שערי גן עדן - סרט אנימציה לזכרה של אורי אנסבכר



במסגרת מיזם "פנים יום זיכרון" של בית אביחי יצרנו אני, יוני שלמון, ודור בשרי את סרט האנימציה הקצר "שערי גן עדן" לזכרה של אורי אנסבכר שנרצחה על ידי מחבל ביער ירושלים ב- 2019. אורי שאל אישיותה נחשפנו בהכנות לסרט היתה אישיות קורנת אור ומלאת יצירתיות אך גם אדם עם פנים רבות, גלויות ונסתרות, להן ניסינו לתת ביטוי עד כמה שניתן בסרט קצר כל כך. בניגוד לסרטים אחרים במיזם הותר לנו להפגש עם נעאה אנסבכר, אימה של אורי, ולקבל ממנה את ברכת הדרך. זה היה משמעותי עבורנו יותר מכל דבר בתהליך ההפקה בעיקר כי האירוע  קרה רק לפני שנה. הכאב טרי ולכן גם נדרשת רגישות גבוהה במיוחד. בהמשך הרשומה כמה דברים שכתבנו אני ודור על הסרט ועיצובים שונים מתהליך ההפקה. דור בשרי, מאייר מעולה ממש ושותף לסרט, היה סטודנט שלי בקורס סטוריבורד במנשר. העושר שבעיצובים שלו והפראות שלהם ממש התאימו לסרט. אני ממליץ בחום לעקוב אחרי יצירותיו האחרות:

הגישה של בית אבי חי היא תמיד להבליט את סיפור החיים של הנופלים ולא להתמקד במוות עצמו. אך במקרה של אורי אנסבכר היה מאוד קשה להתעלם מכך. המקרה הוא פצע טרי ולכן בהתחלה היה חשש לגעת בסיפורה. עם זאת רוחה של אורי ואוסף של נסיבות מקריות גרם לבסוף לאשש את ההרגשה שזוהי הבחירה הנכונה. כשעוסקים במקרה כל כך טעון יש חשש גדול לשמירה על דמותה של אורי כאדם אמיתי. עם זאת הסיפור עוסק במתח בין החיים ואידיאל מופשט ולכן הרגשנו שיש פה אישור לקחת חופש אמנותי עם הדמויות וגם להודות בכך שתמיד יהיה פער בין דמות אנימציה והאדם עליה היא מבוססת גם בסיפור אישי.
כשרונה של אורי בכתיבה התבטא במגוון טקסטים שחלקם אף עובדו והופקו כשירים, וכחלק מתהליך המחקר לסרט היה ברור שנשלב בין השניים. לאחר כתיבת התסריט ושלב הסטוריבורד, האזנו לשיר "שהיה ביער” ולהפתעתנו גילינו שחלקים רבים חופפים לרעיונות שבסרט ובכך הבאנו לידי ביטוי את קולה ועולמה האישי, כשבסרט ביצעה את השיר הזמרת אפרת אפטר שגם מדובבת את קולה של אורי.
איננו יודעים בדיוק מה הרגישה אורי כשצעדה לתוך גן העדן שלה: האם זה היה גן עדן אישי או כלל אנושי. האם זה היה דמיון או מציאות עבורה. אבל כשתרגמנו את הסיפור לסרט הורגש כיצד המתח הזה מתבטא בהרבה צדדים בדמותה של אורי: תום ואור מול חושך ואלימות, דת ושמרנות מול חופש ואינדיבידואליזם, דור חדש מול דור קודם. השתמשנו ביכולת של אורי לסלול את דרכה בין כל העולמות ולבטא זאת בעיקר בקשר בינה לבין נעאה, אימה. לכן גם גן עדן תמיד מתייחס לעולם האמיתי ולא מוחק אותו. עיצוב גן העדן הוא שכבה עם שקיפות על גבי מציאות נטולת צבעים. כך גן עדן אינו פנטזיה אלא פרשנות ונקודת מבט חיה. גן העדן נמצא כל הזמן אבל צריך את המבט, המסגור, כדי לאפשר לנו לחוות אותו.

זכינו ואת השיר שכתבה אורי ונקרא "שהיה ביער" הולחן על ידי אלירן מזוז ועבור הסרט ביצעה הזמרת והפסנתרנית אפרת אפטר באופן מרגש ומיוחד.

פרוייקט פנים. יום. זיכרון המלא:
 https://www.bac.org.il/specials/project/pnym-yvm-zykrvn


קרדיטים
יוצרים: יוני שלמון ודור בשרי
עיצוב פסקול: יורי פרמינקו
שיר "שהיה ביער":
מילים: אורי אנסבכר
לחן: אלירן מזוז
אפרת אפטר - עיבודים, שירה ופסנתר
עדן ג'משיד - צ'לו
אוהד דרשן - טכנאי סאונד
הוקלט באולפן של אוהד דרשן
מנהלות המיזם:

יטבת פייראייזן-וייל ולירן ליפשיץ
ליווי אומנותי: אוסי ולד


שהייה ביער / אורי אנסבכר


להיות בתוך הרוגע
השמש מעליי מנשקת
האדמה תחתיי מחזיקה
המים מתערסלים בתוכי
והאוויר מאפשר לעצום עיניים
ולנשום.
ללכת יחפה, חשופה
לתת לאבנים לדקור
להתחכך.

לעטוף אותן בכף רגלי
כמו מהמורות היומיום
לנכס אותן אליי בחמלה
להסתכל על אורן שמושיט יד
לאורן שעל ידו
שמושיט יד לעוד אורן
שמושיט יד לעוד אורן
ולצחוק בקול

להביט בשמיים - לחפש את אלוהים
להסתכל קרוב קרוב אליי
ולמצוא אותו
להניח לאלפי העלעלים
להוריק בעיניי

למרק את חלונות נשמתי
לשמוע ציפור מצייצת
ולצייץ לה בחזרה
טוב תודה ומה שלומך?

ולהסכים לחכות לתשובה
לתת לראש לשאול ולשאול ולשאול
לברר ולהסתקרן
לתת ללב מנוחה,
מגיע לו.

עיצובים לסרט


 








































































תגובות