PAPERMAN- געגועים לנייר



הסרט הקצר החדש (2012) של דיסני עלה לרשת.


הסרט הופיע לפני "ראלף ההורס" והוא נעשה בטכניקה שלכאורה טוענת שהיא שילוב בין קלאסית לתלת.
האמנם?
לא. זהו סרט בתלת שממש התאמצו לרנדר כדו-מימד. אז למה הוא נתפס כאנימציה קלאסית? יותר בגלל האופי של הסרט. הדמויות כאילו לקוחות מ"על כלבים וגנבים" בהתנהגות ובכלל אוירת הרטרו סטייל "מאדמן" רובצת על כל הסרט. ואם מוסיפים לזה שחור לבן וטקסטורות של עיפרון אז זה עובד עוד יותר.
אהבתי את הסרט? ממ... את רובו. מאוד אהבתי מה שקורה עד ה"פיתרון".
למה?
כי מטוסי נייר בתוך סימטה אכן יכולים (כמו שקית הנייר ב"אמריקן ביוטי") להקלע למערבולת שתגרום להם לנוע כאילו עם רצון עצמאי. אבל זה לא מה שקורה פה. פה המטוסים הופכים להיות גולם שקם על יוצרו. הם מכריחים את הבחור הצעיר להזיז את עצמו ולפגוש בנערה. הם אקטיבים כמו המטאטא מ"שוליית הקוסם". אבל הבחור הוא די אקטיבי בעצמו. הוא יודע איפה הנערה עובדת והוא ניסה מאוד למשוך את תשומת ליבה ולכן לא ברור לי: מי צריך קסם?!
ובואו נשים את הקלפים על השולחן: בזה דיסני עוסקים הרבה פעמים, בשאלת השימוש בקסם. ונראה שפה החיים הפשוטים היו יכולים להתקיים בלי קסם. בלי הכוחניות של מטוסי הנייר. וזוהי אחת הבעיות של עולמנו. שימוש מוגזם ב"קסם". ושימוש בקסם איפה שלא צריך משאיר אותי לפחות בתחושה שהחיים עצמם, ללא קסם, לא ראויים להחוות. ולכן ההתערבות הבוטה של מטוסי הנייר בזוגיות הזו הטרידו אותי.
או כמו שהמדריך לטרמפיסט אומר על זאפוד (ציטוט מהזיכרון):
"הוא דמה לאנשים שלא יכלו להנות מפרח מבלי לדמיין שיש בו פיה".
ורק להבהיר: גם אני מתרגש מרישום על נייר. אולי בגלל זה קשה לי לקנות את הרינדור הזה כתחליף אמיתי.
**
college humor בפרודיה על הסרט: http://www.collegehumor.com/video/6875542/paperman-threesome
מאחורי הקלעים וארט:





כמה שהגיבור והדרמה הכללית (ההובלה בכוח למפגש רומנטי) מזכירים את "על כלבים וגנבים":


דוגמה מעולה לשימוש מוגזם בקסם ותוצאותיו, מ"היפהפיה הנרדמת":










לסיום, סצינת השקית מ"אמריקן ביוטי". במו עיניי ראיתי בירושלים בלון שחור שרוקד במשך שעה במעגל רוח. זה היה קסום וסוריאליסטי.


דרך אגב, נדמה לי שעיקר הסיבה לפיתוח הטכנולוגיה המורכבת הזו היא כדי לאפשר צפייה בסרטים דו מימדיים במשקפי תלת מימד בקולנוע (ובטלויזיות תלת מימדיות) אבל מה הטעם אם זה לא באמת אנימציה קלאסית? אני תוהה.

תוספת:
ידידי, יוני בועז, העיר יפה שאפשר להסתכל על הסרט הפוך: לא כשדרוג של הקלאסית לתלת, אלא שדרוג של התלת לקלאסית. זה יכול להוות פתרון נהדר לארט המזעזע בסרטי תלת ובעיקר לחוסר יכולת לבנות דמויות אנושיות אמינות! זה יהיה נהדר!!!

תוספת נוספת: בעין הדג מישהו הצביע על הדמיון לסרט SIGNS. נראה ברור ועם זאת של דיסני נראה הרבה יותר חמוד, לא?

תגובות

  1. יפה,
    מסכימה איתך שהנייר אכן 'פעיל' מדי בסרטון, ומסכימה עם הבחור שאמר שמדובר בשדרוג של התלת לקלאסית.
    וטוב לדעת שלא רק אני ראיתי את הדמיון לכלבים וגנבים, מה גם שלעתים הבחורה הזכירה לי מחוות מסוימות של בת הים הקטנה..
    לא הכרתי את SIGHNS, ושמחה שאני מכירה עכשיו (באמת יש הרבה דמיון!). תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך.
      התגובות לסרט, ממה שאני רואה, הן מדהימות. אולי באמת הם עלו על משהו. אולי לאנשים נמאס לראות את התלת עומד במקום וחיכו למשהו חדש-ישן.

      מחק
  2. להבנתי, היא לא עובדת שם, היא עשתה שם ראיון. ~שמוליק

    השבמחק
    תשובות
    1. כן ועדיין, יש לו הזדמנות לתפוס אותה גם בלי לבזבז את כל ניירות העבודה שלו. זה מזכיר לי שפעם, ברווקותי, עלתה בחורה נאה לאוטובוס ואמרתי לעצמי: אם היא תשב קרוב אני אתחיל איתה. ואז היא התיישבה קרוב. אז אמרתי: אם היא תדבר איתי אני אתחיל איתה. אז היא שאלה אותי משהו. התבלבלתי וירדתי בתחנה הקרובה.

      מחק
  3. אני רואה את הסרט בפעם הרביעית כבר ועדיין נהנה, זה לא קורה הרבה ומעניין למה?
    הבימוי והעריכה, התאורה, האקטינג וגם המוסיקה יוצרים ביחד יצירה שלמה זורמת ומהנה שעוזרת להתעלם מהפתרון התסריטאי הפשוט. (מה שקורה לפעמים בסרטים שבאים להציג לראווה טכניקה חדשה).
    התגובה הראשונה שלי הייתה אז למה לא לעשות את זה בקלאסית, אבל ככל שאני צופה בזה יותר אני מרגיש שאולי כן עלו פה על "שילוב" מעניין ונכון.
    ויוני, הסיפור שלך, על האוטובוס, בהחלט מרגיש כמו בסיס לסרט קצר. אני בעניין.... :)

    השבמחק
    תשובות
    1. דבר אחד באמת התבהר לי בעקבות יוני (בועז), שלחלוטין הייתי מעדיף לראות סרט באורך מלא בטכניקה הזו על פני תלת בנאלי. נראה.

      מחק
  4. אבחנה יפה לגבי השימוש המוגזם בקסם. ניתן להרחיב את המטאפורה (אם כי באופן מעט מאולץ) אם חושבים על המטוסונים האלה כעל מזל"טים.

    השבמחק
  5. הי יוני
    אני גם חושב שיש משהו נהדר בטכניקה הזו- כך שסוף סוף לא הכל נראה מפלסטיק או גומי לא נעים למגע,
    ואני אכן מסכים עם יוני בועז היקר, יש כאן שדרוג של התלת.
    ההתלהבות מהמראה של התלת ומהאפשרויות שיש בו הביאה עלינו גלים ארוכים של סרטים שבהם הטכניקה היתה חשובה מהסיפור ואולי כאן יתחיל מהפך של חזרה אל הסיפור ובכלל של מראה ספרותי/ידני/ רך ואנושי יותר

    השבמחק
    תשובות
    1. הלוואי. זה אומר שאני צריך לעשות הסבה מקצועית?

      מחק

הוסף רשומת תגובה