דלג לתוכן הראשי

מענק לפיתוח תסריט לסרט באורך מלא והרהורים על פיצ'ר ישראלי

*הערת מטא: אני מנסה לעורר דיון.
במשך שנים פרויקט קולנוע של קרן רבינוביץ נתנה מענק לפיתוח תסריט בסך 15,000 לסרט אנימציה קצר. (שנה שעברה ניסיתי אני את מזלי ללא הצלחה.) השנה הקרן הגדילה את הסכום ל50,000 שקלים חדשים מענק פיתוח תסריט לסרט אנימציה באורך מלא!
*הערה: בגלל מעבר קרן רבינוביץ למשרדים חדשים, את הבקשות נא להעביר אך ורק בין התאריכים 15.7 - 25.7 למשרדי הקרן, ברחוב החשמונאים 90 תל אביב.)

אבל כמה דברים לא ברורים לי ואשמח אם מישהו יאיר את עיניי.
(המשך בפנים...)


קודם כל מדובר בפיצ'ר שאיש לא מתחייב להפיק במדינה שפרט ל"ואלס עם באשיר" וב"מסע לכוכב המיקמקים" לא ידעה סרט אנימציה ארוך מעולם (כמעט...). אם כן, הקפיצה לפיתוח סרט היא די גדולה. אבל הי! זה מצויין! הגענו לגיל שאפשר להתחיל! אבל בעצם, אני תוהה האם מדובר במענק לאנימטור? הרי אנימטורים אינם תסריטאים. ותסריטאים אינם תסריטאי אנימציה (רובם המוחלט) אז בעצם מדובר בקפיצה די רדיקלית (ומבורכת) שבה תסריטאי ישראלי ינסה לכתוב סרט אנימציה. יפה.

שאלה נוספת: 50,000 שקל זה המון כסף. מבירור שעשיתי עם חבר שעוסק בקולנוע מסורתי הוא אומר שזה סכום מקובל למענק פיתוח. "אבל!" הסבתי את תשומת ליבו, "כתוב שהמענק הוא לתסריט עד לשלב סטוריבורד מתקדם!" אז ידידי אמר לי: "לא... הם בטח מתכוונים רק לשוטינג" ואני אמרתי: "לא! סטוריבורד באנימציה זה שוטינג פלוס אקטינג! זה ממש בימוי! ואפילו עדיין אין במאי לסרט!" אז הוא לא ענה לי.
המשמעות היא בעצם שהמענק דורש ממך להשתמש בכסף גם בשביל תסריט וגם בשביל בימוי. זה נשמע לי לא ראלי בכלל. למה שהסכום הזה יספיק לתסריט + סטוריבורד לפיצ'ר מסחרי?

שאלה נוספת היא אולי חשובה ביותר: למי זה מיועד? כלומר, איזו מטרה אנחנו מנסים להשיג פה? סרט מסחרי לכל המשפחה שיחזיר את ההשקעה? סרט אישי שמחכה להכתב? איזה סוג של תסריטים הקרן הייתה מצפה לקדם? בתחום הקולנוע המסורתי יש "עלילתי", יש "תיעודי", יש "אימה"... ופה פתאום הסכר נפרץ? ומיהם האנשים שינסו להתמודד (חוץ ממני...)? איזה אנימטור ינסה לקפוץ לבריכה של פיצ'ר כשאין לו תסריט ביד?

בואו נרחיב שניה את השאלה הזו, כי נראה לי שזה חשוב.
איך שאני רואה את זה (ואני ממש לא מבין גדול בצד התעשייתי של פיצ'רים) ישנם שלושה סוגי סרטי אנימציה מרכזיים שרלוונטים לענייננו:
הראשון הוא המודל האמריקני של סרט מסחרי לכל המשפחה. ברוב המקרים מדובר בסרט בתקציב ענק שינסה להתמודד בזירה של הגדולים. אם לא מול פיקסאר ודרימוורקס אז לפחות מול החיקויים העלובים שצצים להם כמו "ג'לי טרזן".

המודל השני הוא המודל הארופאי שיוצר סרטי איכות לילדים. סרטים צנועים יותר שלרוב פונים לקהל ילדים. בקטגוריה הזאת נעשים סרטים מיוחדים ונהדרים. ואני משער שהם מסוגלים להשיב את ההשקעה. ועוד משהו שמאפיין אותם: הם לא בתלת-מימד. ההשערה שלי היא שזה משום שתלת אמנם זול יותר (אני חושב) אבל אם לא משקיעים בו מספיק הוא נראה נורא (ראו את האימג' המזעזע שמעל).
בקטגוריה הזו הייתי שם את "ארנסט וסלסטין" או "גשם של חתולים וצפרדעים".




המודל השלישי הוא מודל מורכב שיש לו פוטנציאל: סרט אנימציה למבוגרים. בקטגוריה הזו אפשר לשים סרטים רבים אבל כדי לנסות למפות סרטים רלוונטיים הייתי שם את "פרספוליס" ו"חתולו של הרב", שניהם מבוססים על נובלות גרפיות מצליחות ועשויים נהדר. מצד שני גם "9.99$"  המבוסס על סיפורים קצרים של אתגר קרת שייך לקטגוריה הזו (סרט שנחשב קופרודוקציה ישראלית\אוסטרלית למרות שלא ברור לי מה החלק הישראלי בהפקה).






הנקודה האחרונה היא ברמה הפרקטית: האם מישהו יכול להגיש תוך חודש(!) סינופסיס רציני לפיצ'ר עם דוגמאות ארט ועיצוב דמויות? אם מדובר בכל כך הרבה כסף והמטרה רצינית אז למה הלחץ?

אשמח לתגובותיכם ואולי בקרוב אחלוק אתכם את הרעיונות שלי לפיצ'רים...

עדכון: תשובת קרן רבינוביץ:

בתשובה לשאלותיך, כפי שהן מופיעות גם במייל וגם בבלוג, להלן כמה דברי הסבר:

1.      מטרת התמיכה היא סיוע בפיתוח כתיבת ופיתוח תסריט, בדומה לאופן שבו הקרן תומכת בפיתוח תסריטים לסרטי לייב-אקשן. במקרה זה, יוחדה תמיכה לתסריט אנימציה על מנת לסייע בפיתוח תחום הכתיבה לסרטים  עלילתיים באורך מלא (פיצ'רים) באנימציה, תחום שלדעתנו זקוק לעידוד מיוחד. אגב, פרט למסלול משותף זה עם הפסטיבל, אנו גם פתוחים לקבלת בקשות לתמיכה בפיתוח ולהפקה באנימציה גם במסלולים הרגילים         של הקרן. זהו לא "גטו", אלא הזדמנות נוספת מיוחדת לתחום האנימציה, מעבר להגשות הרגילות של הקרן.
2.      התמיכה מיועדת לשלב הפיתוח בלבד, על מנת לאפשר ליוצרים לפתח תסריט שלם ומקצועי, ולהביאם לנקודת זינוק טובה יותר לגיוס כספים להפקה. יש לשים לב כי התמיכה בפיתוח אינה מבטיחה תמיכה גם בהפקה   לאחר מכן.
3.      ככלל, הקרן מעדיפה תמיכה בפיתוח תסריט הנעשה על ידי תסריטאים מנוסים, אך אין היא מגבילה את התמיכה אך ורק לתסריטאים. תמכנו בעבר הן בפיתוח תסריטים שנעשו בשותפות בין תסריטאי לאנימטור, והן בפיתוח    תסריטים שנכתבו מתחילתם על ידי אנימטור. גם בתחום הלייב-אקשן, אנו לא מגבילים עצמנו לתמיכה בפיתוח על ידי תסריטאים מקצועיים בלבד, אלא פתוחים לכתיבה על ידי במאים ויוצרים אחרים. השאלה המרכזית היא   האיכות והפוטנציאל של הסינופסיס, מתוך הנחה שאם יוצר מנוסה בתחומו הצליח לכתוב סינופסיס שהועדה מצאה ראוי לפיתוח, הוא גם מסוגל להמשיך בכתיבתו. בכל מקרה, בשורה התחתונה, במידת האפשר, ומתוך  נסיוננו בתחום, אנו ממליצים על שותפות בין תסריטאי מנוסה לאנימטור, אך לא מחייבים זאת.
4.      התמיכה מיועדת לתסריטי אנימציה בכל הטכניקות, ללא הגבלה (דו, תלת, סטופ מושן וכו'). מענק הפיתוח מיועד לסרטי אנימציה באופן כללי, והבקשה המצטיינת תזכה בתמיכה, ללא קשר לטכניקה.
5.      התמיכה מיועדת לפיתוח בכל הז'אנרים (משפחתי, למבוגרים, הפקה גדולה וכו'). מענק הפיתוח מיועד לסרטי אנימציה באופן כללי, והבקשה המצטיינת תזכה בתמיכה, ללא קשר לז'אנר.
6.      ליווי כתיבת ופיתוח התסריט ייעשה על ידי מלווי ההפקה של קרן רבינוביץ', ובראשם נחמן אינגבר, המנוסה מאוד בליווי פיתוח תסריטים – בעיקר בלייב-אקשן, אך גם כאלו המיועדים לסרטי אנימציה. הליווי הוא בפיתוח      התסריט בלבד, ולא בגיוס כספים להפקה. הקרן תנסה לסייע גם בתחום זה, אך הוא לא מוגדר כחלק רשמי מתהליך הפיתוח.
7.      בנוגע לרמת הסטוריבורד הנדרשת, אנו נבדוק זאת ונגיע לדרישה מעשית ורלוונטית באופן ספציפי לתסריט שייבחר. הסטוריבורד הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח לאנימציה, ולכן נדרוש לראות התקדמות גם   בפיתוחו, אך בכל מקרה, לא נציב דרישות שלא יהיה ניתן לעמוד בהן מבחינה תקציבית, או מכל בחינה אחרת.

אתה מוזמן לפרסם את התשובות בבלוג.

בברכה,

יואב אברמוביץ'
מנהל הפקות

קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב (ע"ר) – פרוייקט קולנוע


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מיטב 2017

ברוכים הבאים לסיכום 2017 באנימציה!
האנימציה האיכותית נגישה לנו בעיקר ברשת שהפכה לזירה המרכזית למפגש עם קהל חובב אנימציה. זו זירה מקוונת שלא תמיד עושה חסד עם היוצרים והיצירה: היא מרוחקת, מלאת הפרעות קשב, מרצדת על מסכים קטנטנים ולא מתגמלת כלכלית; אבל היא חופשית ונותנת במה למגוון אדיר של יצירות אנימציה שהולך וגדל משנה לשנה.
חברתי לאביב זיו כדי להביא לכם מפירות השנה החולפת בקטגוריות שונות. אנו הגבלנו את עצמנו בבחירות שלנו לסרטים שעלו לרשת השנה ונעשו בסביבות 2017.

מי אנחנו?
יוני שלמון: שוליית הקוסם, ראש מחלקת אנימציה במנשר ואנימטור עצמאי.
אביב זיו: למד קולנוע באוניברסיטת תל אביב ואנימציה בIAC וכרגע עובד על סרט סטופמושן.

מוכנים?



Hi Stranger \ קירסטן דלור

יוני:
שלום, זר. סרט קצרצר של קירסטן לפור שהגיח לעולם כחלק מהאנתולוגיה "זרים" של LNWC (חבורת יוצרים עצמאיים שבוחרת נושא שונה כל שנה). כחלק מהמקבץ הסרט לא עורר הדים מיוחדים, אך ברגע שיצא לבדו לרשת הוא הפך לסרטון ויראלי בן רגע שרץ בכל פלטפורמה אפשרית. סוד הקסם שלו הוא שילוב בין רעיון עצמתי לביצוע מינימליסטי ומדויק. הסרט חושף במערומיו את …

דיאלוג של גוף ונפש: על איש האולר השווצרי

מומלץ מאוד לראות את הסרט לפני הקריאה.
מאמר זה לא מהווה ביקורת אלא ניתוח והניתוח הזה חשוב לי כי מבחינתי הוא חורג הרבה מעבר לסרט הספציפי. הסרט הזה הציף וחידד כמה נקודות שמאפיינות את הקונפליקטים המרכזיים של תחילת המאה הנוכחית ועל כך בהמשך.

הסרט "איש האולר השווצרי" מתאר מסע משותף, סרט באדיז (הייתי חייב להשתמש במשחק המילים הזה) של בחור צעיר בשם האנק, בודד ואומלל על אי בודד, וגופה בשם מני.
כן... גופה.
על פניו, הסרט הזה מופרע לגמרי ולא נשמע כמו משהו שאמור היה להפוך להפקה אמיתית. ללהק את דניאל רדקליף לתפקיד גופה מפליצה היא לא בחירה שגרתית ולהוציא את הגופה להרפתקת Bromance (רומן גברי-חברי) לא הופך את הסרט ליותר סביר. עם זאת מפתיע לגלות שהסרט בנוי לחלוטין במבנה קלאסי מראשיתו ועד סופו. התסריט הוא "מסע הגיבור" באופן הבסיסי ביותר ודווקא מסיבה זו מעניין לתהות מה הסרט מנסה לומר ומה גרם לכך שהיה צורך לספר סיפור מופרך כל כך בתבנית כל כך קלאסית, מעבר לגימיק.
שלב א: האם טרנסג'נדריות היא מטפורה יסמין ששון היא המרצה לתסריט במנשר ולאחר שמצאתי ניתוח שטוען שהגיבור טרנסג'נדר ושבזה …

אולימפיאדה מונפשת

אוליפיאדה מונפשת!
אני גדלתי על חלק מהסרטונים פה והם משעשים מאוד. תהנו!

נתחיל מגוגל דודל יומי לאולימפיאדת החורף 2018


אנימציה ישראלית מבית פיל


מנימליזם אולימפי מבית סטודיו AKA


אוליפיאדת לגו! נהדר!


אולימפיאדת בלונים!


על החירות- קטע מתוך "הנביא"

קטע פואטי אחד מתוך הסרט "הנביא- חליל ג'ובראן".

הסרט הארוך, המבוסס על הספר בשם זה ובו שיריו של חליל גו'בראן, משובץ בקטעי שירה ואנימציה שנעשו בטכניקות שונות על ידי אנימטורים שונים. קטעים קצרים אלו מהווים את נקודת החוזק של הסרט ללא ספק ואחד הקטעים היפים הוא "על החירות" בביצועו של האנימטור הפולני מיכל סוצ'ה:



תהליך העבודה על הקטע כולל עבודה ידנית ודיגיטלית מפרכת שמצדיקה את התוצאה.


טריילר הסרט:


סיפור המסגרת של הסרט עשוי בתלת מימד שמרונדר כדו מימד. מצער לראות שבהתחלה האנימציה נועדה להיות פשוט באנימציה קלאסית וכנראה המראה השתנה משיקולי תקציב:


על תהליך העבודה בשילוב דו מימד מצוייר ותלת מימד.

'השירלי טמפל', סרט הגמר של דניאלה שרר 2013

"שירלי טמפל" הוא סרט הגמר שדניאלה יצרה ב2013 במסגרת לימודיה בRCA, לונדון (היא ישראלית אז זה קצת "אנימציה ישראלית" גם, לא?). זהו סרט מיוחד מכמה בחינות: צורת הבימוי רוויית המעברים הדינמיים משוט לשוט משולבת עם סיפור שהוא חצי חלום וחצי מציאות. ה"שירלי טמפל" הוא משקה אלכוהולי לילדים שנותנים להם במסיבות כדי שהם ירגישו "גדולים". הילד פה נקלע לסיטואציות שלא ברור מה המשמעות שלהן במציאות. שאלת ה"היה או לא היה?" מחדדת את תחושת השכרות הקלה שאולי כולנו חוטאים בה באשר לזכרונות ילדות ואיך שהם מעצבים אותנו.

האתר של דניאלה שרר



יש לה גם קליפ שעשתה השנה ועוד פרויקטים נהדרים שכבר כתבתי עליהם (פה וגם פה):