דלג לתוכן הראשי

על אפקטים ועל העיוורון

אנימציית אפקטים זה נושא מעניין. מצד אחד מדובר על אנימציה "לא אנימטיבית" - לא אישיות, לא משחק אלא חיקוי של תופעות טבע: עשן, אש, מים וכדומה. אבל בפועל השאלה היא לא מה מנפישים אלא איך עושים את זה. הריאליזם הוא רק נקודת המוצא לאנימציה ובודאי לא היעד. באנימציה ניתן לא רק לסגנן תופעות טבע אלא לפעמים לתת להן אישיות ואופי. הדבר עוד יותר בולט בתופעות לא טיבעיות כפי  שתראו בהמשך הרשומה.

אספתי פה מגוון של רילים, סרטוני הדרכה ודוגמאות לשימושים שונים באנימציית אפקטים. רוב האפקטים נעשו באנימציה קלאסית, חלקם בפלאש ורובם לקוחים מהבלוג שעוסק באנימציית אפקטים בפלאש:
http://flashfx.blogspot.co.il/ (כמובן, פלאש הוא רק האמצעי. העיקרון נכון בכל תוכנה וטכניקה.)
בתחתית הפוסט יש התייחסות לסרטי אנימציה שעוסקים בעיוורון. נושא שבאופן אירוני קשור לנושא האפקטים.

 http://www.floobynooby.com/pdfs/FX_Design_Binder.pdf - ספרון להורדה על אנימציית אפקטים.
https://issuu.com/mayl4ik/docs/joseph_gilland_-_elemental_magic_vo
https://issuu.com/josetijerin/docs/elemental_magic_volume_i



עוד הרבה:












סרט הדרכה לאפקטים בפלאש,ויש לו עוד כאלה. חלקם יפהפיים:


בגובלינס יש קורס שעוסק בנושא. האפקטים משולבים במעין עלילה קטנה ונחמדה לכדי סרטון שעובדים עליו חמישה סטודנטים במשך שלושה שבועות:
Gobelins Students' FX Animation:


















אפקטים על סצינת ציפור האש בפנטזיה 2000:


ישנו ספר בנושא אנימציית אפקטים:
http://www.bookdepository.co.uk/Elemental-Magic-v-1-Joseph-Gilland/9780240811635?a_aid=shulyathakosem
Elemental Magic: v. 1: The Art of Special Effects Animation
והבלוג הנלווה: http://elementalmagic.blogspot.co.il
הרצאה שלו:

רפרנס: החבר'ה בSLOW MO GUYS חוקרים התפוצציות, מים ועוד דברים בהילוך איטי: http://www.youtube.com/user/theslowmoguys/videos


ברק דרורי הוא חבר ויו"ר איגוד האנימטורים. יש לו גם חיבה יתרה לאנימציית אפקטים. בין השאר הוא עשה אפקטים ל"המסע לכוכב המינימיקים":
http://barakdrori.blogspot.co.il/


העיוורון מעסיק אותו הרבה והוא גם נושא הדוקו-אנימציה עליה הוא עובד. אנימציה היא ככל הנראה כלי מוצלח לביטוי של הבלתי נראה והחויה הפסיכולוגית הנלוית אליו.

סרט הגמר של ברק. גם הוא על העיוורון:


עוד סרט מצויין. של רפי יניגר. בצלאל.

ועוד אחד בנושא:


עוד
http://www.tumblr.com/tagged/effects+animation
קליפים עם אפקטים של פרטיקלס:
http://www.smashingmagazine.com/2010/09/12/eye-candy-for-the-weekend-particle-animation-music-videos/
סלומושן:
http://www.pirate.co.uk/en/node/301
http://www.ultraslo.com/

האם סרט יכול להתבסס רק על אפקטים? "גולם":



עוד כאלה יש פה: http://www.smashingmagazine.com/2010/09/12/eye-candy-for-the-weekend-particle-animation-music-videos/

אחד האפקטים המרשימים ביותר שאני מכיר נמצא בסצינה המדהימה והמופלאה מ"אקירה". קשה לתאר את העוצמה במילים:


ולסיום: ספלאש מים:

לסיום ממש, בטי בופ עם אפקט מים מטריד:

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.