זוגות זוגות- סרט גמר ישראלי קומי

סאטירה וקומדיה הם ז'אנרים שמתאימים מאוד לאנימציה אבל באופן מפתיע אין כמעט סרטי אנימציה ישראלים כאלו. מרבית סרטי הגמר הם מטאפוריים, כבדים, אוניברסליים וללא מילים. אני אישית אוהב את זה אבל גם כואב את התחום המצומצם אליו מוכוונים סטודנטים לאנימציה. בתי ספר רבים, כנראה בגלל האוריינטציה האמנותית, מצפים מסרטי גמר להיות סוגה "גבוהה" ומתייחסים לקומדיה ולסרטי ילדים לא פעם בזלזול, גם אם באופן לא מודע. "זוגות זוגות" הוא מקרה שונה. סרט הגמר של אפרת חן, נאור זנה ונטע בר ממכללת ספיר, הוא סרט קומי המתאר את קורותיהם של זוג טווסים זכרים שמנסה לעבור את הסלקציה בדרכם לתיבת נוח אך בחוסר הצלחה.

סוף סוף יוצא סרט קומי ישראלי באנימציה אחד מבין עשרות סרטי גמר אך ההישג הגדול באמת זה שהוא אשכרה מצחיק..

 

על הסרט:
תהליכי עבודה:


תהליכי עבודה:

את הרומן שלנו עם אנימציה התחלנו בערך ב2012, כשהגענו למכללת ספיר. כולנו גדלנו על דיסני ופיקסאר ומשם גם  האהבה שלנו לאנימציה. להפתעתנו מרגע הכניסה למחלקה דיסני לא היה ממש באזור... את מקומו החליפו סרטים קודרים עם דגש על כתמיות צבעיוניות ועוד מילים שלא כל כך עניינו אותנו...

החיבור ש שלושתינו במחלקה היה חוסר היכולת שלנו לעמוד בתכנים הקודרים שהלכו וגברו ולחפש בכל מחיר בריחה לעולם הצחוק.  אבל גם צחוק צריך בתוכו אמת, וידענו שכל סרט שנעשה, הומוריסטי ככל שיהיה, לא יהיה שווה דבר אם לא יהיה לו מסר ברור, וזה היה האתגר הגדול שלנו ב"זוגות זוגות". 

תסריט

מאז ילדותי, סיפור התיבה תמיד ריתק אותי . הסטאפ של הזוגות שתקועות בשייט הארוך והמייגע, הצדיק השתיין שהיה צריך לפקח על כל זה, ומעל לכל אלו- הסלקציה . כי כשזוגות זוגות מחיות השדה עלו לתיבה בצורה הכל כך אופיינית שאפשר לראות היום בכל משחק ילדים , לא מספיק דיברו על כל אלו שלא עברו את הסלקציה ובעצם נשלחו למותם.

סיפור התיבה היה בעיני מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית- יש את אלו השווי ערך שישרדו ללא מאמץ, ואלו שממש לא.  הסיפור האירוני הזה, נתן לנו את הקרקע לסיפורם של שני הטווסים שלא ביקשו הרבה, רק לחיות, ללא הבדל דת מין גזע ונוצה.

תהליך העבודה 

אז אחרי שיש לנו תסריט, נשאר רק העניין הקטן של... אמממ... לצלם את הסרט....

ההקלטות

בסטופ מושן, ובמיוחד בסרט עם כל כך הרבה דיאלוגים, חייבים לפני הכל את ההקלטות של השחקנים. אחרי גיבוש סטוריבורד מפורט, יצאנו להקלטות של השחקנים שלנו- אדם שפר, אביר מזרחי ואורי לייזרוביץ' שמאז גם כבש את ארץ נהדרת אז אפשר לומר שאנחנו נתנו לו את ההזדמנות הראשונה שלו (זה יהיה כמובן שקר, אבל אפשר עדיין אפשר לומר).

May be an image of 2 people

May be an image of 5 people, including Efrat Chen Weiss, Neta Bar and Naor Zana and people smiling

המשכנו מההקלטות לבניית הסטים בניצוחו של הבחור עם פה הג'ורה והידיים של הזהב- נאור זנה. נאור בנה את הסטים בתחילה עם בריסטולים מול המצלמה על מנת להבין סדרי גודל ורק לאחר מכן הכניס צבע וטקסטורות.

D:\קבלות\17039406_10154395653442828_9177520295838829095_o.jpg


May be an image of 1 person

בניית הבובות:

שלב בניית הבובות או בשמו המלא "מה לעזאזל חשבנו שכתבנו בתסריט 22 דמויות?!" היה ארוך ומהנה. למרות ההחלטה (המטופשת יש אומרים) להכניס כמות עצומה של דמויות, לא ויתרנו וכל דמות שולית ככל שתהיה קיבלה ריג עם יכולת תזוזה והבעות פנים שתוכננו מראש. 

אחד האתגרים בתחילת  העשייה היה הניסיון שלנו להכין את הדמויות הראשיות מסיליקון. העבודה עם סיליקון אמנם סיפקה לנו בור תקציבי לסרט אבל כן אפשרה לנו אמממ... שומדבר , כי לאחר הניסיון ה60 שלנו ועם פיתוח אלרגיות משונות לחומרים, החלטנו להרים ידיים (ולבנות אותם זריז מפלסטלינה).










זזנו...

עם סטים ,בובות ואנמטיק מוקלט, יצאנו לדרך והתחלנו לצלם. 

תהליך הקלטת הליפסינג עבר תמיד עם רפרנס מוקלט של האנימטור משחק את הדמות ולאחר מכן, מעבר פריים ביי פריים על מנת לכתוב איזה הברה עושה הדמות ואיזה תנועה...

נשמע נורא? כי זה אכן היה ככה....


הפקה

את השיחות של הטווסים והצד צילמנו על גרין סקרין כדי להתאים את תנאי מזג האויר אליהם. בנוסף , לסצינות המבול היתה נדרשת המון עבודת אפטר שעשינו מבעוד מועד. את כל העשייה מבעוד מועד שעשינו, הספקנו לאבד יומיים לפני ההגשה(!!!) בבלאגן במספר מחשבים שאחד מהם נהרס טוטאלית. אחרי התקף חרדה משולש של כולנו, ואחרי שנזכר לדורות בתור האלה שהגישו סרט גמר עם פריימים ריקים ורק סאונד, הצלחנו לשחזר עבודה של חודשים בימים ספורים...

בהזדמנות זו ניתן טיפ חשוב לכל המשוגעים שמתאבדים ברגע זה על סרט גמר: מכירים את זה שקוראים לקובץ "סופי" ולאחר מכן "סופי באמת באמת" וכך הלאה? אז זו שיטה פחות מומלץ בסרט עם מאות טייקים... לכו על תיקיות ממוספרות...

סיכום 

בתום ההקרנה הראשונה של הסרט שמענו צחוקים בקהל ונאור אמר "עשינו מה שרצינו, אנשים צחקו". האתגר לעשות סרט קומי היה לא פשוט. בשנה וחצי של עשייה קשה כבר לדעת מה עובד ומה לא, קשה לדעת איך יגיבו קהל שלם למה שלפני רגע היה סגור בחדר חשוך. 

הסרט המשיך להרבה פסטיבלים בהמשך, זכה בלא מעט פרסים ופתח את פסטיבל הקולנוע הישראלי בצרפת בפרימייה, ככה שהיה לנו במבט לאחור הרבה מה להיות גאים בו. יותר מהכל, הרגשנו המון נחת לדעת שעמדנו ברצון שלנו, להעביר מסר אמיתי גם בלי נגינה קודרת וסצנות קורעות לה, אפשר להיות בעלי ערך גם בצורה שונה.


תקציר וקרדיטים:
המבול, אחד האירועים המשמעותיים בתולדות האנושות. זוגות- זוגות מחיות השדה עלו לתיבת נח במטרה להציל את עצמם. לא הרבה יודעים, אבל בין הזוגות היו גם שני טווסים זכרים. המשבר בין אלוהים לבני האדם הוא כאין וכאפס לעומת משברם של הטווסים בנסיונותיהם לעלות לתיבה.
בימוי: אפרת חן וייס, נטע בר ונאור זנא. תסריט: אפרת חן וייס | משתתפים: אורי לייזרוביץ אביר מזרחי , אדם שפר. פסקול: ניקיטה סמיונוב | מוזיקה מקורית: ספיר מתתיהו










תגובות