דלג לתוכן הראשי

חלומות של טבריינים, הסטוריה ואיגוד

פרויקט גמר מבצלאל מלפני שנה. שתי סטודנטיות, דנה מנור כהן ומיכל קרסו, ריכזו את המרצים לאנימציה, מותיקי התחום בארץ, לשיחה על אנימציה. את השמעהן הנפישו לפי האופי של כל אחד ואחד מהם.
זה מזכיר לי, שוב, שיחה שהיתה לי עם אנימטור אחד, שלמעשה יש פער דורי עצום בישראל: יש פה ותיקי אנימציה וצעירי אנימציה אבל בינהם יש חור. כאילו דור ביניים לא ממש קיים. יכול להיות שזה בגלל הקפיצה הטכנולוגית שקרתה בשנים האחרונות שאיפשרה ליותר אנשים לגשת לתחום. בכל מקרה זה יוצר מצב שבו מבחינה הסטורית אין פה רצף משמעותי של יצירה. אולי זה ישתנה מעכשיו.
ועוד נקודה: איפה האנימטוריות? אין כאלה?




סקירה היסטורית של האנימציה הישראלית מאת צביקה אורן, מומחה לאנימציה והמורה הראשון שלי לאנימציה בגיל 12. הבנאדם שבגללו אני אנימטור, למעשה. ניתן לקרוא כאן:
http://bezalel.secured.co.il/zope/home/he/1209439536/1209703422
ועוד מאמרים על אנימציה מהמגזין של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל אפשר לקרוא כאן.

ואולי זו הזדמנות לפרסם את הקטע הזה בנוגע להתקדמות של איגוד האנימטורים שקורם עור וגידים בימים אלו ממש:
פורסם בפורום אנימציה תפוז, 8.8.11: 


איגוד מקצועת האנימציה יוצא לדרך!
לחברי הפורום היקרים שלום.
לפני 3 חודשים בדיוק קמה עמותת "איגוד מקצועות האנימציה", האיגוד הוקם אחרי תקופה של חצי שנה בה נפגשו 10 אנשים, הבאים מכל ספקטרום מקצועות האנימציה על מנת להעלות את כל הבעיות העומדות בפני תעשיית האנימציה המדשדשת ולנסות ולבנות תשתית ממנה ניתן יהיה להתחיל באמת את השינוי.
למרות שנדמה לעיתים כי האיגוד הוקם לו בדלתיים סגורות ואף הודעה רשמית לא ניתנה בשום מקום, הייתה סיבה לכך, והיא באה מההסכמה, כי צריך להציע לעוסקים במקצועות האנימציה איגוד קונקרטי ופועל. לא יוזמה, לא שאיפה, לא התפרצות כעס, שתיתן את הרושם שבמהירות בה היא הגיעה ככה היא נעלמה. אלא בניית יסודות יציבים וחזקים ואז להזמין את כולם לבוא, לבחון, להציע שיפורים ותוספות ויחדיו לבנות את הבניין.
האיגוד נועד לאנשי התעשייה, נועד לשרת אותם ולעזור להם, נועד להוות את הבית לסטודנטים שיוצאים לשוק, לאנשי המקצוע שנתקלים בקשיים ולאנשים המחפשים שיתופי פעולה, נועד להיות עוגן מקצועי וחברתי לכולנו והצהרה של ביטחון עצמי ,שהנה יש לתחום האנימציה בישראל מה להציע.
בימים אלו אנו עורכים 2 פגישות מול קבוצות ביקורת מצומצמת, במטרה לבחון אותנו ולהביע דעה על ההתנהלות ועל הכיוון הכללי אותו לוקח האיגוד, הפגישה הראשונה התקיימה לפני כחודש וחצי ובעקבות פגישה זו הפקנו לקחים וביצענו תיקונים וכיוונונים בפרזנטציה שלנו. בימים הקרובים נבצע מפגש קטן נוסף בכדי לחדד ולהפנים לקחים אלה. מפגשים אלו נועדו להכין אותנו לקראת המפגש הראשון של כלל העוסקים במלאכה.
אנו שמחים להזמין אתכם, העוסקים המקצועות האנימציה, במאי אנימציה, אנימטורים העוסקים בתחומי הדו מימד, אנשי מקצועות הסטופמושן, אנשי מקצועות התלת מימד, מעצבים ואנשי פוסט העוסקים בהפקת אנימציה לאירוע ההצטרפות הרשמי הראשון של האיגוד. האירוע יתקיים במהלך פסטיבל הקומיקס והאנימציה, ביום שישי, ה19 לאוגוסט, באולם 2 של הסינמטק ב14:30.
האיגוד מזמין את כולכם, לבוא, לשמוע ולהצטרף.
בברכה,
יו"ר האיגוד
ברק דרורי

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על זוטרופוליס: חזון הצמחונות והשלום או: היהפוך נמר חברבורותיו

חזון הצמחונות והשלום או היהפוך נמר חברבורותיו? או דיכוי וסירוס בעולם הנאורעל זוטרופוליס האנשת חיות כמאפיין בסיסי באנימציהעל פניו זוטרופוליס מדבר על גזענות. ברור. נכון? הרי יש שם עיר שמנסה לקיים אורח חיים שליו כשבתוכה חיים מינים שונים של יונקים שכולם עברו האנשה קיצונית אך בפועל יש בה דיכוי ואפליה של קבוצות שונות על רקע ביולוגי. האמצעי המרכזי של הסרט להיות משל על החברה האנושית הוא באמצעות האנשה והאנשה היא שם שני להנפשה. איפה אנחנו יכולים לזהות אנושיות במנורת שולחן ובפיל מעופף אם לא בסרטי אנימציה? זה יותר נפוץ אפילו מלהנפיש דמויות אנושיות. האנשה של חפצים וחיות מאפשרת לצופים הזרה שיוצרת חיבור עמוק יותר שעוקף מנגנוני הגנה. ברגע שאנו מזהים אנושיות בדמות לא אנושית אנחנו מאצילים עליה מצלמינו. אנחנו מצליחים להשליך עליה את חיינו האנושיים, כשזהו שלב נוסף מעבר לעצם זה שאנו מזהים תנועה וחיים בציור סטטי. אך האמת היא שחיות מדברות אינן דבר כה מובן מאליו וגם לא באנימציה. האם אי פעם עצרנו לשאול, בעולם של האנימציה, למה חיות הן אנושיות? מדי פעם כן. למשל, כשדיסני עשו את "רובין הוד" הם ליהקו לתפקידי…

אביזר במה הוא שחקן

כאשר אומרים שאביזר במה הוא שחקן, למה הכוונה? הוא לא בהכרח זז או מדבר או פועל אבל יש לו משהו מאוד משמעותי: אופי.

האופי לא רק משליך על הדמויות מבחינת תקופה או רמת חיים אלא גם משמש כהרחבה של הגוף שלהן ומכאן של האישיות שלהן. גם כאשר מדובר באביזר במה ולא כזה  שהדמות אוחזת בו או משתמשת בו, האביזר יכול להיות טעון במשמעות החורגת משימושיות או אסתטיקה. אביזר יכול להיות סימלי או  כזה שמבטא סאבטקסט בסרט: מוטיב המעיד על מה שקורה מתחת לפני השטח של הסיפור ושל הדמויות. במקרים מיוחדים אביזר או רקע יכולים להפוך ממש לדמות, כזו שמשתנהעם הגיבור או הסיפור, כזו שמגיבה לשינוי הדרמטי ממש כאילו היתה אדם.



הנה כמה מאמרי וידאו בנושא:
שניים על אביזרי במה, השלישי על אביזרים בכלל והרביעי על ארכיטקטורה באנימה.









אי אפשר לסיים בלי הפרסומת המופתית של איקאה "מנורה". קלאסיקה של אמנות הבימוי:

אמריקה - סרט ישראלי חדש בהפקה

"אמריקה" זה פרוייקט שאני מכיר כבר שנים. בעבודתי הקודמת עבדתי עם האנימטור הנפלא נדב ארבל שכבר אז התחיל לגלגל סיפור על שיחת טלפון מרגשת מאמריקה שמערערת את חייהם של ילד ואימו, עולים חדשים בתל-אביב של שנות ה-50. הפרויקט נגנז עד שקיבל תנופה חדשה וברגעים אלו הפרוייקט נמצא לקראת סיום ההפקה עם המעצב שחר קובר על הארט ועם האנימטוריות המצוינות גל חקלאי ושולי תג'ר.

אתם מוזמנים לתמוך בסיום ההפקה בקמפיין ההדסטארט של הסרט ובנוסף לתמיכה באנימציה ישראלית גם לקבל תשורות שוות. אני כבר השקעתי!
https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=24722

בינתיים, עד שהסרט יושלם, הנה הצצה אל מאחורי הקלעים של הסרט:
ארט
סרטון ההדסטארט

תהליכי עבודה על סצנה אחת עיצובי דמויות, רקעים, סטוריבורד, אנימטיק, ואנימציה סופית














אנימטיק


קיפריימז


סופי




הפרויקט כמעט הושלם.
בהצלחה!


פסטיבל ANINATION בירושלים 1-4.11.17

פסטיבל ANINATION בירושלים מגיע לשנתו השניה עם תוכנית ייחודית. הפסטיבל יתקיים בסינמטק ירושלים בין הימים 1-4 לנובמבר. את הפסטיבל אוצרת תמי ברנשטיין שבאופן מכוון יוצרת תוכן עם מיטב האנימציה העכשווית עם מודעות גדולה ליוצרי ואוהבי המדיום. זה אומר שדגש גדול ניתן ביצירת תכנים לקהילת האנימטורים ואנשי יצירה בתחום: סדנאות, מפגשים עם יוצרים ושיחות עם מפיקים מהארץ ומהעולם. הפסטיבל הוא חלק מהתרומה האדירה של מיזם ירושלים לקידום האנימציה בישראל ובירושלים בפרט.

אני בעצמי מקרין ומדבר על הסרט שלי "ניגון" ואשמח לראותכם שם:ניגון: סרט + הרצאה של יוני שלמון. זה יקרה ביום חמישי 2.11 ובאותו יום תוכלו לראות גם את "אגדת המלך שלמה". זהו סרט ישראלי חדש באורך מלא! עוד לא היה סרט באנימציה קלאסית ישראלי (היה סטופ, היה תלת, היו שני פלאש קאט אאוט וכנס העתידנים הונפש בפועל בעיקר בחו"ל תנו לחגוג בשקט!) והרבה אנשים יקרים עבדו עליו. אם תצליחו לשמוע את חנן קמינסקי הבמאי מדבר על הסרט אז בכלל טוב. הסיפור מבוסס על אגדות המלך שלמה בפרשנות חופשית חדשה. בין שני האירועים תהיה גם סדנה של ערן היללי. לא לפ…

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…