דלג לתוכן הראשי

PAPERMAN- געגועים לנייר



הסרט הקצר החדש (2012) של דיסני עלה לרשת.


הסרט הופיע לפני "ראלף ההורס" והוא נעשה בטכניקה שלכאורה טוענת שהיא שילוב בין קלאסית לתלת.
האמנם?
לא. זהו סרט בתלת שממש התאמצו לרנדר כדו-מימד. אז למה הוא נתפס כאנימציה קלאסית? יותר בגלל האופי של הסרט. הדמויות כאילו לקוחות מ"על כלבים וגנבים" בהתנהגות ובכלל אוירת הרטרו סטייל "מאדמן" רובצת על כל הסרט. ואם מוסיפים לזה שחור לבן וטקסטורות של עיפרון אז זה עובד עוד יותר.
אהבתי את הסרט? ממ... את רובו. מאוד אהבתי מה שקורה עד ה"פיתרון".
למה?
כי מטוסי נייר בתוך סימטה אכן יכולים (כמו שקית הנייר ב"אמריקן ביוטי") להקלע למערבולת שתגרום להם לנוע כאילו עם רצון עצמאי. אבל זה לא מה שקורה פה. פה המטוסים הופכים להיות גולם שקם על יוצרו. הם מכריחים את הבחור הצעיר להזיז את עצמו ולפגוש בנערה. הם אקטיבים כמו המטאטא מ"שוליית הקוסם". אבל הבחור הוא די אקטיבי בעצמו. הוא יודע איפה הנערה עובדת והוא ניסה מאוד למשוך את תשומת ליבה ולכן לא ברור לי: מי צריך קסם?!
ובואו נשים את הקלפים על השולחן: בזה דיסני עוסקים הרבה פעמים, בשאלת השימוש בקסם. ונראה שפה החיים הפשוטים היו יכולים להתקיים בלי קסם. בלי הכוחניות של מטוסי הנייר. וזוהי אחת הבעיות של עולמנו. שימוש מוגזם ב"קסם". ושימוש בקסם איפה שלא צריך משאיר אותי לפחות בתחושה שהחיים עצמם, ללא קסם, לא ראויים להחוות. ולכן ההתערבות הבוטה של מטוסי הנייר בזוגיות הזו הטרידו אותי.
או כמו שהמדריך לטרמפיסט אומר על זאפוד (ציטוט מהזיכרון):
"הוא דמה לאנשים שלא יכלו להנות מפרח מבלי לדמיין שיש בו פיה".
ורק להבהיר: גם אני מתרגש מרישום על נייר. אולי בגלל זה קשה לי לקנות את הרינדור הזה כתחליף אמיתי.
**
college humor בפרודיה על הסרט: http://www.collegehumor.com/video/6875542/paperman-threesome
מאחורי הקלעים וארט:





כמה שהגיבור והדרמה הכללית (ההובלה בכוח למפגש רומנטי) מזכירים את "על כלבים וגנבים":


דוגמה מעולה לשימוש מוגזם בקסם ותוצאותיו, מ"היפהפיה הנרדמת":










לסיום, סצינת השקית מ"אמריקן ביוטי". במו עיניי ראיתי בירושלים בלון שחור שרוקד במשך שעה במעגל רוח. זה היה קסום וסוריאליסטי.


דרך אגב, נדמה לי שעיקר הסיבה לפיתוח הטכנולוגיה המורכבת הזו היא כדי לאפשר צפייה בסרטים דו מימדיים במשקפי תלת מימד בקולנוע (ובטלויזיות תלת מימדיות) אבל מה הטעם אם זה לא באמת אנימציה קלאסית? אני תוהה.

תוספת:
ידידי, יוני בועז, העיר יפה שאפשר להסתכל על הסרט הפוך: לא כשדרוג של הקלאסית לתלת, אלא שדרוג של התלת לקלאסית. זה יכול להוות פתרון נהדר לארט המזעזע בסרטי תלת ובעיקר לחוסר יכולת לבנות דמויות אנושיות אמינות! זה יהיה נהדר!!!

תוספת נוספת: בעין הדג מישהו הצביע על הדמיון לסרט SIGNS. נראה ברור ועם זאת של דיסני נראה הרבה יותר חמוד, לא?

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

- SCORPION DAGGER - קליפ חדש וגיפים פארודיים על אמנות הרנסנס

"אנשים מצלמים זה את זה כדי להוכיח שהם באמת קיימים."

זה זמן מה ש SCORPION DAGGER (ג'יימס קאר) מוציא ממים וגיפים הזויים המבוססים על ציורים קלאסיים.
עכשיו גם בקליפ חדש ומוצלח מאוד של THE DIG:


אתר היוצר עם כמויות של גיפים: http://www.scorpiondagger.com/
פייסבוק: https://www.facebook.com/jameskerrscorpiondagger







סצנות שלא תראו: חדי קרן.





למה באמת אין חדי קרן?

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

מאמרי וידאו מומלצים 2017

מאמרי הוידאו של 2017! איזה כיף זה מאמרי וידאו. למה לכתוב על קולנוע אם אפשר להסביר ולהדגים באותו הזמן? אמנם השנה נסגר אחד הערוצים הבולטים שעסקו במאמרי וידאו קולנועיים "Every frame a painting" אך הוא השאיר אחריו ערוצים מקבילים טובים לא פחות. הנה כמה מאמרי שעשו לי את השנה. אני לא מצפה שתוכלו לראות את כולם ולכן תמצתתי את נושאי הסרטונים כדי שתוכלו לבחור בעצמכם.
נתחיל בדן הרמון, אולי אישיות השנה. אמנם ריק ומורטי איתנו כבר זמן מה אבל התסריטאי והיוצר הזה מהווה מופת לאדם שגם כותב קומדיות מצוינות ופרועות וגם לא מטריד מינית! מעבר לזה יש לו הבנה מעמיקה בסטוריטלינג, אפיון דמויות ומסע הגיבור, הבנה שבאה לידי ביטוי בסרטונים אלו. למעמיקים כדאי לשוטט גם כאן: http://channel101.wikia.com/wiki/Dan_Harmon כמות גדולה של הרצאות התקיימו בישראל השנה על הסדרה במקומות שונים ובהקשרים שונים מפנטזיה ועד כלכלה עד שלפעמים נדמה שזו אינה סדרה אלא חומר לעבודות סמנריוניות.


אחד המקורות הפוריים בנושאי קולנוע ברשת, אתר NOFILMSCHOOL (כי כשיש רשת מי צריך ללמוד קולנוע? כביכול), סוקר את מאמרי הוידאו שהוא אהב השנה: http…

CUPHEAD משחק בסטייל אנימציה קלאסית

המשחק CUPHEAD (ראש-ספל) מתאר מסע הרפתקאות של שני ראשי ספל בעקבות התערבות כושלת עם השטן.
לא רק שהמשחק מאופיין בסגנון האנימציה של האחים פליישר אלא שהוא גם נעשה באותה הטכניקה! מצוייר על נייר וצבוע ידנית (רק צביעת הדמויות בפוטשופ) והרקעים בצבעי מים. התוצאה באמת מקסימה ונאמנה למקור ההשראה:



לקניה: http://store.steampowered.com/app/268910/Cuphead/
אתר המשחק: http://www.cupheadgame.com/ המשחק נוצר על ידי סטודיו MDHR. 11 דקות מהמשחק:


המשחק מורכב מהתייחסויות ליצירות אנימציה קלאסיות מ"עצים ופרחים" של דיסני, דרך "מיקי בארץ המראה" ועד בטי בופ, פליקס החתול ופופאי.

עדכון: המשחק השיג מליון הורדות בשבועיים. הוא מצליח ואהוב ביותר, גם אם קשה מאוד לנצח אותו.

הרצאה על תהליך האנימציה:

ההשפעות על קאפהד:






מומלץ: הבלוג של האנימטור ג'ייק קלארק.









קרטון קלאסי אחד מיני רבים שמהווים השראה למשחק: ילדי הנעל, של האחים פליישר

יונתן וסרמן: מלא יצירות מנסות להעלות נוסטלגיה למשהו שהקהל עצמו לא חווה. מה שיפה בקאפהד זה שהוא משחק עם הרעיון של נוסטלגיה,. הוא מסתכל על הסרטים הישנים מנקודת מבט של ריחוק. …

דרדסים- הכפר האבוד או: דרדסית בעמק פדלחוש

מחשבה בעקבות "דרדסים- הכפר האבוד" 2017
דרדסית היא אולי החולשה הגדולה ביותר של מותג הדרדסים. היא סמל לתוכן לילדים שבו הגיבורים הם גברים בעלי תכונות עשירות ומגוונות ודמות נשית גנרית. מלבד להיות נקבה, אין לה באמת אישיות אופינת. לכאורה.
הדבר הנכון ביותר הוא כשנותנים לך דרדס לעשות ממנו דרדסלימונדה. ולכן היוצרים של הסרט קפצו למים והציגו את השאלה בגלוי בתחילת הסרט החדש: מה האופי של דרדסית, מעבר להיותה "לא בן"? זוהי נקודת המוצא של הסרט שבעקבותיו דרדסית יוצאת למסע גילוי של הצדדים השונים באישיותה.
זוהי החלטה הגיונית מאוד כי היא עונה על שני צרכים: גם מצילה מותג מהמיזוגניה הסמויה שלו וגם פותחת את עצמה בפני קהל יעד חדש של צרכניות שרוצות בובות וצעצועים עם מיתוג לבנות.

*ההמשך מכיל ספוילר*
בסרט, דרדסית מגלה כפר סודי שבו כולן דרדסים נשים. הן בעלות תכונות מגוונות אך נראות כקהילה שבטית, פראית, כמעט פרימיטיבית בייצוג שלה. הקהילה הזו מנוהלת על ידי ערבה, סוג של דרדס-אמא רק חסרת אישיות. העניין הוא שלא רק שחברת הדרדסיות היא על טהרת הנשים, אלא שהן לא יודעות בכלל מהו דרדס בן. המפגש הזה בין…