דלג לתוכן הראשי

בשוטף: דניאלה שרר ואירועי אנימציה קרובים וטובים במינשר, בירושלים ועוד.


גיף של דניאלה שרר
אחד הדברים שצריך לפתח בארץ זה את תעשיית האנימציה, נכון? על זה כולנו מסכימים. אחת הדרכים היא דרך קהל היעד. להרחיב אותו, לגוון אותו, לגרות אותו, להעשיר אותו ולגרום לו להעריך את האמנות הזו.
מארבעת השנים של הבלוג הזה כבר שמתי לב שחשיפה מוגבלת לנעשה בתחום יש לא רק בקרב קהל היעד הפוטנציאלי אלא גם בקרב יוצרים. ובגלל זה דווקא יפה לראות יוזמות חדשות לקידום קהילת שוחרי האנימציה בארץ. ואתם מוזמנים לקחת בהן חלק.

אני מדבר על כמה אירועים קרובים:
מפגש אנימציה במינשר: יום חמישי 15.5.14 בשעה 18:00 במכללת מינשר, דוד חכמי, תל אביב.
ואירוע הקרנת סרטים במסעדת "תמול שלשום": יום שלישי 13.5.14 בשעה 19:00 בירושלים.

בנוסף יתקיים בקרוב המפגש השנתי של איגוד האנימציה ביום שישי 23.5.14 בסינמטק חולון. במהלכו יוקרן (ככל הנראה) גם הסרט הנהדר "טקון קינקריט" עליו כתבתי בעבר.


מפגשי האנימציה במינשר הם יוזמה של שרה חתוכה וצביקה אורן ובהם יש מגוון של סרטים, שיחות והרצאות בנושא אנימציה. מפגש עדכני ומעניין וגם אירוע חברתי מוצלח. כך שמעתי.
המפגש הקרוב יעסוק ברשמים מפסטיבל שטוטגרט האחרון ויוצג בו סרט הסטודנטים הזוכה שנעשה על ידי סטודנטית ישראלית שלמדה באנגליה, דניאלה שרר, עליה כבר כתבתי. היא עצמה תשתתף באירוע יחד עם מור ישראלי שיחד עם עידן ברזילי מבצלאל יצרה את "מצופים".

האירועים ב"תמול שלשום" הם יוזמה של עדי ברודסלי (בוגרת אנימציה ב"בית הספר לתאטרון חזותי" וזוכת אסיף 2013 לסטודנטים) ומזמור ויצמן.(בוגרת "ספיר"). האירועים האלו כוללים הקרנת סרטים ישראלים לפי נושאים.
המפגש הקרוב יעסוק בירושלים ויציג שלושה סרטים ישראלים נהדרים בנושא.

עוד על היוזמות בהרחבה:

רציתי לשמוע מהיוזמים על הכוונות שמאחורי האירועים. ובעיקר, בשבילי, לנסות לראות כיצד הם תורמים באמת לקהילת האנימציה המקומית על יוצריה וקהליה למען עתיד פורה יותר.

נתחיל מעדי ומזמור:



הי.
מי אתן, בבקשה?
"מזמור ויצמן נולדה וגדלתה בירושלים, ישראל. היא בוגרת המכללה האקדמית ספיר, במחלקה לקולנוע, במסלול אנימציה. סרט הגמר שלה "סיפור פעוט" הוקרן עד כה במעל לשלושה עשר פסטיבלים בארץ ובחו"ל, וזכה ב"פרס ההפקה" בפסטיבל קולנוע דרום, ב"פרס השופטים ליוצאת הסרט העלילתי הקצר" בפסטיבל הבינלאומי רחובות לסרטי נשים ו"בציון לשבח" בפסטיבל הסרטים הבין לאומי חיפה. בימים אלה  היא מתחילה לפתח את הסרט הבא שלי "מראות", ומשתדלת להתפרנס מעבודות בתחום האנימציה ומסריגת בגדים וצעצועים לתינוקות.

עדי ברודסלי, אמנית יוצרת, בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי, אשר עוסקת בעיקר בתחומי הבובנאות, עיצוב במה ואנימציה. סרטה, ""SLIPPING AWAY זכה במקום הראשון בפסטיבל אסיף בקטגוריית סרטי סטודנטים. נוסף על כך סרטיה השתתפו בחלק מפסטיבלי האנימציה החשובים בארץ ובעולם ביניהם: פסטיבל האנימציה "ITFS" בשטוטגרט, גרמניה, פסטיבל "אסיף", "Animafest Zagreb" ועוד. יחד עם זאת, סרטיה הוצגו בתערוכות במוזיאון תל אביב לאומנות ובתערוכות נוספות. כיום עובדת כמעצבת בובות ותפאורה להצגות ילדים עם תאטראות שונים בניהם תאטרון קומקום, תאטרון בית הגפן, פסטיבל הצגות ילדים בחיפה ועוד. בעבודותיה יש רגישות לפרטים הקטנים תוך שימת דגש מיוחד על נתינת חיות, נשמה ונשימה ליצירותיה, כל זאת באסתטיקה ובחן.

נעים להכיר. ספרו קצת על הפרויקט.
"במהלך תהליך ההפצה של סרטינו לפסטיבלים והרצון להקרין אותם בכמה שיותר מקומות, הבנו שאין פלטרפורמה בארץ להקרנה שוטפת של סרטי אנימציה קצרים ישראלים. הרגשנו גם שסרטי האנימציה המצויינים שזכינו לראות בפסטיבלים ובאירועים דומים אינם מגיעים לקהל הרחב אלא נשארים בתחומי קהילת האנימציה הישראלית המצומצמת. רוב הציבור הישראלי אינו מודע ליצירות האנימציה המשובחות שנוצרות בארץ מידי שנה בשנה ובנוסף על כך היוצרים נשארים אנונימיים ופניהן נסתרות מאחורי סרטיהם.
ערבי האנימציה שאנו מארגנות במסעדת "תמול שלשום" בירושלים נערכים במתכונת של הקרנה ופאנל עם היוצרים. הקהל מגיע לבית קפה באויירה נעימה ולאחר הצפייה בסרטי האנימציה אנו מנהלים שיחה עם היוצרים בה ניתנת הזדמנות לקהל לשאול שאלות לגבי האנימציות והעבודה עליהן, לשמוע על תהליך עשיית הסרטים והיוצרים מצידם זוכים להחשף ולשתף בתהליך שעברו עם הסרט."

מאיפה בא הרעיון לערבי הקרנות מצומצמים?
"יש לנו שפע של רעיונות לקידום האנימציה הישראלית בארץ. כאשר עלה הרעיון להרים את ערבי האנימציה הללו בתמול שלשום, הרגשנו שזו הזדמנות טובה להתחיל אירוע פיילוט שייצר פלטפורמה התחלתית ניסיונית אשר תגדל ותתרחב לכיוונים נוספים ושונים."

מיהו קהל היעד? האם נראה לכן שהוא מגוון או שמדובר רק באנימטורים וחובבי אנימציה מושבעים?
"קהל היעד שלנו הוא מגוון ופונה לכל אחד שמעניין אותו לצפות ולהעשיר את עצמו בתחום האנימציה. נכון לעכשיו הקהל אשר מגיע לאירועים מורכב בעיקר מאנשים שידם לא באנימציה אך הם מסוקרנים ואוהבים את התחום ורוצים להחסף אליו וללמוד עליו יותר. היינו שמחות שיגיעו יותר אנימטורים כדי לקחת חלק פעיל ולתמוך באירועים מסוג זה."

לפי מה בחרתם את נושאי ההקרנה והאם הבחירות השפיעו על הקהל בכמותו, באופיו, בתגובותיו?
"אנחנו עוד בתחילת דרכנו, עד כה נערכו רק שני ערבים שהיו מלאים והקהל הביע התעניינות ושאל הרבה שאלות. רק לערב האחרון היה נושא (הערב הראשון שימש כפיילוט לראות אם יש עניין מהציבור) ועל כן עוד לא ניתן להסיק האם הנושא הוא שמושך את הקהל."

האם הערבים הללו הם חלק מאג'נדה רחבה יותר? האם יש תוכניות נוספות בכיוון?
"בהחלט! יש לנו כל מיני רעיונות שאנחנו רוצות להביא לידי ביצוע. בהחלט הכיוון הוא להרחיב ולהגדיל."

האם יש קשר בין ההקרנות הללו ליצירת סביבה יוצרת באיזושהי צורה?
"בתור יוצרות אנימציה שחיות בירושלים היינו רוצות שתתפתח פה סביבה יוצרת. אנו חושבות שאירועים מהסוג הזה יכולים למנף ולעודד סביבה כזו להווצר בעיר, ואנו מקוות שעוד יצתפרו ויזמו ויחד נשתלט על העולם. :) "



ועכשיו שרה חתוכה, אנימטורית ומנהלת המחלקה לאנימציה במינשר, שם אני מלמד.

"מועדון אנימציה נולד בתחילת השנה בהמשך ליוזמה של צביקה אורן (מטעם אסיפ''א).
הסיבה היא פשוטה: אנחנו אוהבים אנימציה, ואוהבים לדבר על זה.
אני, בשם המחלקה לאנימציה, ישר שיתפתי פעולה, ובממוצע פעם בחודש יש ערב פתוח באודיטוריום. (זו גם הזדמנות להגיע ישר לסטודנטים יוצרים פעילים). כל פעם בנושא אחר. אנו משתדלים לארח כמה שיותר יוצרים, כשכמובן המטרה היא גם ליצור דיאלוג חי בין יוצרים ואוהבי אנימציה ולא רק לצפות בדברים יפים.
צביקה בדרך כלל מנחה, לפעמים אני מצטרפת אליו. זה פתוח לכולם: גם מרצים, גם סטודנטים, גם אורחים, גם אלמונים.

במפגש הקרוב יתארחו אצלנו יוצרים של 2 סרטים שקיבלו פרס על סרטי סטודנטים בשטוטגרט.
פרס ראשון: דניאלה שרר, ישראלית שלמדה בROYAL COLLEGE עם הסרט THE SHIRLEY TEMPLE
בצל''ש זכו מור ישראלי ועידן ברזילי עם "מצופים".
צביקה ידבר על החוויה בתור שופט ויציג את 2 הסרטים שזכו בקטגוריית סרטים קצרים עצמאיים, וגם על התוכניות שהוא הציג שם בתוך אורח כבוד של הפסטיבל. (חשוב לזכור שיש לנו מזל ענק לעבוד עם אחד התאורתיקנים החשובים באנימציה בינלאומית).
בסיכום זהו מפגש מאוד שונה מהמפגש האיגוד. פחות בירות יותר סרטים. :)

הטריילר לסרטה של דניאלה שרר:

אפרופו דניאלה שרר. היא איירה ספר חדש שאם נכנסים לקוד QR שמשובץ בו האיורים הופכים לאנימציה וגיפים יפהפיים. הנה טעימה הכוללת את אחד הרגעים הטראומטיים בתולדות הטלויזיה בישראל.
ותודה לגיא גרניט רביב על ההפניה.



קטע מהספר יאיר ויהונתן / יאיר אגמון by כנרת זמורה ביתן


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.