דלג לתוכן הראשי

מאסטרים וקלאסיקות: מילט קאל ומלאכת האמן של 'המצילים הקטנים'

"המצילים הקטנים" (או "הרפתקאות ברנרד וביאנקה", דיסני 1977) נחשב לאחד הסרטים הבינוניים של דיסני. זהו לא סיפור אגדה ולא אפוס מרגש אלא סיפור קטן על ילדה יתומה שנחטפת על ידי גברת מרושעת ועוזריה הנאמנים במטרה למצוא יהלום ענק שמסתתר במקום לא נגיש. ארגון סיוע בינלאומי של עכברים (כמו האו"ם רק יעיל) מתגייס על מנת להציל את הילדה. הוא שולח למשימה את נציגת רוסיה בארגון יחד עם נציג אמריקני להציל את הילדה ועל הדרך גם לקרב בין מזרח ומערב בעיצומה של המלחמה הקרה.
עם זאת על הסרט עבדו מילט קאל, אולי ג'ונסטון ופראנק תומס, מתשעת הזקנים של דיסני, גדולי האנימטורים מימיו הגדולים. איתם עבדו גם אנימטורים צעירים יותר שעוד נועדו לגדולות כמו גלן קין ודון בלות'. אמנים אלו מביאים לידי ביטוי בעבודתם אמנות רגישה של בניית דמות וסצנה ברמת מסירות ותשומת לב לפרטים גבוהה ביותר.

זהו מאמר וידאו של "הפרופסור הצנוע" בו הוא טוען שאם לאיזו דמות אנימציה מגיע אוסקר על איכות משחק הרי זו מאדאם מדוזה המרושעת שהונפשה על ידי מילט קאל:


אחד הדברים היפים בסרט זה התיעוד של תהליכי החיפוש אחר דמות ומיקום הדמויות בסצנה. ואני לא מדבר על חיפוש בסגנון של "דברים שנועדו לספרי ארט" אלא חיפוש אמיתי של מצבים שונים ומגוונים של הדמות בחלל, משחק והעמדה, במטרה להוציא מכל סצנה את המיטב.
החיפושים האלו נקראים "ת'אמבניילז" על שם גודלם, כגודל ציפורני אצבעות. סקיצות קטנות ומהירות אלו נועדו לשרטט בקלילות ובכלליות את התמצית של המשחק של הדמות כדי יצירת מגוון עשיר של אפשרויות מהן תבחר ההעמדה הטובה ביותר.

הנה סקיצת ת'אמבניילז של המאדאם:


הדבר נכון גם לגבי חלל (לוקיישן). חלל בסצינה אינו במה בלבד, הוא נועד להוציא מהדמות את המיטב ולשרת את הדרמה. חלל מכיל בתוכו הזמנה להעמדה, תאורה, הפרשי גובה, שכבות הסתרה ועוד כלים רבים באמצעותם אפשר להפוך את החלל לאמצעי בימוי יעיל.
הנה ספרון שמכיל סקיצות העמדה לחלל של המערה בה נמצא היהלום במצילים הקטנים. המון סקיצות קטנות שנועדו לבדוק את הפוטנציאל של הסצנה:

הנה שלושה שלבים מתקדמים של סצנה זו, מאנימטיק ועד התוצר הסופי:
אנימטיק (הנחת הסטוריבורד על ציר הזמן עם סאונד):


פנסיל טסט (אנימציה בעיפרון לפני ניקוי וצביעה):


ואנימציה סופית:

נספחים:

הנה פראנק תומס ומילט קאל בסרטון קצר על העבודה על "היפהפיה והיחפן":


העבודה של מילט על רובין הוד:


ועוד מבחר דמויות מעשה ידיו:


לסיום, סרט ההמשך "ברנרד וביאנקה במבצע אוסטרליה" שיצא ב1990 מאופיין גם הוא באנימציה יפהפייה של הדמויות הנהדרות האלה. מתוכו, סצינת הצעת הנישואין המשובשת:


Milt Kahl - Medusa Rough Animation:

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.