דלג לתוכן הראשי

החייזר הוא אני - על הנוסע השמיני וחייזרים אחרים



תגיד לי מי רודף אחריך ואומר לך מי אתה - סרטי אימה תמיד היוו תמונה מייצגת לפחדים העכשויים של החברה. סרטי חייזרים בפרט, שהם סוג של תת-ז'אנר, מעלים סוגיות של התמודדות עם שאלות של הומניזם וזהות.
החייזרים הקולנועיים הם לא פעם תבוניים ואף יותר תבוניים מהאדם אבל מונעים לרוב מדחפים חייתיים: תאוות רעב, התרבות חסרת מעצורים והשתלטות טריטוריאלית. מה שבעיניי אנשים מסוימים דרך לתאר גם את האנושות עצמה.
המראה המאיימת הזו על האנושות עומדת בבסיס הייצוג הקולנועי הזה שבו האנושי עומד מול הזר, האחר, שאינו אנושי.


לפני מספר שנים, "האחר הוא אני" היה הנושא השנתי בבתי הספר. הנושא היווה שלב נוסף של בירור היחס בין האני והאחר. נושא שנידון רבות ולאחרונה בעיקר סביב כתביו של עמנואל לוינס, הפילוסוף היהודי צרפתי. ייתכן שהייחדיות של הנושא היא קודם כל בכך שיש לו השלכות פוליטיות, אתיות ודתיות מיידיות, המשפיעות על מדיניות בענייני לאום, הגירה סוציולוגיה ותרבות. וגם בגלל המשמעות הפסיכולוגית של פירוק אשליית האני: בין אגו מדומיין וממשות.


אנחנו פוגשים שינויים רבים ביחס לאחר לאורך השנים: מחלוקה דיכוטומית בין "אנחנו" ל"אחרים" התחלנו לאט לאט לשאול שאלות. בהתחלה משינה אמרו ש"האויב כבר לא מפחיד, רק זקוק לרחמים". יצחק רבין טען ש"שלום עושים עם אויבים" והטעין פרדוקסליות מובנית בתוך ההגדרה של "אויב". לאחר מכן התגלה שאחרות לובשת פנים וצורות ובדרך ראינו גם את הזוית החיובית של ערעור חלוקה בין אני ואחר. ערעור שגורם לחפש את הדומה, המשותף והאוניברסלי האנושי, ערעור שמנסה ליצור אחווה הומניסטית כללית וערעור שנועד לשאול שאלות נוקבות על זהות וניצול של זהות לצבירת כוח.

מפלצת יפהפיה: על גייגר ויצירת החייזר.


האויב שבפנים

מי שמייצג יותר מכל בתרבות הפופולרית את היחס לאחר אלו הם סרטי החייזרים. אלו מעולם היו סתם חיות חלל אלא כאלו שבחנו את כוחה של החברה האנושית וחולשותיה ובאותו זמן בדקו את היחס לאויב החיצוני והאויב הפנימי. הסרט הייצוגי ביותר של הז'אנר הוא כמובן "הנוסע השמיני" ALIEN. בשמו המקורי הוא מבטא רק לא את העיסוק ביצור חי אלא את זרותו. את אי הודאות שבמפגש איתו ואת המבחן שהוא מציב בפני האנושות. הסצינה המופלאה של יציאת החייזר מתוך בטן אדם מיצגת יותר מכל את אותו אויב פנימי, ברמה הויזואלית ביותר ואפשר לראות בשם העברי של הסרט רמז לקשר בין "נוסע שמיני" ל"גיס חמישי".


ההתמודדות עם חייזרים לרוב מתאפיינת במלחמה ובזה הם קודם כל ביטוי לחרדה והאיום מהאחר. סרטים מתוחכמים יותר מצליחים במשימה להאיר צדדים מורכבים יותר בהתמודדות זו וחלקם, כמו "הפלישה ממאדים" של טים ברטון, יוצר פרודיה על הז'אנר וגם צוחק על ההנחה שעם כוונות טובות ורצון לשלום אשר פשוט להסתדר עם ה"אחר". בכל אופן, במקרה של הנוסע השמיני, המלחמה ארוכה ולא נראה שתסתיים בקרוב.

ניתוח סצינת היציאה מהבטן.

ייצוג חייזרי

אז כיצד החייזרים מיוצגים בתרבות הפופולרית? הנה כמה מקורות שמציגים את גלגול דימוי החייזרים בתרבות ומבט מעמיק לתהליך שהוביל ליצירת החייזר ALIEN שנוצר על ידי האמן הגרמני גייגר, ושהינו עד היום, אחד היצורים האייקוניים והמזוויעים ביותר של הז'אנר.





ייצוגי חייזרים:



ניתוח של ALIEN


ייצוגי האחר בסרטים:


לא נגעתי כאן בחייזרים מסוג אחר לגמרי. כמו שאלו מCONTACT או ARIVAL. ועל כך אני מקווה בפעם אחרת.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קליפ חדש בבימוי יוני גודמן CHANGING

יוני גודמן, מבכירי האנימטורים בארץ שאחראי לבימוי האנימציה של "ואלס עם באשיר" ו"כנס העתידנים" יצר קליפ אנימציה חדש לזמרת עדינה אבן-זוהר בשם "Changing". ביקשתי ממנו לחלוק את תהליכי העבודה על הסרט ובנדיבותו: הם מוצגים כאן.



יוני גודמן מספר על תהליכי העבודה שלו על הקליפ ולאחר מכן תמצאו עיצובים ומחקר של מעיין שנער שאחראית על הארט. על האנימציה: יוני גודמן וספי גייגו.

"עדינה אבן-זהר (Adina-E) הזמרת, לואי להב ואשר ביטנסקי פנו אלי עם השיר ופחות או יותר נתנו לי יד חופשית, שזה תמיד תענוג- באופן כללי כל שלב הקונספט והתסריט והארט עבר מאוד חלק. התחלתי מהגיטרה בהתחלה, שזה סאונד שתפס אותי ומייד התחבר לי לויז׳ואל של הפרח על הגבעה, שהזרעים שלו עפים ברוח. משם זה איכשהו נבנה מעצמו- המרחק שעוברים, המפגש עם הנערה וכל ענין הבריחה מהבית וזה איכשהו ישב כמו פאזל על השיר. לגבי האנימטיק, באופן עקרוני בתהליך העבודה שלי אין ממש סטוריבורד ואני גם לא מאמין גדול ב״סטוריבורד יפה״- שהציורים בו יפים ומדוייקים. כגישה אני עושה אנימטיק גס וסקיצתי עם הרבה יותר תנועה ומשחק על חשבון הזמן של צ…

אם הייתי אלוהים -סרטו של קורדל ברקר

השם קורדל ברקר נשמע לכם מוכר? בודאי זה בגלל סרטו המופלא "החתול חזר" (בהמשך הפוסט) שנחשב לאחד מקלאסיקות האנימציה הקצרות. קורדל לא יצר הרבה סרטים מאז ועכשיו הוא חוזר עם סרט סטופמושן חדש: אם הייתי אלוהים" If i was god.
קבלו אותו עם זכרונותיו מכיתה ז.
מאחורי הקלעים (לקוח מתוך Cartoon brew) 









סרטיו הקודמים שסובלים ממחסור באהבת אדם אבל יש בהם הרבה יצירתיות, הומור וביקורת:


LA CHINE A L'HONNEUR » פתיחי אנסי 2017

הפתיחים לפסטיבל אנסי השנה עסקו בסין וכמדי שנה הפם נוצרו על ידי סטודנטים מגובלינס, בית הספר הצרפתי לאנימציה. אחד היפים שבהם הוא LA CHINE A L'HONNEUR.


הפתיחים האחרים:

ארט מתוך הטמבלר של היוצרים, סטודנטים בגובלינס:  Camille GuillotJocelyn CharlesJoséphine MeisQuentin Boyer Di Bernardo