מחשבות מערב 'מחול ואנימציה' עם אוסי ולד ואיתי פרומין

"מאורות" של איתי פרומין. בצלאל 2006.


במנשר קיימנו מפגש על מחול ואנימציה עם אוסי ולד כחלק מועדון האנימציה של המחלקה ושל אסיפא. לפני אוסי שוחחנו עם איתי פרומין, שלמד איתי ועם אוסי באותו מחזור בבצלאל לפני כעשור על סרטו היפהפה "מאורות". תוך כדי צפיה התפלאתי להיווכח שלא עושים יותר סרטי סטודנטים כאלה שיש בהם הפשטה, מוסיקה, צבע, פשטות ובעיקר התמקדות בתנועה; וזה התחבר לדיון שעלה בהמשך הערב בעבודה על יצירות שמשלבות מחול ואנימציה.


אוסי שוחחה על שיתוף הפעולה שלה עם הרקדנית והיוצרת אפרת רובין. היא אמרה שהיצירה המשותפת הראשונה שלהן הייתה מאוד מתוזמנת ומדויקת ולא השאירה מרחב אלתור לרקדנית. דבר שבהמשך, בפרויקטים הנוספים של השתיים, הושאר פתוח יותר לאלתור.
העניין של שמירת המקום לאלתור חזר על עצמו לאורך הערב בהקשרים שונים. אחד מהם הוא היחס שלנו למחווה (gesture) ספציפית שאנימטור מבצע. כאשר אנימטור עובד על שוט יש בזה מימד "מחולי" של פיסול עם גוף במרחב ובזמן. התובנה של אוסי הייתה שגם אחרי שיש אנימטיק ושיש תסריט ועיצוב נשאר מקום לכל שוט ולכל מחווה להיוולד ושאסור לוותר על המקום הזה. אסור להסתמך על המבנה הכללי ולשכוח את הפרטים הקטנים, שהם שלב איכותי באמנות עצמה. זה הדהד גם ביחס לסרטו של איתי, שכן אחת הסיבות שכבר לא רואים סרטים כאלו, זה התכנון המוקדם. סרט כמו "מאורות" אי אפשר להציג כ"פיץ'" או לפחות קשה מאוד. וודאי שלא ניתן לתיאור כתסריט. הוא כולו מושתת על הביצוע: המוסיקה, הצבע, התזמון והתנועה. אין בסרט הזה נקודת אחיזה שלפיה אפשר לומר מראש אם הוא יהיה מוצלח או לא. והוא יצא מוצלח ואף עומד יפה במבחן הזמן, שלא כמו רבים מסרטי סטודנטים משנים אלו.
עוד הבט של שמירת המקום לאלתור זה היחס למחול כמקום שבו יש ענווה כלפי הגוף וכלפי המבצע. הגוף בסופו של דבר חייב לאלתר באיזושהי מידה, זה בלתי נמנע. הגוף הוא של הרקדן אבל גם של האנימטור שמזיז משהו. הדבר בלט מאוד ברגישות של אוסי להתייחס אל הרקדן לא כ"מבצע" אלא כחלק מהיצירה. זה נכון בכל יצירת מחול אבל בא לידי ביטוי גם בסרט שלה "שיקוף" שבהדרגה הפך מסרט על שחקן, לסרט על השחקן הספציפי שמשחק את השחקן. הענווה הזו וההבנה שאי אפשר בלי זה, והמקום של האילתור וההקשה לביצוע עצמו הייתה הדבר המשמעותי שאני יצאתי איתו מהערב הזה.
תודה.
------------------------------------------
מפגשי מועדון האנימציה של מנשר ואסיפא מתקיימים מידי חודש. מוזמנים להגיע:  https://www.facebook.com/animationclubASIFA/ 

אוסי ולד היא אנימטורית שעבדה על ואלס עם באשיר, כנס העתידנים ויצירות עצמאיות ומסחריות שונות. מרצה לאנימציה בבצלאל.

האתר של אוסי: http://www.osiwald.com/
ראיון איתה במונפש: מחול ואנימציה עם אוסי ולד

הנה מגוון יצירות, חלקן מותאמות לחללים או משולבות עם מסכים ורקדנים כך שלא כולן נועדו לצפיה כוידאו בלבד.

תרגיל פלאש מקסים מהלימודים:


מתוך "שנת השפן"




וידאו דאנס עם אפרת רובין:


שיקוף, טיזר לסרט קצר במסגרת "מכתב אהבה לקולנוע"


חלום.

תגובות