דלג לתוכן הראשי

'אנימציה - בחזרה לאמנות' הרצאה שלי ועוד





איגוד מקצועות האנימציה חוגג שנתיים. האיגוד הוקם גם על מנת לקדם  את תרבות האנימציה בארץ אבל בעיקר לתת מענה וייצוג מקצועי לאנשים שעוסקים באנימציה ובמקצועות הנלווים לה.
במסגרת הכנס השנתי התבקשתי להעביר הרצאה. היה לי ברור שההרצאה לא תהיה טכנית אלא תתמקד במה שחשוב לי להגיד לאנימטורים ישראלים. אבל מה זה? מהו הדבר שחשוב לי להגיד? שאלה קשה.
לאט לאט החומרים שאספתי התחברו לכדי אמירה, שאם עליי לסכם אותה במשפט הוא: אנימציה זו אמנות שמתפתחת ואסור לנו להשאר מאחור.

באופן יותר מפורט רציתי להעביר שני מסרים שנספחים לאמירה הזו: האנימציה היא אמנות עם עבר, עלינו להפנים את העבר ולהיות חלק מהרצף היצירתי-תרבותי של האמנות הזו. והחלק השני הוא: על מנת שאנימציה תופנם כאמנות רלוונטית עלינו גם לשמור עליה איכותית ועלינו למצות את פוטנציאל הפיתוח הרגשי והאמנותי של אמנות זו מתוך הנחה שכל עוד אנימציה תהיה "אמנות לאנימטורים" - אין סיכוי שהיא תזכה למעמד ראוי בארץ.
אז מקווה שתהנו מההרצאה (אורכה שעה. יכול היה להיות יותר) והכי חשוב: תצטרפו לאיגוד האנימטורים למען כולנו.

*תודה לאורי אינקס על הייעוץ לקראת ההרצאה. הוסיף לי המון.


הרצאות נוספות במסגרת האיגוד:
כיתת אמן עם יובל נתן:


דורון מאיר, אנימטור, יוצר, מורה ומחבר הספר המצוין "המכניקה של המוזה" בהרצאה חשובה על התוכניות של האיגוד לקידום המקצוע בארץ:


נספחים וקישורים להרצאה שלי:


הטריילר של LNWC


והנה הסרטון על תופעת ה"ברוניז":



על פועלו של האיגוד ומידע נוסף אפשר לקרוא ב:
http://www.animationunion.org.il/
היצירות המובאות בהרצאה:

סרטים ארוכים:
"שרק" דרימוורקס 2001
"ראלף ההורס" דיסני 2012
"פלונטר", דיסני 2010
"רטטוי" פיקסאר 207
"פנטסיה" דיסני 1940


סרטים קצרים:
"External world" ו- "Please say something" של דיוויד אוריילי 
"Glitch is a glitch" פרק מיוחד של Adventure Time שביים וכתב דיוויד אוריילי
http://davidoreilly.com/
"Revolver" של יונאס אודל, 1993
https://vimeo.com/11558102
"Tap to Retry" של נטע כהן בצלאל 2011
https://vimeo.com/46628217
"חלומות של טבריינים", דנה מנור כהן ומיכל קרסו, בצלאל 2010
https://vimeo.com/23763460
"Kingdom Crumbs" קליפ של אורי טור, ישראל 2013
https://vimeo.com/49636181

הרחבה:
Late Night Work Club LNWC חבורת אנימטורים אמריקנים שיוצרת אנימציה עצמאית. http://latenightworkclub.com/
אנימציות גיף של צח כהן.
http://yegit.tumblr.com/
סרט קצר על תופעת המעריצים של "פוני קטן" החדש:
-http://www.youtube.com/watch?v=Est3UNs
סרט קצר על ההסטוריה של הגיף:
http://www.youtube.com/watch?v=vuxKb5...
מאמרים שלי בבלוג:
על פיקסאר:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il/...
על פלונטר:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il/...
על וול-אי:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il/...
על ראלף ההורס:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il...

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.