק שלך לפוליטיקה של הסרטים שלך

"מיאזאקי הוא פמיניסט, בעצם. יש לו אמונה כי כדי להצליח, חברות צריכות לעשות את זה אפשרי עבור העובדות הנשים שלהם כדי להצליח גם. אתה יכול לראות את היחס הזה ב"נסיכה מונונוקי".  כל דמויות העבודה בברזל הן נשים. אז יש גם את "פורקו רוסו".  מטוסו של פורקו נבנה מחדש לחלוטין על ידי נשים ".
בתוספת מיוחדת בDVD של "המסע המופלא", טושיו סוזוקי דן בפילוסופיה העסקית של מיאזאקי בסטודיו ג'יבלי, והאיכויות הפמיניסטיות להפליא שהוא מחדיר בחברה. הוליווד רק עכשיו מתחילה לחקור את האפשרויות לסרטי אנימציה ממוקדת לנשים מעבר לסיפור נסיכת דיסני, בעוד מיאזאקי עשה קריירה של העצמת דמויות נשיות במרכזם של רבים מסרטיו. זה חיוני כי הפוליטיקה שיוצרת את הסרט עולה בקנה אחד עם זו שמופיעה בסרט עצמו - הם בלתי נפרדים. או שכך צריך להיות.

דע את הגבולות שלך וחבק את עבודת צוות

"... בגיל הזה, אני לא יכול לעשות את העבודה שאני רגיל אליה. אם הצוות שלי יכול לשחרר אותי ואני יכול להתרכז בבימוי, אז עדיין יש מספר הסרטים שאני רוצה לעשות ".
מיאזאקי איים בפרישה כמה פעמים, כשהתהליך המפרך של אנימציה לא מכיל הזדקנות. מה שהניע את מיאזאקי כל כך רחוק נעשה בין השאר בשל הצוות שלו והמשפחה התומכת של יוצרי סרטים העומדים לרשותו לשיתוף פעולה לקראת חזון משותף. זה חשוב להכיר בכך, כמו שמיאזאקי עצמו עושה, שסרטיו אינם אך ורק  הסרטים שלו. וכי הלוגו של סטודיו ג'יבלי הוא אולי יותר מזוהה עם סרט מיאזאקי אף משמו של מיאזאקי.

דע איך לאזן את הישן עם מדיה חדשה

 "... זה מאוד חשוב לי לשמור על היחס הנכון בין העבודה ביד והמחשב. למדתי איזון איך להשתמש בשני העולמות ועדיין להיות מסוגל לקרוא לסרטים שלי בשם 2D. "
למרות שמיאזאקי בהדגשה מאמין שציור ידני על נייר הוא ההיבט הבסיסי של אנימציה כסוג של אמנות, הוא אימץ בהדרגה ובאופן סלקטיבי את ההזדמנויות שטכנולוגיות חדשות מעניקות לעיצוב של סרטיו, כל עוד הוא שומר על איזון זהיר ששומר על השלמות של התהליך שלו כמצויר ביד. טכנולוגיות חדשות לקולנוע לא צריך לאמץ רק בגלל שהן חדשות, אלא כל אחד צריך לחקור בזהירות את השירות שלהן במונחים של שמירה על כנות התהליך של הסרטים שאתה מבקש לעשות.

אל תזלזלו בילדים; ולא להפריז בהערכת מבוגרים

בעוד קהל צעיר ומבוגרים יכול להעריך את סרטיו של מיאזאקי, רבות מיצירותיו מנצלות את אפשרויות הדמיון שדווקא דוכאו בדרך כלל על ידי הפיתוח של החשיבה הרציונלית הבוגרת שלנו. הנסיכה מונונוקי מציג עולם מורכב של שדים, רוחות יער, "הולכי הלילה", ושומרים על-טבעיים מבלי לספק אקספוזיציה על הכללים של העולם - הוא פשוט מצפה ממך לקבל אפשרויות מרהיבות כפי שהן ולתת להתגלגלות של הסיפור ללמד אותנו על העולם של הסיפור הזה. זוהי מרידה גם בדרך של הקניית תחושת ביטחון מופרזת בבניית עולם דמיוני, שגם מציב אמון ואמונה מדהימים בקהל. ולפעמים ילדים הם צופי קולנוע יותר פתוחים משמבוגרים יכולים לקוות שיהיו.

מה שלמדנו

בתחילת הראיון המקושר לעיל, כתב ה-BBC שואל את מיאזאקי מה הוא חושב על הכותרת כמו "דיסני היפני", שאליו מיאזאקי מגיב כי הוא לא אוהב את זה בכלל. הוא הבמאי, לא המפיק. למרות שלמיאזאקי היה וימשיך להיות תפקיד מרכזי בסטודיו ג'יבלי, הוא בראש ובראשונה קולנוען, לא איש עסקים או מודד של נכסים פוטנציאליים. דיסני, ניתן לטעון, הוא יותר מושקע בהיסחי הדעת שסרטיו של מיאזאקי ינסו לעבור.
בעוד מיאזאקי עושה סרטים שהם נגישים לילדים, הוא מסרב לעשות סרטים שנמשכים אל הדמיון הילדותי. במקום זאת, הם דוחפים את עבר מתיחת המגבלות והמוסכמות של עולם המבוגרים הרציונלי, לחקור את מגוון אפשרויות שהם מעבר להנחות המסנוורות של מה סרטי אנימציה יכולים, או צריכים, להיות. כולנו צריך להיות כל כך בר מזל שיש אמת מידה לאפשרויות המופלאות של הקולנוע כמו מיאזאקי.
--------------------------------------------------------------
עוד שיחות עם מיזאקי על פיתוח דמויות:



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ארץ המתים- הערפד של דריה כהן

דריה כהן סיימה את שנקר (2017) ולקחה את פרויקט הגמר שלה צעד נוסף הלאה. בפרויקט היא לקחה שיר שמאוד אהבה ונבנה בהדרגה עם דמויות וסיפור עד שהפך ל"THE NIGHT". אבל כשזה הסתיים היא החליטה לשדרג את הפרוייקט לקליפ מלא.

ומה שהכי יפה זה שהיא גם חולקת את תהליכי העבודה שלה.

ערוץ יוטיוב:
https://www.youtube.com/channel/UCV2Q52sQybDj3IJV_gz3WVQ

ערוץ וימאו:
https://vimeo.com/user29238244

אנימטיק וראף:

אנימציה בתהליך:





הפרויקט המקורי:

קולנוע 2017 ועוד מאמרים חדשים על קולנוע בעברית (ושלגיה חוגגת 80)

בזמן שאני מפנטז לעשות מאמר וידאו הנה מגיעים חומרים עיוניים חדשים בעברית ובאיכות גבוהה!
היום יצא גליון חדש של מגזין קולנוע: https://www.kolnoa.org/kolnoa2017 עם כמה מאמרים על אנימציה ששווה לקרוא. על אנימציה ישראלית, על על אנימציה יפנית ועל הגיוון העכשווי באנימציה.
המגזין ניתן לקריאה גם כאן:


בנוסף יצא מאמר וידאו ראשון של אתר שורה ראשונה: ניתוח תנועות המצלמה בסרט "מי מפחד מהזאב הרע".
נוצר עבור "שורה ראשונה" (http://www.frontrow.co.il)
יוצרים: יובל יפת ופבלו אוטין.

אחד המאמרים במגזין קולנוע הוא לכבוד 80 שנה לשלגיה: https://www.kolnoa.org/blank-2/2017/07/30/%D7%A9%D7%9C%D7%92%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%AA-%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D
ואולי זה המקום להציג שני ספרים על העשיה של שלגיה:


שפם- סרט קצר על אגו גברי

אחד הסרטים החמודים שיצא לי לראות השנה באנימיקס: שפם. סרטה הקצר של אנני אוג'ה.




חור מפתח, לופ קצר ומקסים שלה:

אנימיקס 2017 - אנימציה ישראלית ועולמית עכשווית

הפסטיבל יתקיים השנה בימים שלישי עד שבת, 8-12 באוגוסט בסינמטק תל אביב.
התוכניה המלאה להורדה אתר אנימיקס: http://www.animixfest.co.il
פסטיבל אנימיקס כבר ותיק והוא פסטיבל משולב: יש בו אירועי אנימציה, קריקטורה וקומיקס.
אני לא יכול לכתוב על הכל אך מהכרותי עם השנים הקודמות אני ממליץ ללכת לקצרים מהעולם והישראלים. ולנצל את ההזדמנות לצפות על מסך גדול בסרטים ארוכים שלא יגיעו לארץ. הסדנאות השונות בדרך כלל מיועדות לילדים ונותנות הזדמנות להתנסות באנימציה. ההרצאות בחלקן מיועדות לילדים ובחלקן למבוגרים. שווה לבדוק מה תוכן ההרצאה ולמי היא מיועדת.
תוכניות אסיף (אנימציה ישראלית עכשווית)
הסרטים הישראלים מוצגים באירועי אסיף. שם תזכו לראות את יבול 2016-17 הישראלי. אנימציה מסחרית, אמנותית, עצמאית וסרטי סטודנטים.
התחרות הישראלית והטקס המרכזי יתקיימו ביום חמישי ב20:00. בערב זה גם יוגש פרס גרוס לעופרה קובלינר על פועלה האמנותי. וגם הסרט שלי "ניגון" ישתתף כמועמד לפרס הסרט העצמאי בתחרות אסיף. מוזמנים להגיע לראותו באחת מההקרנות: יום שישי ב17:00 ויום רביעי ב19:00. לצערי בטקס עצמו תהיה רק דוגמית מהסרט.
מקבץ י…

המחזור החודשי- סרטון הסברה ישראלי עצמאי

מה אתם יודעים על המחזור החודשי? צוות TOOSH, עדה רימון ואופק שמר https://vimeo.com/toosh, יצרו סרטון שמסביר מה קורה לגוף בזמן המחזור. הסרט היה מועמד בתחרות אסיף בקטגוריית עצמאי לשנת 2017. למה עצמאי? כי למרות שהסרט נראה כסרט הסברה מוזמן ומושקע הוא נעשה מתוך יוזמה עצמאית על מנת להעלות את הנושא למודעות.
הסרט עושה שימוש בטקסטורות, בדים וחומרים שנותנים לגוף הנשי חומריות חדשה ואולי גם מאיימת פחות עבור אלו שנרתעים מעיסוק בנושאים אינטימיים:


צוות TOOSH יצר גם את "בוקה, מבוקה ומבולקה" הסאטירי:


ראיון במונפש: http://moonfash.co.il/menstrual_cycle/