דלג לתוכן הראשי

מאסטרים וקלאסיקות: מילט קאל ומלאכת האמן של 'המצילים הקטנים'

"המצילים הקטנים" (או "הרפתקאות ברנרד וביאנקה", דיסני 1977) נחשב לאחד הסרטים הבינוניים של דיסני. זהו לא סיפור אגדה ולא אפוס מרגש אלא סיפור קטן על ילדה יתומה שנחטפת על ידי גברת מרושעת ועוזריה הנאמנים במטרה למצוא יהלום ענק שמסתתר במקום לא נגיש. ארגון סיוע בינלאומי של עכברים (כמו האו"ם רק יעיל) מתגייס על מנת להציל את הילדה. הוא שולח למשימה את נציגת רוסיה בארגון יחד עם נציג אמריקני להציל את הילדה ועל הדרך גם לקרב בין מזרח ומערב בעיצומה של המלחמה הקרה.
עם זאת על הסרט עבדו מילט קאל, אולי ג'ונסטון ופראנק תומס, מתשעת הזקנים של דיסני, גדולי האנימטורים מימיו הגדולים. איתם עבדו גם אנימטורים צעירים יותר שעוד נועדו לגדולות כמו גלן קין ודון בלות'. אמנים אלו מביאים לידי ביטוי בעבודתם אמנות רגישה של בניית דמות וסצנה ברמת מסירות ותשומת לב לפרטים גבוהה ביותר.

זהו מאמר וידאו של "הפרופסור הצנוע" בו הוא טוען שאם לאיזו דמות אנימציה מגיע אוסקר על איכות משחק הרי זו מאדאם מדוזה המרושעת שהונפשה על ידי מילט קאל:


אחד הדברים היפים בסרט זה התיעוד של תהליכי החיפוש אחר דמות ומיקום הדמויות בסצנה. ואני לא מדבר על חיפוש בסגנון של "דברים שנועדו לספרי ארט" אלא חיפוש אמיתי של מצבים שונים ומגוונים של הדמות בחלל, משחק והעמדה, במטרה להוציא מכל סצנה את המיטב.
החיפושים האלו נקראים "ת'אמבניילז" על שם גודלם, כגודל ציפורני אצבעות. סקיצות קטנות ומהירות אלו נועדו לשרטט בקלילות ובכלליות את התמצית של המשחק של הדמות כדי יצירת מגוון עשיר של אפשרויות מהן תבחר ההעמדה הטובה ביותר.

הנה סקיצת ת'אמבניילז של המאדאם:


הדבר נכון גם לגבי חלל (לוקיישן). חלל בסצינה אינו במה בלבד, הוא נועד להוציא מהדמות את המיטב ולשרת את הדרמה. חלל מכיל בתוכו הזמנה להעמדה, תאורה, הפרשי גובה, שכבות הסתרה ועוד כלים רבים באמצעותם אפשר להפוך את החלל לאמצעי בימוי יעיל.
הנה ספרון שמכיל סקיצות העמדה לחלל של המערה בה נמצא היהלום במצילים הקטנים. המון סקיצות קטנות שנועדו לבדוק את הפוטנציאל של הסצנה:

הנה שלושה שלבים מתקדמים של סצנה זו, מאנימטיק ועד התוצר הסופי:
אנימטיק (הנחת הסטוריבורד על ציר הזמן עם סאונד):


פנסיל טסט (אנימציה בעיפרון לפני ניקוי וצביעה):


ואנימציה סופית:

נספחים:

הנה פראנק תומס ומילט קאל בסרטון קצר על העבודה על "היפהפיה והיחפן":


העבודה של מילט על רובין הוד:


ועוד מבחר דמויות מעשה ידיו:


לסיום, סרט ההמשך "ברנרד וביאנקה במבצע אוסטרליה" שיצא ב1990 מאופיין גם הוא באנימציה יפהפייה של הדמויות הנהדרות האלה. מתוכו, סצינת הצעת הנישואין המשובשת:


Milt Kahl - Medusa Rough Animation:

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מיטב 2017

ברוכים הבאים לסיכום 2017 באנימציה!
האנימציה האיכותית נגישה לנו בעיקר ברשת שהפכה לזירה המרכזית למפגש עם קהל חובב אנימציה. זו זירה מקוונת שלא תמיד עושה חסד עם היוצרים והיצירה: היא מרוחקת, מלאת הפרעות קשב, מרצדת על מסכים קטנטנים ולא מתגמלת כלכלית; אבל היא חופשית ונותנת במה למגוון אדיר של יצירות אנימציה שהולך וגדל משנה לשנה.
חברתי לאביב זיו כדי להביא לכם מפירות השנה החולפת בקטגוריות שונות. אנו הגבלנו את עצמנו בבחירות שלנו לסרטים שעלו לרשת השנה ונעשו בסביבות 2017.

מי אנחנו?
יוני שלמון: שוליית הקוסם, ראש מחלקת אנימציה במנשר ואנימטור עצמאי.
אביב זיו: למד קולנוע באוניברסיטת תל אביב ואנימציה בIAC וכרגע עובד על סרט סטופמושן.

מוכנים?



Hi Stranger \ קירסטן דלור

יוני:
שלום, זר. סרט קצרצר של קירסטן לפור שהגיח לעולם כחלק מהאנתולוגיה "זרים" של LNWC (חבורת יוצרים עצמאיים שבוחרת נושא שונה כל שנה). כחלק מהמקבץ הסרט לא עורר הדים מיוחדים, אך ברגע שיצא לבדו לרשת הוא הפך לסרטון ויראלי בן רגע שרץ בכל פלטפורמה אפשרית. סוד הקסם שלו הוא שילוב בין רעיון עצמתי לביצוע מינימליסטי ומדויק. הסרט חושף במערומיו את …

אולימפיאדה מונפשת

אוליפיאדה מונפשת!
אני גדלתי על חלק מהסרטונים פה והם משעשים מאוד. תהנו!

נתחיל מגוגל דודל יומי לאולימפיאדת החורף 2018


אנימציה ישראלית מבית פיל


מנימליזם אולימפי מבית סטודיו AKA


אוליפיאדת לגו! נהדר!


אולימפיאדת בלונים!


דיאלוג של גוף ונפש: על איש האולר השווצרי

מומלץ מאוד לראות את הסרט לפני הקריאה.
מאמר זה לא מהווה ביקורת אלא ניתוח והניתוח הזה חשוב לי כי מבחינתי הוא חורג הרבה מעבר לסרט הספציפי. הסרט הזה הציף וחידד כמה נקודות שמאפיינות את הקונפליקטים המרכזיים של תחילת המאה הנוכחית ועל כך בהמשך.

הסרט "איש האולר השווצרי" מתאר מסע משותף, סרט באדיז (הייתי חייב להשתמש במשחק המילים הזה) של בחור צעיר בשם האנק, בודד ואומלל על אי בודד, וגופה בשם מני.
כן... גופה.
על פניו, הסרט הזה מופרע לגמרי ולא נשמע כמו משהו שאמור היה להפוך להפקה אמיתית. ללהק את דניאל רדקליף לתפקיד גופה מפליצה היא לא בחירה שגרתית ולהוציא את הגופה להרפתקת Bromance (רומן גברי-חברי) לא הופך את הסרט ליותר סביר. עם זאת מפתיע לגלות שהסרט בנוי לחלוטין במבנה קלאסי מראשיתו ועד סופו. התסריט הוא "מסע הגיבור" באופן הבסיסי ביותר ודווקא מסיבה זו מעניין לתהות מה הסרט מנסה לומר ומה גרם לכך שהיה צורך לספר סיפור מופרך כל כך בתבנית כל כך קלאסית, מעבר לגימיק.
שלב א: האם טרנסג'נדריות היא מטפורה יסמין ששון היא המרצה לתסריט במנשר ולאחר שמצאתי ניתוח שטוען שהגיבור טרנסג'נדר ושבזה …

על החירות- קטע מתוך "הנביא"

קטע פואטי אחד מתוך הסרט "הנביא- חליל ג'ובראן".

הסרט הארוך, המבוסס על הספר בשם זה ובו שיריו של חליל גו'בראן, משובץ בקטעי שירה ואנימציה שנעשו בטכניקות שונות על ידי אנימטורים שונים. קטעים קצרים אלו מהווים את נקודת החוזק של הסרט ללא ספק ואחד הקטעים היפים הוא "על החירות" בביצועו של האנימטור הפולני מיכל סוצ'ה:



תהליך העבודה על הקטע כולל עבודה ידנית ודיגיטלית מפרכת שמצדיקה את התוצאה.


טריילר הסרט:


סיפור המסגרת של הסרט עשוי בתלת מימד שמרונדר כדו מימד. מצער לראות שבהתחלה האנימציה נועדה להיות פשוט באנימציה קלאסית וכנראה המראה השתנה משיקולי תקציב:


על תהליך העבודה בשילוב דו מימד מצוייר ותלת מימד.

'השירלי טמפל', סרט הגמר של דניאלה שרר 2013

"שירלי טמפל" הוא סרט הגמר שדניאלה יצרה ב2013 במסגרת לימודיה בRCA, לונדון (היא ישראלית אז זה קצת "אנימציה ישראלית" גם, לא?). זהו סרט מיוחד מכמה בחינות: צורת הבימוי רוויית המעברים הדינמיים משוט לשוט משולבת עם סיפור שהוא חצי חלום וחצי מציאות. ה"שירלי טמפל" הוא משקה אלכוהולי לילדים שנותנים להם במסיבות כדי שהם ירגישו "גדולים". הילד פה נקלע לסיטואציות שלא ברור מה המשמעות שלהן במציאות. שאלת ה"היה או לא היה?" מחדדת את תחושת השכרות הקלה שאולי כולנו חוטאים בה באשר לזכרונות ילדות ואיך שהם מעצבים אותנו.

האתר של דניאלה שרר



יש לה גם קליפ שעשתה השנה ועוד פרויקטים נהדרים שכבר כתבתי עליהם (פה וגם פה):