דלג לתוכן הראשי

מענק לפיתוח תסריט לסרט באורך מלא והרהורים על פיצ'ר ישראלי

*הערת מטא: אני מנסה לעורר דיון.
במשך שנים פרויקט קולנוע של קרן רבינוביץ נתנה מענק לפיתוח תסריט בסך 15,000 לסרט אנימציה קצר. (שנה שעברה ניסיתי אני את מזלי ללא הצלחה.) השנה הקרן הגדילה את הסכום ל50,000 שקלים חדשים מענק פיתוח תסריט לסרט אנימציה באורך מלא!
*הערה: בגלל מעבר קרן רבינוביץ למשרדים חדשים, את הבקשות נא להעביר אך ורק בין התאריכים 15.7 - 25.7 למשרדי הקרן, ברחוב החשמונאים 90 תל אביב.)

אבל כמה דברים לא ברורים לי ואשמח אם מישהו יאיר את עיניי.
(המשך בפנים...)


קודם כל מדובר בפיצ'ר שאיש לא מתחייב להפיק במדינה שפרט ל"ואלס עם באשיר" וב"מסע לכוכב המיקמקים" לא ידעה סרט אנימציה ארוך מעולם (כמעט...). אם כן, הקפיצה לפיתוח סרט היא די גדולה. אבל הי! זה מצויין! הגענו לגיל שאפשר להתחיל! אבל בעצם, אני תוהה האם מדובר במענק לאנימטור? הרי אנימטורים אינם תסריטאים. ותסריטאים אינם תסריטאי אנימציה (רובם המוחלט) אז בעצם מדובר בקפיצה די רדיקלית (ומבורכת) שבה תסריטאי ישראלי ינסה לכתוב סרט אנימציה. יפה.

שאלה נוספת: 50,000 שקל זה המון כסף. מבירור שעשיתי עם חבר שעוסק בקולנוע מסורתי הוא אומר שזה סכום מקובל למענק פיתוח. "אבל!" הסבתי את תשומת ליבו, "כתוב שהמענק הוא לתסריט עד לשלב סטוריבורד מתקדם!" אז ידידי אמר לי: "לא... הם בטח מתכוונים רק לשוטינג" ואני אמרתי: "לא! סטוריבורד באנימציה זה שוטינג פלוס אקטינג! זה ממש בימוי! ואפילו עדיין אין במאי לסרט!" אז הוא לא ענה לי.
המשמעות היא בעצם שהמענק דורש ממך להשתמש בכסף גם בשביל תסריט וגם בשביל בימוי. זה נשמע לי לא ראלי בכלל. למה שהסכום הזה יספיק לתסריט + סטוריבורד לפיצ'ר מסחרי?

שאלה נוספת היא אולי חשובה ביותר: למי זה מיועד? כלומר, איזו מטרה אנחנו מנסים להשיג פה? סרט מסחרי לכל המשפחה שיחזיר את ההשקעה? סרט אישי שמחכה להכתב? איזה סוג של תסריטים הקרן הייתה מצפה לקדם? בתחום הקולנוע המסורתי יש "עלילתי", יש "תיעודי", יש "אימה"... ופה פתאום הסכר נפרץ? ומיהם האנשים שינסו להתמודד (חוץ ממני...)? איזה אנימטור ינסה לקפוץ לבריכה של פיצ'ר כשאין לו תסריט ביד?

בואו נרחיב שניה את השאלה הזו, כי נראה לי שזה חשוב.
איך שאני רואה את זה (ואני ממש לא מבין גדול בצד התעשייתי של פיצ'רים) ישנם שלושה סוגי סרטי אנימציה מרכזיים שרלוונטים לענייננו:
הראשון הוא המודל האמריקני של סרט מסחרי לכל המשפחה. ברוב המקרים מדובר בסרט בתקציב ענק שינסה להתמודד בזירה של הגדולים. אם לא מול פיקסאר ודרימוורקס אז לפחות מול החיקויים העלובים שצצים להם כמו "ג'לי טרזן".

המודל השני הוא המודל הארופאי שיוצר סרטי איכות לילדים. סרטים צנועים יותר שלרוב פונים לקהל ילדים. בקטגוריה הזאת נעשים סרטים מיוחדים ונהדרים. ואני משער שהם מסוגלים להשיב את ההשקעה. ועוד משהו שמאפיין אותם: הם לא בתלת-מימד. ההשערה שלי היא שזה משום שתלת אמנם זול יותר (אני חושב) אבל אם לא משקיעים בו מספיק הוא נראה נורא (ראו את האימג' המזעזע שמעל).
בקטגוריה הזו הייתי שם את "ארנסט וסלסטין" או "גשם של חתולים וצפרדעים".




המודל השלישי הוא מודל מורכב שיש לו פוטנציאל: סרט אנימציה למבוגרים. בקטגוריה הזו אפשר לשים סרטים רבים אבל כדי לנסות למפות סרטים רלוונטיים הייתי שם את "פרספוליס" ו"חתולו של הרב", שניהם מבוססים על נובלות גרפיות מצליחות ועשויים נהדר. מצד שני גם "9.99$"  המבוסס על סיפורים קצרים של אתגר קרת שייך לקטגוריה הזו (סרט שנחשב קופרודוקציה ישראלית\אוסטרלית למרות שלא ברור לי מה החלק הישראלי בהפקה).






הנקודה האחרונה היא ברמה הפרקטית: האם מישהו יכול להגיש תוך חודש(!) סינופסיס רציני לפיצ'ר עם דוגמאות ארט ועיצוב דמויות? אם מדובר בכל כך הרבה כסף והמטרה רצינית אז למה הלחץ?

אשמח לתגובותיכם ואולי בקרוב אחלוק אתכם את הרעיונות שלי לפיצ'רים...

עדכון: תשובת קרן רבינוביץ:

בתשובה לשאלותיך, כפי שהן מופיעות גם במייל וגם בבלוג, להלן כמה דברי הסבר:

1.      מטרת התמיכה היא סיוע בפיתוח כתיבת ופיתוח תסריט, בדומה לאופן שבו הקרן תומכת בפיתוח תסריטים לסרטי לייב-אקשן. במקרה זה, יוחדה תמיכה לתסריט אנימציה על מנת לסייע בפיתוח תחום הכתיבה לסרטים  עלילתיים באורך מלא (פיצ'רים) באנימציה, תחום שלדעתנו זקוק לעידוד מיוחד. אגב, פרט למסלול משותף זה עם הפסטיבל, אנו גם פתוחים לקבלת בקשות לתמיכה בפיתוח ולהפקה באנימציה גם במסלולים הרגילים         של הקרן. זהו לא "גטו", אלא הזדמנות נוספת מיוחדת לתחום האנימציה, מעבר להגשות הרגילות של הקרן.
2.      התמיכה מיועדת לשלב הפיתוח בלבד, על מנת לאפשר ליוצרים לפתח תסריט שלם ומקצועי, ולהביאם לנקודת זינוק טובה יותר לגיוס כספים להפקה. יש לשים לב כי התמיכה בפיתוח אינה מבטיחה תמיכה גם בהפקה   לאחר מכן.
3.      ככלל, הקרן מעדיפה תמיכה בפיתוח תסריט הנעשה על ידי תסריטאים מנוסים, אך אין היא מגבילה את התמיכה אך ורק לתסריטאים. תמכנו בעבר הן בפיתוח תסריטים שנעשו בשותפות בין תסריטאי לאנימטור, והן בפיתוח    תסריטים שנכתבו מתחילתם על ידי אנימטור. גם בתחום הלייב-אקשן, אנו לא מגבילים עצמנו לתמיכה בפיתוח על ידי תסריטאים מקצועיים בלבד, אלא פתוחים לכתיבה על ידי במאים ויוצרים אחרים. השאלה המרכזית היא   האיכות והפוטנציאל של הסינופסיס, מתוך הנחה שאם יוצר מנוסה בתחומו הצליח לכתוב סינופסיס שהועדה מצאה ראוי לפיתוח, הוא גם מסוגל להמשיך בכתיבתו. בכל מקרה, בשורה התחתונה, במידת האפשר, ומתוך  נסיוננו בתחום, אנו ממליצים על שותפות בין תסריטאי מנוסה לאנימטור, אך לא מחייבים זאת.
4.      התמיכה מיועדת לתסריטי אנימציה בכל הטכניקות, ללא הגבלה (דו, תלת, סטופ מושן וכו'). מענק הפיתוח מיועד לסרטי אנימציה באופן כללי, והבקשה המצטיינת תזכה בתמיכה, ללא קשר לטכניקה.
5.      התמיכה מיועדת לפיתוח בכל הז'אנרים (משפחתי, למבוגרים, הפקה גדולה וכו'). מענק הפיתוח מיועד לסרטי אנימציה באופן כללי, והבקשה המצטיינת תזכה בתמיכה, ללא קשר לז'אנר.
6.      ליווי כתיבת ופיתוח התסריט ייעשה על ידי מלווי ההפקה של קרן רבינוביץ', ובראשם נחמן אינגבר, המנוסה מאוד בליווי פיתוח תסריטים – בעיקר בלייב-אקשן, אך גם כאלו המיועדים לסרטי אנימציה. הליווי הוא בפיתוח      התסריט בלבד, ולא בגיוס כספים להפקה. הקרן תנסה לסייע גם בתחום זה, אך הוא לא מוגדר כחלק רשמי מתהליך הפיתוח.
7.      בנוגע לרמת הסטוריבורד הנדרשת, אנו נבדוק זאת ונגיע לדרישה מעשית ורלוונטית באופן ספציפי לתסריט שייבחר. הסטוריבורד הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח לאנימציה, ולכן נדרוש לראות התקדמות גם   בפיתוחו, אך בכל מקרה, לא נציב דרישות שלא יהיה ניתן לעמוד בהן מבחינה תקציבית, או מכל בחינה אחרת.

אתה מוזמן לפרסם את התשובות בבלוג.

בברכה,

יואב אברמוביץ'
מנהל הפקות

קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב (ע"ר) – פרוייקט קולנוע


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אנימציה ישראלית 2016 חלק א'

אני מתנצל. במשך זמן רב אספתי כמויות של אנימציה ישראלית משנת 2016 החולפת. רציתי לכתוב פוסט מסודר יחד עם מיטב 2016 הכללי אבל לא יצא. כדי לא לזרוק לפח את כל היצירות האלו אני מציג אותן פה. בלי הרבה מלל, ואפילו בלי רשימת קרדיטים (כי מדובר בהמון סרטונים). רוב הסרטים של סרטי סטודנטים, חלקם תרגילים ואפילו משנה א. יחד עם מעט מסחריים ועצמאיים תמצאו פה מאגר עשיר של השנה החולפת.
קצת בלאגן אבל... תהנו!

חלק ב' בקרוב...

נדיה דוביצ'נסקי ונעמה צרפתי בתשדיר אקספרימנטלי משובח ללילה לבן:


נזק וכאב, סלפסטיק של אביב שפטרו ואורן לזר

עדי שריר: אקזיסטנציאליזם


כמה יצירות יפות של אלכס קלקסבר:


מעגלים, קליפ שזכה להצלחה אדירה. יואב שטיבלמן, עובדיה בנישו ואורי לוטן


מרלן, סרט שנה ג' נהדר. גיל מקנניל, אדוה סנטו רונלי ישראל ותמיר אהרוני

תמר אודנהיימר


שירן בלינקוב


יואל הרצברג


שני יסמין


תרגיל רצף יפה עובד פורן


גם זה שלו ושל אורית אוגד: מיטה סתורה



שי גטזוף


עידו שפירא


חן וינר עם INNERVIEWS המצוין


סטופמושן סרטנים של דניאל הו,שיר פקמן ואלכס קלקסבר

עומר נורליאן


מעגל הילדים של דנה הדר


תמי ברנשטיין מציגה את עצמה לרגל …

DEER FLOWER סרט סטופמושן קצר ומטריד

הסרט הקצר, היפהפה והמטריד הזה היה מועמד לפרס האנני. הוא מספר על זכרון ילדות שיש בו טראומה והתבגרות.
הוא גם משלב דו-מימד וסטופמושן והדפסה תלת מימדית.
בעבר ניסיתי לחשוב למה סרטי סטופ כל כך מטרידים. אני מניח שזה קשור לחומריות הממשית שבטכניקה אבל אולי גם כי סטופמושנרים מבלים זמן רב מדי בחדרי חושך.
לבדם.

היוצר: קנגמין קים.


הבובה:





סרטו הקודם של קנגמין: 38-39°C


אם הייתי אלוהים -סרטו של קורדל ברקר

השם קורדל ברקר נשמע לכם מוכר? בודאי זה בגלל סרטו המופלא "החתול חזר" (בהמשך הפוסט) שנחשב לאחד מקלאסיקות האנימציה הקצרות. קורדל לא יצר הרבה סרטים מאז ועכשיו הוא חוזר עם סרט סטופמושן חדש: אם הייתי אלוהים" If i was god.
קבלו אותו עם זכרונותיו מכיתה ז.
מאחורי הקלעים (לקוח מתוך Cartoon brew) 









סרטיו הקודמים שסובלים ממחסור באהבת אדם אבל יש בהם הרבה יצירתיות, הומור וביקורת: