דלג לתוכן הראשי

חלומות של טבריינים, הסטוריה ואיגוד

פרויקט גמר מבצלאל מלפני שנה. שתי סטודנטיות, דנה מנור כהן ומיכל קרסו, ריכזו את המרצים לאנימציה, מותיקי התחום בארץ, לשיחה על אנימציה. את השמעהן הנפישו לפי האופי של כל אחד ואחד מהם.
זה מזכיר לי, שוב, שיחה שהיתה לי עם אנימטור אחד, שלמעשה יש פער דורי עצום בישראל: יש פה ותיקי אנימציה וצעירי אנימציה אבל בינהם יש חור. כאילו דור ביניים לא ממש קיים. יכול להיות שזה בגלל הקפיצה הטכנולוגית שקרתה בשנים האחרונות שאיפשרה ליותר אנשים לגשת לתחום. בכל מקרה זה יוצר מצב שבו מבחינה הסטורית אין פה רצף משמעותי של יצירה. אולי זה ישתנה מעכשיו.
ועוד נקודה: איפה האנימטוריות? אין כאלה?




סקירה היסטורית של האנימציה הישראלית מאת צביקה אורן, מומחה לאנימציה והמורה הראשון שלי לאנימציה בגיל 12. הבנאדם שבגללו אני אנימטור, למעשה. ניתן לקרוא כאן:
http://bezalel.secured.co.il/zope/home/he/1209439536/1209703422
ועוד מאמרים על אנימציה מהמגזין של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל אפשר לקרוא כאן.

ואולי זו הזדמנות לפרסם את הקטע הזה בנוגע להתקדמות של איגוד האנימטורים שקורם עור וגידים בימים אלו ממש:
פורסם בפורום אנימציה תפוז, 8.8.11: 


איגוד מקצועת האנימציה יוצא לדרך!
לחברי הפורום היקרים שלום.
לפני 3 חודשים בדיוק קמה עמותת "איגוד מקצועות האנימציה", האיגוד הוקם אחרי תקופה של חצי שנה בה נפגשו 10 אנשים, הבאים מכל ספקטרום מקצועות האנימציה על מנת להעלות את כל הבעיות העומדות בפני תעשיית האנימציה המדשדשת ולנסות ולבנות תשתית ממנה ניתן יהיה להתחיל באמת את השינוי.
למרות שנדמה לעיתים כי האיגוד הוקם לו בדלתיים סגורות ואף הודעה רשמית לא ניתנה בשום מקום, הייתה סיבה לכך, והיא באה מההסכמה, כי צריך להציע לעוסקים במקצועות האנימציה איגוד קונקרטי ופועל. לא יוזמה, לא שאיפה, לא התפרצות כעס, שתיתן את הרושם שבמהירות בה היא הגיעה ככה היא נעלמה. אלא בניית יסודות יציבים וחזקים ואז להזמין את כולם לבוא, לבחון, להציע שיפורים ותוספות ויחדיו לבנות את הבניין.
האיגוד נועד לאנשי התעשייה, נועד לשרת אותם ולעזור להם, נועד להוות את הבית לסטודנטים שיוצאים לשוק, לאנשי המקצוע שנתקלים בקשיים ולאנשים המחפשים שיתופי פעולה, נועד להיות עוגן מקצועי וחברתי לכולנו והצהרה של ביטחון עצמי ,שהנה יש לתחום האנימציה בישראל מה להציע.
בימים אלו אנו עורכים 2 פגישות מול קבוצות ביקורת מצומצמת, במטרה לבחון אותנו ולהביע דעה על ההתנהלות ועל הכיוון הכללי אותו לוקח האיגוד, הפגישה הראשונה התקיימה לפני כחודש וחצי ובעקבות פגישה זו הפקנו לקחים וביצענו תיקונים וכיוונונים בפרזנטציה שלנו. בימים הקרובים נבצע מפגש קטן נוסף בכדי לחדד ולהפנים לקחים אלה. מפגשים אלו נועדו להכין אותנו לקראת המפגש הראשון של כלל העוסקים במלאכה.
אנו שמחים להזמין אתכם, העוסקים המקצועות האנימציה, במאי אנימציה, אנימטורים העוסקים בתחומי הדו מימד, אנשי מקצועות הסטופמושן, אנשי מקצועות התלת מימד, מעצבים ואנשי פוסט העוסקים בהפקת אנימציה לאירוע ההצטרפות הרשמי הראשון של האיגוד. האירוע יתקיים במהלך פסטיבל הקומיקס והאנימציה, ביום שישי, ה19 לאוגוסט, באולם 2 של הסינמטק ב14:30.
האיגוד מזמין את כולכם, לבוא, לשמוע ולהצטרף.
בברכה,
יו"ר האיגוד
ברק דרורי

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

מאמרי וידאו מומלצים 2017

מאמרי הוידאו של 2017! איזה כיף זה מאמרי וידאו. למה לכתוב על קולנוע אם אפשר להסביר ולהדגים באותו הזמן? אמנם השנה נסגר אחד הערוצים הבולטים שעסקו במאמרי וידאו קולנועיים "Every frame a painting" אך הוא השאיר אחריו ערוצים מקבילים טובים לא פחות. הנה כמה מאמרי שעשו לי את השנה. אני לא מצפה שתוכלו לראות את כולם ולכן תמצתתי את נושאי הסרטונים כדי שתוכלו לבחור בעצמכם.
נתחיל בדן הרמון, אולי אישיות השנה. אמנם ריק ומורטי איתנו כבר זמן מה אבל התסריטאי והיוצר הזה מהווה מופת לאדם שגם כותב קומדיות מצוינות ופרועות וגם לא מטריד מינית! מעבר לזה יש לו הבנה מעמיקה בסטוריטלינג, אפיון דמויות ומסע הגיבור, הבנה שבאה לידי ביטוי בסרטונים אלו. למעמיקים כדאי לשוטט גם כאן: http://channel101.wikia.com/wiki/Dan_Harmon כמות גדולה של הרצאות התקיימו בישראל השנה על הסדרה במקומות שונים ובהקשרים שונים מפנטזיה ועד כלכלה עד שלפעמים נדמה שזו אינה סדרה אלא חומר לעבודות סמנריוניות.


אחד המקורות הפוריים בנושאי קולנוע ברשת, אתר NOFILMSCHOOL (כי כשיש רשת מי צריך ללמוד קולנוע? כביכול), סוקר את מאמרי הוידאו שהוא אהב השנה: http…

CUPHEAD משחק בסטייל אנימציה קלאסית

המשחק CUPHEAD (ראש-ספל) מתאר מסע הרפתקאות של שני ראשי ספל בעקבות התערבות כושלת עם השטן.
לא רק שהמשחק מאופיין בסגנון האנימציה של האחים פליישר אלא שהוא גם נעשה באותה הטכניקה! מצוייר על נייר וצבוע ידנית (רק צביעת הדמויות בפוטשופ) והרקעים בצבעי מים. התוצאה באמת מקסימה ונאמנה למקור ההשראה:



לקניה: http://store.steampowered.com/app/268910/Cuphead/
אתר המשחק: http://www.cupheadgame.com/ המשחק נוצר על ידי סטודיו MDHR. 11 דקות מהמשחק:


המשחק מורכב מהתייחסויות ליצירות אנימציה קלאסיות מ"עצים ופרחים" של דיסני, דרך "מיקי בארץ המראה" ועד בטי בופ, פליקס החתול ופופאי.

עדכון: המשחק השיג מליון הורדות בשבועיים. הוא מצליח ואהוב ביותר, גם אם קשה מאוד לנצח אותו.

הרצאה על תהליך האנימציה:

ההשפעות על קאפהד:






מומלץ: הבלוג של האנימטור ג'ייק קלארק.









קרטון קלאסי אחד מיני רבים שמהווים השראה למשחק: ילדי הנעל, של האחים פליישר

יונתן וסרמן: מלא יצירות מנסות להעלות נוסטלגיה למשהו שהקהל עצמו לא חווה. מה שיפה בקאפהד זה שהוא משחק עם הרעיון של נוסטלגיה,. הוא מסתכל על הסרטים הישנים מנקודת מבט של ריחוק. …

- SCORPION DAGGER - קליפ חדש וגיפים פארודיים על אמנות הרנסנס

"אנשים מצלמים זה את זה כדי להוכיח שהם באמת קיימים."

זה זמן מה ש SCORPION DAGGER (ג'יימס קאר) מוציא ממים וגיפים הזויים המבוססים על ציורים קלאסיים.
עכשיו גם בקליפ חדש ומוצלח מאוד של THE DIG:


אתר היוצר עם כמויות של גיפים: http://www.scorpiondagger.com/
פייסבוק: https://www.facebook.com/jameskerrscorpiondagger







סצנות שלא תראו: חדי קרן.





למה באמת אין חדי קרן?

דרדסים- הכפר האבוד או: דרדסית בעמק פדלחוש

מחשבה בעקבות "דרדסים- הכפר האבוד" 2017
דרדסית היא אולי החולשה הגדולה ביותר של מותג הדרדסים. היא סמל לתוכן לילדים שבו הגיבורים הם גברים בעלי תכונות עשירות ומגוונות ודמות נשית גנרית. מלבד להיות נקבה, אין לה באמת אישיות אופינת. לכאורה.
הדבר הנכון ביותר הוא כשנותנים לך דרדס לעשות ממנו דרדסלימונדה. ולכן היוצרים של הסרט קפצו למים והציגו את השאלה בגלוי בתחילת הסרט החדש: מה האופי של דרדסית, מעבר להיותה "לא בן"? זוהי נקודת המוצא של הסרט שבעקבותיו דרדסית יוצאת למסע גילוי של הצדדים השונים באישיותה.
זוהי החלטה הגיונית מאוד כי היא עונה על שני צרכים: גם מצילה מותג מהמיזוגניה הסמויה שלו וגם פותחת את עצמה בפני קהל יעד חדש של צרכניות שרוצות בובות וצעצועים עם מיתוג לבנות.

*ההמשך מכיל ספוילר*
בסרט, דרדסית מגלה כפר סודי שבו כולן דרדסים נשים. הן בעלות תכונות מגוונות אך נראות כקהילה שבטית, פראית, כמעט פרימיטיבית בייצוג שלה. הקהילה הזו מנוהלת על ידי ערבה, סוג של דרדס-אמא רק חסרת אישיות. העניין הוא שלא רק שחברת הדרדסיות היא על טהרת הנשים, אלא שהן לא יודעות בכלל מהו דרדס בן. המפגש הזה בין…