אמריקה- סרט ישראלי קצר של נדב ארבל

"אמריקה" הוא סרט עצמאי קצר בבימויו של נדב ארבל שאחרי סבב פסטיבלים מרשים עלה לרשת.

את הפרויקט של נדב ארבל אני מכיר כבר הרבה זמן. כמו סרטים עצמאיים רבים לוקח להם שנים לגייס מימון ופנאי כדי להגיע להפקה שלמה. במקרה של "אמריקה" זה אומר גיוס כסף מקרנות, פיצ'ינג, דראפט\סקיצה ומימון המונים שלבסוף הביאו את הסרט אל הארץ המובטחת בעזרת צוות מוכשר של אמנים מוכשרים.

הסרט הוא סרט מריר מתוק המספר סיפור של אהבה לארץ יחד עם חלומות על ארץ אחרת וגעגועים לארץ שלישית. אני זוכר שבגרסאות ראשונות הילד יוסי היה הגיבור שבדמיונו מפרש את המציאות המורכבת של הארץ בשנות החמישים. עם זאת בתוצאה הסופית הלב יוצאת דווקא אל האמא (שאת קולה מבצעת יבגניה דודינה), נטשה שנקרעת במשולש האהבה בין רוסיה, ישראל ואמריקה (המדומינת) שמפרק ומרכיב את זהותה. בעזרת הילד שלה וההשלמה עם המציאות לאחר ששילמה מחיר עצום על החיים בארץ היא זוכה למעט נחמה: שלג בתל אביב כמו ברוסיה. אירוע נדיר שאכן התרחש ב-1950.
הסרט מזכיר סצנה יפה בסרט "סינמה פרדיסו" שבה הילד, שבורח לקולנוע, צופה בסרטי מערב פרוע ואימו כועסת עליו על זה. בפועל דווקא הוא מתגלה כמחובר למציאות. הוא מבין שאביו מת במלחמה, בעוד אימו חיה בהכחשה. גם ב"אמריקה" הדמיון של הילד הוא בעצם התמודדות מתמשכת עם המוות שסביבו והאם המציאותית דווקא היא מכסה על הניכור שלה ואי השייכות בדמיונות על רוסיה ואמריקה שלא קיימת. השלג הוא מעין מקום מפגש בין עולמות. כמו שבסרט "הסיוט שלפני חג המולד" השלג מאחד עולמות שונים (וגם במספריים של אדוארד ובכל סרט של טים ברטון למעשה) כך השלג משמש פנטזיה מציאותית. חלום שמתגשם. או בסרט הזה: יבוא של מעט רוסיה למזרח התיכון.



דף הפייסבוק של הפרוייקט: https://www.facebook.com/americaanimatedfilm/
תיק העבודות העשיר של הסטודיו של נדב ארבל: The Moving Company
תהליכי עבודה על הסרט, עיצובים ועוד:

America Artbook by Yoni Salmon on Scribd








תגובות