דלג לתוכן הראשי

בשוטף, אוגוסט 2013


כמה הערות בלוגיות: דבר ראשון הבלוג פרח החודש עם קרוב ל-10,000 כניסות. אני חושב שיש לזה קשר לעיסוק הנרחב באנימציה ישראלית. זה יפה ותודה לכם.
החלפתי את מערכת התגובות כי בעבר לא קיבלתי התראות על תגובות חדשות. אם כתבתם הודעה בעבר והתעלמתי ממנה בטעות, אני מתנצל. מעכשיו אני מעודכן. כמו כן מעכשיו ניתן להשאיר הודעות עם וידאו! תשתמשו בזה. זה כיף.
בנוסף: פתחתי קומונת גוגל+ למאחורי הקלעים של הבלוג, שם אני יכול לשתף רעיונות ומחשבות שאין מקומם עדיין בבלוג ולדון בסוגיות אנימטיביות שונות. זו גרסת בטא, אתם ממש לא צריכים אותה, אם יהיה מעניין שם זה ימשיך ואם לא, אז לא. (למה גוגל+? כי זה נראה אחלה במובייל ויש חלוקה לפי קטגוריות!)

ולענייננו: בחודש שעבר לא היה בשוטף אז יש כמה דברים שהצטברו:
  • עם מה נתחיל? עם אנימציה ויצירה ברשת:
לאחרונה היה כנס "יוצרים ברשת" והנה כמה דברים סביב הכנס:
תחרות יוצרים ברשת של יוטיוב הישראלי. יוטיוב יוצאים בקול קורא להפקת סדרות רשת. פרס ראשון 40000 שקל.
מאמר בעברית: איך לכתוב סדרת רשת.
מאמרים מהכנס: סרטונים ויראלים ואיך לבנות קהל ביוטיוב
  • משהו חמוד:

  • נסיכות דיסני מתפוצצות:

הנה כמה יצירות חדשות נוספות:
ריטה. קליפ שהוא גם סרט הגמר מבצלאל של ואלרי יוזופוביץ' (מכיל רמיזות מיניות).

    אתי צ'לנוב, מהמחלקה לקרמיקה בבצלאל, שלבה אנימציה בפרויקט הגמר שלה.


    יונתן וינטר בתרגיל אישי מבצלאל:


    תרגיל מקסים מבצלאל של ארקדי קרצ'וק


    שחר דיוויס בתרגיל מבצלאל בעקבות האנימטור ויליאם קנטרידג':


    סרט הגמר של בועז לדרר מספיר

    ויש עוד הרבה. מצד ימין אפשר לצפות בערוץ <---

    שומר אחי. קטע מסרט אנימציה ליד ושם:


    שווריל של הסטודיו של יובל ומרב נתן:



    והנה גם סרט הגמר של דש גולדשטיין משנקר:

    • הרצאה על תהליך העבודה בקרטונטוורק:

    ואיך להשיג שם עבודה בשישה צעדים.
    • CARTOON BREW מציגים סרטי סטודנטים שעולים אצלם בבכורה בלעדית. בינתיים עלו שלושה.
    • דף פיסבוק: קלישאות מהסרטים. משעשע: "אתה בוויאטנם? חייל צעיר מראה לך תמונה של אהובה שמחכה לו בבית? אל תתרגל אליו".
    • גמד המוסיקה: אתר ישראלי חדש שמוכר מוסיקה לסרטים. לא זול (לדעתי) אבל לסטודנטים אני חושב שזה אחלה.
    • ארט של "טורבו" שבינתיים מתרסק בקופות. הסיפור היה נשמע בנאלי מההתחלה.
    • טריילר לדוקו חדש על ריצ'רד וויליאמס והסרט שהוא לא ממש סיים במשך 30 שנה. מסתבר שהסרט יוקרן באנימיקס! "זהו מבט בעל חשיבות על המלכודת שבגאונות, ועל הסכנה שבגישה הפרפקציוניסטית":



    <-- גיפים בעפרון. יפהפה.



    • הומור של תלתיסטים:

    • סטנגה מחפשים פלשיסט (נכון ללפני שבוע, רצוי שיודע גם לעצב ואפטר...)


    • אוסי ולד פרסמה מדריך לפסטיבלים לטובת הבוגרים הטריים:

    קיימים כיום מספר אתרים אשר עוסקים בשליחה לפסטיבלים, בלי קשר לפניה פרטנית לפסטיבלים שברשימה, שווה להירשם גם אליהם:
    http://www.shortfilmdepot.com/index.php?nlang=2
    http://www.reelport.com/
    יש מספר גדול של אתרים שמאגדים בתוכם רשימות של פסטיבלים, ביניהם:
    http://www.filmfestivalworld.com/
    http://film.britishcouncil.org/festivals-directory
    ואפילו ויקיפדיה:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_international_animation_festivals

    מתוך טבלה ארוכה שנכתבה בעיקר על סמך הלינקים הללו, אפרט כמה חשובים:
    פסטיבל שטוטגרט: ://www.itfs.de
    פסטיבל סאנדאנס: sundance.org
    פסטיבל tricky women לסרטי נשים: trickywomen.at
    אנימפסט זגרב: www.animafest.hr
    אנסי, כמובן: annecy.org
    אנימה מונדי (ברזיל): http://www.animamundi.com.br/
    קאן, כמובן: http://www.festival-cannes.com/
    הרושימה: http://hiroanim.org/
    פסטיבל קרוק באוקראינה: http://www.krokfestival.com/
    פנטוש בשוויץ: http://www.fantoche.ch/2013/
    אוטאווה: http://www.animationfestival.ca/index.php
    אוטכרכט הולנד: http://www.haff.nl/nl/
    קסטלי אנימיישן איטליה: http://www.castellianimati.it/
    בארץ בין השאר כדאי לבדוק את פסטיבל ירושלים וחיפה, אסיף, פסטיבל הנשים ברחובות, ועכשיו יש גם פרס אופיר לסרט קצר.
    זהו לבינתיים,
    שיהיה בהצלחה

    • ניר וגלי בפרסומת (סמויה) ונהדרת:



    • אבולוציה של רובוטים מצוירים:

    Evolution of Robots
    גם ממשק המשתמש השתנה עם השנים בסרטי מד"ב

    הסודות של פיקסאר. לא שלא ידענו אבל עכשיו זה בעברית. (דרך המכללה הישראלית לאנימציה)

    • תרגיל WALK CYCLE מעניין של DLEW (מכיל טוסיק, תודה גיא שגיא. לא! באמת תודה!)

    • ולסיום: הפוסטים המרכזיים בבלוג מהתקופה האחרונה:
    על תהליך השיפוט של סרטי הסטודנטים באסיף
    מה הפריע לי באמיצה ומפלצות בע"מ 2.
    טיפים על הבעות פנים.

    פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

    מפסק. סרט הגמר של אורי פנחסי, בצלאל 2018

    "מפסק" הוא סרט הגמר של אורי פנחסי על ילד דתי המתמודד עם אימת חילול השבת.


    הסרט מעלה התמודדות ישירה עם הפחד והצורך לבדוק גבולות דתיים ובכלל. בעיניים חילוניות אני מניח שקשה לזהות את הקונפליקט הגדול למרות שאיסורי הדלקת אור בשבת הם די מוכרים. המאבק של הדמות עובר בסרט בבת אחת מחשש פנימי (עם משחק דמות יפה, דבר נדיר בסרטי גמר) לעימות חיצוני עם יישות מאיימת שהיא ספק סימן שאלה ספק שטן... או שמא זה האל כפי שמצטייר במוחו של הילד? לי היתה תחושה שברמת הפשט הדמות, בהדליקה את האור, ניצבת לבדה, ללא יראת עונש וחטא שנעלמת עם הדלקת האור. מבט כזה אינו נוגע רק למי שחזר בשאלה אלא גם לחוויות של מי שנשאר דתי. עצם העיסוק המופרז בחטא ובפחד מעונש הוא פן מסוים מאוד וחלקי מאוד בהויה הדתית. אולי לכן, אני כדתי, לא פרשתי בתחילה את הסרט כסרט של יוצא בשאלה. כשאני הייתי ב"בצלאל" למשל הגעתי יום אחד ללימודים ללא כיפה כדי להרגיש איך זה. למחרת השבתי אותה כי לא היה לזה משמעות עבורי שהצדיקה את הסרתה. ניתן לקחת את הסרט למקומות פרשניים רבים אחרים: השטן או הספק שנעלם יכול להתפרש כהארה, כלומר, להציג את החילונ…

    פוצי המעופף - עדו בהר. זוכה אסיף 2016

    מבחן גבריות והתבגרות ישראלי הוא נושא שקיבל המון יחס בקולנוע הישראלי אבל הרבה פחות באנימציה ישראלית. זה אולי מה שמייחד את "פוצי המעופף" מסרטי גמר רבים אחרים. העיצוב הילדותי-איורי מסוגנן מאוד, יוצר אחדות בין הדמויות והרקע ועוזר ליצר תחושה ילדותית אך מטרידה. העיצוב מזכיר מעט את סרטו המופלא של ג'ונתן הודגסון "האיש עם העיניים היפות" שגם הוא יצר דימויים איוריים ילדותיים כמעט מופשטים ממציאות קונקרטית, מקומית מחוספסת מאוד.

    הסרט "פוצי המעופף" של עדו בהר (בצלאל) זכה בפרס אסיף לסרטי סטודנטים 2016.





    עיצובים (לחצו להגדלה):













    תהליכי עבודה:






    האיש עם העיניים היפות:

    מקק - סרט קצר של יונתן השילוני, ספיר 2017

    סרט הגמר של יונתן השילוני מספיר מספר על מקק שמטריד בחורה צעירה עד לשרשרת של טוויסטים מפתיעה. (מכיל עירום מצוייר).



    אנימציה נהדרת ותסריט מורכב שמעורר גם תהיות מסוימות בנוגע לעד כמה סרט יכול לתת לגיטימציה לסטיה והטרדה. האם ניתן בכלל לשפוט דמות בסרט בכלים מוסריים. אני הרגשתי בהתחלה שהסרט עובר ללא אבחנה בין שני סוגים של תיאור הגיבור אבל משיחה עם יונתן מסתבר שזו היתה הכוונה: לצייר דמות שהיא על התפר, שיש בה מהסטיה והתום.




















    הריבוע – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני

    מאמר חדש שלי על הסרט "הריבוע" של רובן אוסטלנד (שבדיה, 2017) פורסם בכתב העת המקוון "פוסט פוסט" של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל.
    על אמנות קונספטואלית, צביעות בורגנית, אלוהים הנעדר בעידן העכשווי ועל פלימו, מדרש תלמודי שהולם את הסרט.
    מוזמנים לקרוא.
    לינק: "הריבוע" – אלוקים כאמנות קונספטואלית או המוזיאון כמקלט בורגני






    מהו סרט 'שלם'? מחשבה על משפחת סופרעל 2

    סרט ההמשך ל"משפחת סופרעל" מגיע אלינו 14 שנה אחרי הסרט הראשון. זה המון זמן בעידן של צפיית בינג' ויקומים שלמים שנבראים ונהרסים בחצי מהזמן הזה. הסרט המקורי נחשב לאחד הסרטים הטובים ביותר של פיקסאר ויש שאומרים, אחד מסרטי גיבורי העל הטובים ביותר. הוא נגע בסוגיות חברתיות של תרבות של בינוניות, דיכוי, גבריות וכוחה של המשפחה הגרעינית. הסרט החדש אם כן חייב להצדיק את הזמן הארוך שעבר למרות שהוא ממשיך בדיוק מהנקודה בה נגמר הקודם. לא תמצאו פה ביקורת על הסרט אלא מבט יותר פנימה בו אני מנסה להבין למה הסרט, ורבים אחרים לאחרונה, לא נותנים לי תחושה של חויה שלמה ואף נתפסים בעיניי ככאלו המונעים יותר מדי על ידי החלטות תסריטאיות.
    הרשומה מכילה ספוילרים רבים לסרט ומומלץ לקרוא אותה לאחר צפיה בסרט.
    מהו סרט שלם? השאלה הקיומית עבורי היא האם הסיבה שאני ביקורתי יותר כלפי סרטים חדשים היא כי (מה לעשות) ילדותי שחלפה לה מזה כבר עברה בצפיה בסרטי דיסני והם מבחינתי מעיין עשיר לעיון חוזר במיתוסים וסטוריטלינג? האם הסיבה שקשה לי להנות מ"משפחת סופרעל 2" נובעת מכך שהנטיה שלי לחפש ולראות רבדי עומק בסרטים …