סינמטוגרפיה חלק 2: על קובריק, שפילברג וקצת אלפונסו



זה הפוסט השני בסדרה על סינמטוגרפיה (פוסט 1). הפעם אנסה להכיר שני במאים גדולים בכמה סרטונים מכמה זויות שונות. חלקם מהווים מחוות, חלקם ניתוח של סרטיהם, חלקם ניתוח של שיטות בימוי ועוד. מי שמחפש מידע מקצועי, זה לא המקום. פה תקבלו יותר אווירה והשראה. אני מקווה.

למה דווקא קובריק ושפילברג?
לצערי אין לי תשובה טובה. הדרך בה אני נהנה מאנימציה שונה לגמרי מהדרך בה אני נהנה מקולנוע רגיל. באנימציה אני מרגיש בתוך עולמו הפנימי של היוצר ולכן חופשי יותר. בסרטים רגילים אני מרגיש את נוכחות היוצר במובן הישיר שלה. כשאני חושב על זה, ברוב סרטי האנימציה הגדולים של דיסני אני לא יודע בכלל מי הבמאי. גם היום לא אומרים בפרסומות לסרטי אנימציה: "מהבמאי של..." אלא "מהיוצרים של..." כאילו הבמאי באנימציה הוא לא ה-יוצר של הסרט.
לכן אולי אני מתקשה להזדהות עם מכלול יצירה של במאי מסויים ויותר עם סרט מסויים. גם במאים שאני אוהב לא טרחתי להסתכל על מכלול היצירה שלהם וכנראה יש זה פספוס לא קטן. (דרך אגב, במאים שאני אוהב: ריצ'רד לינקלייטר, ווס אנדרסון, טים ברטון בשנותיו הטובות, ופ. ת. אנדרסון)

קובריק

הכיף הכי גדול שלי עם קובריק זה שראיתי את אודיסאה בחלל 2001 בלי לדעת על זה כלום. לא ציפיתי לכלום ופשוט צללתי אל מאורת הארנב במובן הכי מלא של המילה. למי שלא ראה את הסרט מומלץ מאוד לראות אותו. קולנוע אחר ולא ממש נרטיבי ברובו. עוד לא ראיתם משהו כזה.

תשדיר פרומו לתוכניות על קובריק דרך העיניים שלו:


מונטאז' מיצירותיו:


הסקצ'בוק של בלייד ראנר:


מונטאז' שוטים ממורכזים של קובריק.


מחווה ממש מוזרה ל"הניצוץ". האנימטור עבד על זה 10 שנים אם איני טועה.


ניתוח של "הניצוץ". ארוך. למי שמתעניין.


עוד ניתוח לניצוץ.

שפילברג:

על הטכניקה והתשוקה של שפילברג, מעורר השראה:


השוטים הארוכים המיוחדים של שפילברג. מה מיוחד? שהם לא חוגגים את זה שהם שוט אחד אלא נשמרים כבלתי מורגשים. אחד הדברים היפים הוא כשתנועת הדמויות במהלך השוט מייצרת קומפוזיציה חדשה לגמרי באותו שוט.


על רגעים ששינו את הקולנוע: פארק היורה. אחד הטובים ללא ספק.


אם כבר מדברים על שינוי קומפוזיציה ומידע תוך כדי שוט אז הנה משהו קטן מ"שוברים שורות":


הנה עוד דוגמאות לשוט האחד של שפילברג:


וואו! מישהו שממש אוהב את מלתעות העלה סרט קומנטרי (הערות) שלם על הסרט:


למה שפילברג מעריך אנימטורים?
עוד עליו: no film school על שפילברג

טוב. לסיום קצת על אלפונסו קוארון שדי התבלט לאחרונה בעקבות "כוח המשיכה" הנהדר שלו. הוא גם יצר את "הארי פוטר והאסיר מאזקאבן" ואת "ואת אמא שלך גם" הבוטה והרגיש ו"הילדים של מחר" ועוד.

נתחיל במונטאז' מחווה:

"המסך כקנווס" על יצירתו כולל אחד השוטים האורכים והמורכבים ביותר שלו:

פשוט לא יאומן השוט האחד הזה עם מצלמה מסתובבת בתוך הרכב.

לסיום, מחוה אנימטיבית קצרה ל"כוח המשיכה":

תגובות