דלג לתוכן הראשי

זוכי אסיף 2016 ונימוקי השופטים

אנימיקס נגמר ואיתו אסיף. ולהלן הזוכים בקטגוריות השונות:

אסיף 2016 נימוקי השופטים –

פרס גרוס

פרס יורם גרוס 2016 מוענק לדניאלה שרר על עבודתה כיוצרת סרטי אנימציה עצמאית ומאיירת, הנוגעת בנושאים חמקמקים וכואבים של ילדות, ניתוק וזרות, ועושה זאת בשפה קולנועית איורית ייחודית לה בה דימוי זורם לתוך דימוי, והעמדה קודמת מתגנבת לתוך העמדה חדשה ומאירה אותה באור המגלה, ללא מילים, משהו נוסף על הסיטואציה. עבודותיה של דניאלה מתאפיינות בדיוק רעיוני, המותיר מקום גם למשחק ביחס לטקסט של מספר – רבות מעבודותיה מתייחסות לטקסט המסופר באופן המזכיר דיאלוג לא איור שלו, אלא הרהור אודותיו – ותשובה לו.

הפרס ניתן לדניאלה כעידוד ליצירה עצמאית, על מנת שתמשיך לפתח את הסגנון הייחודי לה, ותיצור סרטים נוספים.


קטגוריית סרטים עצמאיים

מועמדים:
שוק/ דותן מורנו
לילי/ חני דומבה ותום קוריס
מכתוב/ מעיין אנגלמן לבית אבי חי
מחפש אותם. - Neko Productions לבית אבי חי
- Animetzba Lettersproject / פיל אנימציה בע"מ

פרס ראשון שוק/ דותן מורנו –

גדולתו של הסרט הוא בהצלחתו להעביר לצופה מציאות מקומית מובהקת באמצעים ויזואליים רזים, קווי עפרון גסים ורוטטים משרטטים עולם עשיר בלי להזדקק לצבעים, אותם הצופה משלים בדמיונו, בעזרתם של קולות הדמויות, רעשי הרקע והתיאורים העשירים.
דותן מורנו מצליח לטפל בנושאים לא קלים כמו פריפריה, מזרחיות, עוני וזהות בלי ליפול למלכודות של בנאליה בייצוג ובעיצוב. הסרט, שמבוסס על סיפור של סמי ברדוגו, לוקח אותנו למסע אינטימי בחייהם של בן ואם, תוך טיפול בדמויות בכבוד ובעדינות, במחוות גופניות, הבעות פנים וקולות מדויקים, עשירים וחמים.
מתוך העולם הויזואלי הדל של השיכון הישראלי, מצליח דותן לדלות פרטים עשירים ולהגיש לנו מכלול שכולו מלא אהבה, כמיהה וגעגוע לנוף אנושי שלמרות הסיפור האישי, מצליח לגעת בצופה, להכניס אותו לעולם חברתי ותרבותי אותנטי ולעמת אותו אתו בלי להטיף ובלי להתריס. הסרט פשוט עוטף את הצופה ומשאיר לו את מלאכת הפיענוח.



מועמד מעניין: אנימאצבע של שרון גזית


קטגוריית קליפים

מועמדים:
- מעגלים/ אורי לוטן ויואב שטיבלמן
- נבל/ שחף רם
- באותו גל/ סוהיני טל
- בים בם בום/ פיל אנימציה בע"מ

פרס ראשון 'מעגלים'/ אורי לוטן ויואב שטיבלמן -

"מעגלים" הוא תוצר מרהיב עין של עבודת צוות מעולה וניכר שנעשה בהקפדה ובאהבה גדולה. מהסיפור למלאכת העיצוב, החומריות והקומפוזיטינג, יוצרי הקליפ מציבים רף גבוה לא רק לעשייה המקומית אלא ליצירה אנימטיבית בכללותה.



פרס שני 'נבל'/ שחף רם

קטגוריית סרטים מוזמנים ומסחריים

מועמדים:

- תשע נשמות/ ניר וגלי
- OurDesign / סטודיו פוינק
- IEA / פיל אנימציה בע"מ
- לילה לבן 2016 / נעמה צרפתי ונדיה גוביזקנסקי
- לכיתה/ סטודיו דוב אברמסון
- פרומו לאח הגדול/ יובל ומרב נתן, יפתח חוצב

מקום ראשון מפוצל

מקום ראשון לסרט מוזמן שאינו שיווקי תשע נשמות/ ניר וגלי – "ניר וגלי" מצליחים לשמור על אותן איכויות ייחודיות שסללו את דרכם אל מסך הטלוויזיה הישראלי כתיבה מושחזת, תזמון קומי מדויק ואוזן רגישה לניואנסים ישראליים שהופכים את "תשע נשמות" לסדרה מצחיקה, חריפה, ובעיקר מקומית מאוד.

מקום ראשון לסרט מוזמן שיווקי - Our Design / סטודיו פוינק
בתוך שדה צפוף של סרטוני פרסום מונפשים מצליח Our Design להתבלט במצוינותו ובקפדנותו הבימוי פשוט וחכם, האנימציה מסוגננת ושובת לב, ומעל הכל עומד עיצוב עשיר, בעל טביעת אצבע ייחודית ותשומת לב לפרטים הקטנים ביותר.

ציון לשבח על איכות אמנותית לילה לבן/ נעמה צרפתי ונדיה דוביז'נסקי - שילוב של מחול ומוזיקה עם צבעוניות פנדה זרחנית יוצרים עבודה חושנית ומרהיבה. באמצעות טכניקה ידנית "קלאסית", היוצרות מצליחות להפיח חיים חדשים באייקונים תל אביבים מוכרים.




תשע נשמות באתר מאקו: http://www.mako.co.il/tv-erez-nehederet/season13-nine-souls/Video-438c1e20143c451006.htm 

חביב הקהל:

קטגוריית סרטי ילדים

מועמדים:

- כשאהיה גדול/ אדיק מיטגרץ, קבוצת מדיה הופ!
- צ'וקומוקו/ מוטי זיגמן, קבוצת מדיה הופ!
- זאק וקוואק, העונה השניה/ Candy Bear Productions, QQD Ltd.
- רוזלינד פרנקלין/ פיצ'יפויי הפקות אנימציה
- שפינוזה/ פיצ'יפויי הפקות אנימציה

מקום ראשון 'כשאהיה גדול' אדיק מיטגרץ, קבוצת מדיה הופ! – –
בעזרת קו ילדותי ומשובב לב, מצליח אדיק מיטגרץ להמחיש בדיוק ובקסם רב את משאלת הלב הכה מוכרת של כל ילד וילד להיות גדול ועל הדרך מזכיר לכולנו כמה ולמה אנחנו כל כך אוהבים אנימציה. - 





ציון לשבח על עיצוב ושפה חזותית רוזלינד פרנקלין/ פיצ'יפויי -
מלבד לספר את סיפורה הפרטי של המדענית, הסרט 'רוזלינד פרנקלין' נוגע בנושא חשוב ביותר הדרת -נשים מהמרחב המדעי והקושי עמו מתמודדות אלו מהן שבוחרות להימצא בו כנגד הסיכויים. הוא מטפל בשני פנים אלו ברגישות רבה ובחן יוצא דופן, ומצליח להיות רלוונטי גם לצופים צעירים מבלי להתפשר על סגנונו הוויזואלי הייחודי.
לאור זאת מצאנו לנכון להעניק לו ציון לשבח על עיצוב ושפה חזותית.


סרטי סטודנטים

מועמדים:

- אני בילי/ משה גלבוע, בצלאל
- פוצי המעופף/ עידו בהר, בצלאל
- מקק/ יונתן השילוני, ספיר
- Lou's Cruise / טל הירשנזון, שנקר
- במילים אחרות/ טל קנטור, בצלאל
- Patterns / שחר דיוויס, בצלאל

מקום ראשון 'פוצי המעופף'/ עידו בהר -
לגרום לצופה להזדהות עם דמויות ולהתרגש עד עמקי נשמתו, זה לא דבר של מה בכך, בטח כשמדובר בסרט סטודנטים. בסרט הזה, האנימציה והמשחק המדויקים יוצרים הזדהות עמוקה עם הדמויות, שגורמת לצופה להתרגש. עם עבודת הסאונד המוצלחת, הבימוי המדויק והעיצוב הייחודי, מצליח היוצר לספר סיפור עמוק וטעון רגשית ולייצר סרט יוצא דופן, מרגש ונוגע ללב .


מקום שני 'במילים אחרות'/ טל קנטור -

סרט מרגש ואנושי, המצטייר כמו שיר לפני הצופה. התסריט המדויק יחד עם השפה האנימטיבית המקורית והמינימליסטית, מצליחים ללכוד את מהותו של זיכרון נבנה, מתפרק, ומתנגן במוחנו בלי סוף - . על כך נוסף גם הבימוי הרגיש ועבודת הסאונד הנפלאה, התורמים ליצירת חוויה שלמה ומהפנטת .


ציון לשבח על וירטואוזיות קולנועית מקק/ יונתן השילוני -

ציון לשבח מוענק לסרט "מקק" עבור וירטואוזיות קולנועית המתבטאת בבימוי מוקפד, עריכה אפקטיבית,
משחק שובה לב של הדמויות ופסקול עשוי ביד אמן.



אחד המועמדים המעניינים Lou's Cruise / טל הירשנזון, שנקר:

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זדיינו. פרויקט אנימציה מאת וליה רוזנצוייג, מנשר 2018

פרוייקט טרי וחזק ממחלקת תקשורת חזותית ממנשר. וליה רוזנצוייג הנפישה בציורי טושים שירה מדוברת (ספוקן וורד) שעוסק בדור ה1.5 של העליה מרוסיה. על זהות חצויה, גזענות והמבט על כור ההיתוך:



מתוך אתר הבוגרים https://www.minsharbogrim.com (התערוכה מוצגת במנשר עד ל9.8.18)

זדיינו אני אומרת לכם ״כילדים בברית המועצות הסתכלנו על ההורים שלנו כדמויות כל־יכולות. אחרי העלייה לארץ הפכנו להיות חזקים מהם: דיברנו עברית שוטפת, שחינו במנטליות הצברית ובפועל תיווכנו להורים את העולם הישראלי. הורינו, מן הצד השני, התרכזו בהישרדות ובמקרים רבים עבדו בעבודות שירותים למרות השכלתם הגבוהה. במרוצת השנים צמחנו להיות צעירים עצמאיים, התופסים תפקידי מפתח בחברה, אלא שהצורך התמידי להוכיח שאנחנו חלק גורם לכך שאנחנו אף פעם לא יכולים להיות עצמנו. אנחנו תמיד צריכים להיות משהו אחר, טוב יותר, כדי להתקבל״. - אלקס ריף
הפרויקט מתעסק בחוויותיו של דור 1.5 שעלה מברית המועצות לשעבר. דור 1.5 הוא ילדי העולים שהגיעו עם ההורים בגיל הילדות או התבגרות המוקדם וגדלו בארץ. אנחנו לא בדיוק דור ראשון, שכן הורינו היו אלה שחוו את העליה במלואה על תופעותיה…

מפסק. סרט הגמר של אורי פנחסי, בצלאל 2018

"מפסק" הוא סרט הגמר של אורי פנחסי על ילד דתי המתמודד עם אימת חילול השבת.


הסרט מעלה התמודדות ישירה עם הפחד והצורך לבדוק גבולות דתיים ובכלל. בעיניים חילוניות אני מניח שקשה לזהות את הקונפליקט הגדול למרות שאיסורי הדלקת אור בשבת הם די מוכרים. המאבק של הדמות עובר בסרט בבת אחת מחשש פנימי (עם משחק דמות יפה, דבר נדיר בסרטי גמר) לעימות חיצוני עם יישות מאיימת שהיא ספק סימן שאלה ספק שטן... או שמא זה האל כפי שמצטייר במוחו של הילד? לי היתה תחושה שברמת הפשט הדמות, בהדליקה את האור, ניצבת לבדה, ללא יראת עונש וחטא שנעלמת עם הדלקת האור. מבט כזה אינו נוגע רק למי שחזר בשאלה אלא גם לחוויות של מי שנשאר דתי. עצם העיסוק המופרז בחטא ובפחד מעונש הוא פן מסוים מאוד וחלקי מאוד בהויה הדתית. אולי לכן, אני כדתי, לא פרשתי בתחילה את הסרט כסרט של יוצא בשאלה. כשאני הייתי ב"בצלאל" למשל הגעתי יום אחד ללימודים ללא כיפה כדי להרגיש איך זה. למחרת השבתי אותה כי לא היה לזה משמעות עבורי שהצדיקה את הסרתה. ניתן לקחת את הסרט למקומות פרשניים רבים אחרים: השטן או הספק שנעלם יכול להתפרש כהארה, כלומר, להציג את החילונ…

הריבוע – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני

מאמר חדש שלי על הסרט "הריבוע" של רובן אוסטלנד (שבדיה, 2017) פורסם בכתב העת המקוון "פוסט פוסט" של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל.
על אמנות קונספטואלית, צביעות בורגנית, אלוהים הנעדר בעידן העכשווי ועל פלימו, מדרש תלמודי שהולם את הסרט.
מוזמנים לקרוא.
לינק: "הריבוע" – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני






המלצות אנימיקס 2018

אנימיקס, הפסטיבל הישראלי הגדול והותיק בישראל נמצא ממש מעבר לפינה. כמדי שנה אני מנסה להמליץ על כמה מתוכניות האנימציה בדגש על אלו שמתאימות לקהל בוגר. וכמדי שנה אני גם מזהיר מכמה דברים ואתחיל בהם: התוכניות שמרכזות סרטי אנימציה על פי נושא הוא אחד הדברים הפחות מוצלחים בפסטיבל. על סמך הכרות משנים עברו מדובר לא פעם באוסף של סרטים שאין בינהם קשר אוצרותי מעבר לנושא שחוזר. מעבר לכך בעבר גם איכות ההקרנה לא היתה טובה כיוון שהסרטים השונים הודבקו זה לזה לרצף אחד שדרש ייצוא מחודש של קבצים שפוגע באיכות הקובץ המקורי. אני סוקר פה רק אירועי אנימציה למרות שהפסטיבל הוא גם פסטיבל קומיקס וקריקטורה.

לכל המלצה יש לינקים לדף הסרט המומלץ באתר אנימיקס.
קוראי הבלוג מקבלים הנחה. כרטיס ב35 שקלים (לא כולל סדנאות). בהזמנת כרטיס ציינו קוד מצויירים ותהנו!

התוכניה המלאה להורדה
https://drive.google.com/file/d/1V-jZm1n-57_tHdKOHxiD-IYqafCIiQwS/view?usp=sharing המלצות לאנימיקס הפסטיבל יימשך חמישה ימים משלישי עד שבת. חלק מההקרנות חוזרות מספר פעמים כך שתוכלו לרכז את האירועים החשובים לכם. ההמלצות שלי מבוססות על ציפיותיי שלי על …

השועל הגדול הרע - באנימיקס 2018

אחד הסרטים שאני הכי מצפה להם כבר שנים הוא "השועל הגדול הרע" של בנימין רנר. רנר הוא אנימטור צעיר שעשה דרך מהירה מאוד לבימוי סרטים ארוכים. סרטו הראשון "ארנסט וסלסטין" המבוסס על סדרת ספרים בשם זה, הוא סרט צנוע וחכם שנעשה באנימציה קלאסית בתוכנת פלאש. סרטו החדש "השועל הגדול הרע" מבוסס על ספר קומיקס שרנר כתב ואייר ובו סיטואציות מצחיקות של שועל ביש מזל. הסרט יוקרן בפסטיבל אנימיקס 2018.

לרכישת כרטיסים: "השועל הגדול הרע" אנימיקס 2018





הרצאה יפה של רנר על הפקת הסרט:

עבודת אנימציה:




רנר מאייר: