דלג לתוכן הראשי

'סיפור אהבה יפואי', מנשר 2014 וגם קליפ אנימציה חדש

סרט הגמר החדש והמקסים של רוני פז-הר ומאי רוזנבלום נקרא "סיפור אהבה יפואי" (מנשר 2014) אבל הוא לא באמת סיפור אהבה יפואי בעיניי אלא יותר סיפור אהבה ליפו עצמה עם ארט יפהפה. תהנו!




חוץ מהאלמנטים העיצוביים היפהפיים, של הקונכיות הקטנות ושברי האבנים, אני רוצה להתייחס למשהו קטן בסרט שהוא גם הכי טוב בו לדעתי וגם מבטא הבנה של הכוח של אנימציה.
יש שם את העין הזו שהיא לפעמים שמש ולפעמים ירח ולפעמים עין-דג. זה מקום שגורם לך לתחושת "ורטיגו" שאתה לא יודע איפה אתה נמצא, מעל המים או מתחתם? זה כל כך יפה כי זה הופך את הפריים עצמו לסוג של דמות שפוקחת עין על הגיבורה ובעצם גם משתמש בכלים של המדיום האנימטיבי בצורה חכמה ויצירתית מעבר לבניית פריים קלאסית שכוללת רק חיבור בין רקע ודמות.
עוד דבר מעניין הוא שבביקורת על הסרט בהגשה התברר לי שהקשר לסיפור אנדרומדה (סיפור האגדה יפואי על נערה שהוקרבה למפלצת-ים) לא היה בכלל בתודעה של היוצרים. זה די מדהים, כאילו הסיפור סיפר את עצמו מחדש דרכם.

הנה מה שמאי ורוני כתבו לי:

"מאז שנה א' כשהתחלנו לצאת, ידענו שנעבוד ביחד על סרט גמר, אבל פחדנו לדבר על זה בקול כלכך מוקדם. הדבר שהיה לנו הכי חשוב בעבודה על הסרט, שהוא יהיה כיפי ומהנה (ואולי קצת משעשע), כמו שנהנינו לעבוד עליו לכל אורך הדרך. בדמיון שלנו ראינו שוטטות לילית בקרקעית חופי יפו היפים והמזוהמים. תוך כדי השוטטות הזאת אנחנו גם קצת הלכנו לאיבוד ושכחנו שיש גם סיפור לספר.חלוקת העבודה בינינו הייתה קלה, כל אחד מאיתנו אוהב לעשות דברים מאוד שונים בהפקה, וזה הסתדר יופי. מאי עבדה יותר על עיצוב ואנימציה של דמויות, ורוני עבד יותר על עיצוב ואנימציה של סביבות ודמויות רקע.האנימציה והרקעים מצוירים באופן ידני, מסורתי למהדרין, והצביעה ממוחשבת (הדמויות צבועות בטיוי פיינט והרקעים בפוטושופ). הסאונד והמוזיקה הוקלטו באופן ביתי וידני לגמרי, עם מעט מאוד מניפולציות ממוחשבות ובלי אפקטים ועריכות דיגיטליות. את המוזיקה רוני כתב והקליט במיוחד לסרט, ואת הסאונד הקליט עם מיכאי צ'רנאה בביתו, בעזרת שלל צעצועים ומכשירים ביתיים שונים ומשונים.אנחנו מקווים שהצפייה תהיה מהנה, ותעורר ציפיה לסרט הבא."

בלוג הסרט עם תהליכי הפקה: http://jaffalovestory.blogspot.co.il/

השווריל של מאי ורוני:


בונוס! אני לא יודע מתי היא הספיקה אבל מאי בינתיים גם עשתה קליפ אנימציה לאלעד שודלר. טרי טרי.


נ.ב. כידוע לכם או שלא, התחלתי לנהל את המחלקה לאנימציה במנשר. מוזמנים לעקוב אחריי גם בדף הפייסבוק של המחלקה.

הארט של הסיפור היפואי (ליחצו להגדלה):
















פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.