דלג לתוכן הראשי

המטריקס לקח המטריקס נתן

הכל זה רמיקס. גם המטריקס.



סדרת הדוקו האינטרנטית "הכל זה רמיקס" (Everything is a remix) יצאה לפני מספר שנים ולאחרונה קיבלה גרסת עדכון. הסדרה עוסקת בתרבות הציטוט, המחווה והגניבה שמאפיינת חלק ניכר מהתרבות בעידן הפוסט-מודרני. אחד הפרקים עוסק בצורה מרתקת בסרט "המטריקס" בתור אחד הסרטים הכי מצטטים במודע ממקורות אחרים. האחים וושוובסקי אוהבים אנימה והם לקחו ממנה ומכל הבא ליד אל תוך היצירה שלהם: קטעי אקשן, קטעי עלילה, דמויות, אפקטים ועוד. אבל בזה הסיפור לא הסתיים שכן המטריקס לקח והמטריקס נתן בחזרה. העולם של המטריקס על אף שהוא שואב ממקורות רבים יצר עולם קוהורנטי שמסוגל להתפשט לעלילות משנה רבות שקשורות באופן מלא או חלקי ליצירה המקורית. מה שהוליד את סדרת סרטוני המחווה באנימציה "האנימטריקס".

הפרק הישן על המטריקס:


הגרסה המעודכנת של כל סרטוני "הכל זה רמיקס" 2015:


הנה שני קטעים נהדרים מתוך ה"אנימטריקס". סדרה של תשעה סרטונים של יוצרים שונים שמבוססים על עולם המטריקס.

BEYOND מספר על ילדה שנחשפת לחור במטריקס. הפרעה גליצ'ית שגורמת להיווצרות ארץ אף=פעם-לא באמצע המרחב האורבני:


סיפורו של ילד מספר על נער מתבגר, האקר, שמוצא דרך לעולם שמעבר.


וזה סתם משהו חמוד: המטריקס ב60 שניות!


והנה תזכורת קטנה לכך שגם קוונטין טרנטינו, מצוטט לא קטן של אנימה בפני עצמו וממזר חסר כבוד, עשה מחווה לאנימה בסרטו קיל ביל:


ואם כבר אנימה ואחת ההשראות של המטריקס: הנה מאמר וידאו חדש לגמרי על "הרוח במעטפת". מאמר מדוייק שבין השאר עוסק במיזוג יפן-אמריקה שמאפיין גם את שישה גיבורים ואווטאר כשף האויר:


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

האשמת הקורבן: אלף עזאזל, סרט הגמר של שולי תג'ר וגל חקלאי

אלף עזאזל. שולי תג'ר וגל חקלאי, בצלאל 2016.




חיכיתי הרבה עד שהסרט עלה כי מאוד רציתי לכתוב עליו. הוא אחד הסרטים הבודדים בשנים האחרונות שיש בו גם תוכן וגם צורה שעובדים נהדר יחד. מבחינת הנושא, הסרט הזה מגיע כעשור לאחר סרט הגמר שלי שעוסק באותו טקס ממש בצורה אחרת.
אז קודם כל ראיון קצר עם גל ושולי ולאחריו מחשבותיי על הסרט.

איך הגעתן לרעיון לסרט?
כשחיפשנו רעיון לפרויקט גמר, הדליק אותנו רעיון על בן אדם שמישהו מקלל אותו GO TO HELL ושהוא מחליט באמת ללכת לשם, למקום הפיזי. בשלב הזה זה היה עדין גימיק תלוש. חיפשו מה זה הGO TO HELL המקומי, חקרנו גם על הגהנום ועל גיא בן הנום שנמצא בירושלים. ואז הגענו ל"עזאזל" הר שנמצא במדבר יהודה, ולטקס 'השעיר לעזאזל'. ככל שקראנו יותר ככה ידענו שזה זה.

אמנם שתינו לא מגיעות מבית דתי, אך בעלות הרבה הערכה וסקרנות לדת היהודית. אולי דווקא הגילוי המאוחר והחילוני אפשר לנו להגיע לסיפור הספציפי הזה ולהתייחס לנושא בצורה פתוחה אך ביקורתית.

אז מה הוא בעצם טקס 'השעיר לעזאזל'?

מדובר בטקס מהמסורת היהודית בו הכהן הגדול היה יוצא מירושלים עם עז למדבר יהודה, …

מספיק! סרט קצר של אנה מנצריז (2018)

ללא ספק אחד הסרטים האהובים עליי ל2018. "מספיק" הוא סרט קצר ומקסים על הרגע שבו פשוט נמאס.


אז כן הסרט הזה נהדר אבל הקונספט פשטני לכאורה. מה שבעיניי הופך אותו למשהו ברמה אחרת זה הפסקול. יש בו משהו אפי ונוגה שמרמז על זה שבעצם לא מדובר על אנשים שנמאס להם אלא על כוח גדול שמרחף ומקנן ביחידים עד להתפרצות. חוסר היכולת להכיל יותר אינה חויה סובייקטיבית אלא אנרגיה קוסמית שצוברת כוח בחברה שלא קופצת מהסיר שמתחמם לאיטו.

סצנה מתוך "הרשת":

האתר של אנה: https://annamantzaris.se/
אנה יצרה גם את "אבל חלב זה חשוב" ב2012: https://shulyathakosem.blogspot.com/2015/09/but-milk-is-important-2013.html



מפסק. סרט הגמר של אורי פנחסי, בצלאל 2018

"מפסק" הוא סרט הגמר של אורי פנחסי על ילד דתי המתמודד עם אימת חילול השבת.


הסרט מעלה התמודדות ישירה עם הפחד והצורך לבדוק גבולות דתיים ובכלל. בעיניים חילוניות אני מניח שקשה לזהות את הקונפליקט הגדול למרות שאיסורי הדלקת אור בשבת הם די מוכרים. המאבק של הדמות עובר בסרט בבת אחת מחשש פנימי (עם משחק דמות יפה, דבר נדיר בסרטי גמר) לעימות חיצוני עם יישות מאיימת שהיא ספק סימן שאלה ספק שטן... או שמא זה האל כפי שמצטייר במוחו של הילד? לי היתה תחושה שברמת הפשט הדמות, בהדליקה את האור, ניצבת לבדה, ללא יראת עונש וחטא שנעלמת עם הדלקת האור. מבט כזה אינו נוגע רק למי שחזר בשאלה אלא גם לחוויות של מי שנשאר דתי. עצם העיסוק המופרז בחטא ובפחד מעונש הוא פן מסוים מאוד וחלקי מאוד בהויה הדתית. אולי לכן, אני כדתי, לא פרשתי בתחילה את הסרט כסרט של יוצא בשאלה. כשאני הייתי ב"בצלאל" למשל הגעתי יום אחד ללימודים ללא כיפה כדי להרגיש איך זה. למחרת השבתי אותה כי לא היה לזה משמעות עבורי שהצדיקה את הסרתה. ניתן לקחת את הסרט למקומות פרשניים רבים אחרים: השטן או הספק שנעלם יכול להתפרש כהארה, כלומר, להציג את החילונ…

כותרות ספיידרמן השיבה הביתה 2018

כתוביות הסיום המגניבות של "ספיידרמן השיבה הביתה" שמגיעות מיד אחרי הסיום המפתיע.


מאחורי הקלעים באתר של קריס קרבוני: https://www.chriscarboni.com/h1marvel-studiosh1-spiderman-homecoming/





קצר: disillusionment of 10 point font