דלג לתוכן הראשי

חלומות של טבריינים, הסטוריה ואיגוד

פרויקט גמר מבצלאל מלפני שנה. שתי סטודנטיות, דנה מנור כהן ומיכל קרסו, ריכזו את המרצים לאנימציה, מותיקי התחום בארץ, לשיחה על אנימציה. את השמעהן הנפישו לפי האופי של כל אחד ואחד מהם.
זה מזכיר לי, שוב, שיחה שהיתה לי עם אנימטור אחד, שלמעשה יש פער דורי עצום בישראל: יש פה ותיקי אנימציה וצעירי אנימציה אבל בינהם יש חור. כאילו דור ביניים לא ממש קיים. יכול להיות שזה בגלל הקפיצה הטכנולוגית שקרתה בשנים האחרונות שאיפשרה ליותר אנשים לגשת לתחום. בכל מקרה זה יוצר מצב שבו מבחינה הסטורית אין פה רצף משמעותי של יצירה. אולי זה ישתנה מעכשיו.
ועוד נקודה: איפה האנימטוריות? אין כאלה?




סקירה היסטורית של האנימציה הישראלית מאת צביקה אורן, מומחה לאנימציה והמורה הראשון שלי לאנימציה בגיל 12. הבנאדם שבגללו אני אנימטור, למעשה. ניתן לקרוא כאן:
http://bezalel.secured.co.il/zope/home/he/1209439536/1209703422
ועוד מאמרים על אנימציה מהמגזין של המחלקה להסטוריה ותאוריה בבצלאל אפשר לקרוא כאן.

ואולי זו הזדמנות לפרסם את הקטע הזה בנוגע להתקדמות של איגוד האנימטורים שקורם עור וגידים בימים אלו ממש:
פורסם בפורום אנימציה תפוז, 8.8.11: 


איגוד מקצועת האנימציה יוצא לדרך!
לחברי הפורום היקרים שלום.
לפני 3 חודשים בדיוק קמה עמותת "איגוד מקצועות האנימציה", האיגוד הוקם אחרי תקופה של חצי שנה בה נפגשו 10 אנשים, הבאים מכל ספקטרום מקצועות האנימציה על מנת להעלות את כל הבעיות העומדות בפני תעשיית האנימציה המדשדשת ולנסות ולבנות תשתית ממנה ניתן יהיה להתחיל באמת את השינוי.
למרות שנדמה לעיתים כי האיגוד הוקם לו בדלתיים סגורות ואף הודעה רשמית לא ניתנה בשום מקום, הייתה סיבה לכך, והיא באה מההסכמה, כי צריך להציע לעוסקים במקצועות האנימציה איגוד קונקרטי ופועל. לא יוזמה, לא שאיפה, לא התפרצות כעס, שתיתן את הרושם שבמהירות בה היא הגיעה ככה היא נעלמה. אלא בניית יסודות יציבים וחזקים ואז להזמין את כולם לבוא, לבחון, להציע שיפורים ותוספות ויחדיו לבנות את הבניין.
האיגוד נועד לאנשי התעשייה, נועד לשרת אותם ולעזור להם, נועד להוות את הבית לסטודנטים שיוצאים לשוק, לאנשי המקצוע שנתקלים בקשיים ולאנשים המחפשים שיתופי פעולה, נועד להיות עוגן מקצועי וחברתי לכולנו והצהרה של ביטחון עצמי ,שהנה יש לתחום האנימציה בישראל מה להציע.
בימים אלו אנו עורכים 2 פגישות מול קבוצות ביקורת מצומצמת, במטרה לבחון אותנו ולהביע דעה על ההתנהלות ועל הכיוון הכללי אותו לוקח האיגוד, הפגישה הראשונה התקיימה לפני כחודש וחצי ובעקבות פגישה זו הפקנו לקחים וביצענו תיקונים וכיוונונים בפרזנטציה שלנו. בימים הקרובים נבצע מפגש קטן נוסף בכדי לחדד ולהפנים לקחים אלה. מפגשים אלו נועדו להכין אותנו לקראת המפגש הראשון של כלל העוסקים במלאכה.
אנו שמחים להזמין אתכם, העוסקים המקצועות האנימציה, במאי אנימציה, אנימטורים העוסקים בתחומי הדו מימד, אנשי מקצועות הסטופמושן, אנשי מקצועות התלת מימד, מעצבים ואנשי פוסט העוסקים בהפקת אנימציה לאירוע ההצטרפות הרשמי הראשון של האיגוד. האירוע יתקיים במהלך פסטיבל הקומיקס והאנימציה, ביום שישי, ה19 לאוגוסט, באולם 2 של הסינמטק ב14:30.
האיגוד מזמין את כולכם, לבוא, לשמוע ולהצטרף.
בברכה,
יו"ר האיגוד
ברק דרורי

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכתבי אהבה לרות - משה דיין בעמק הניכור

זהו מאמר אורח של יונתן וסרמן, על תהליך העבודה שלו על "מכתבי אהב לרות" המציג בימים אלו בגלריה "המדרשה".

רותי שלי, סופי שאצא מדעתי. אינך יכולה לשער כמה רוצה הייתי לקבל ממך כל שעתיים מכתב, ושלא לענות כלום. לקרוא ולשתוק, לקרוא ולשתוק. איזה בוז תוקף אותי כשאני כותב את תשובותיי העלובות. לא שמצטער אני על הסגנון או הביטוי הדל, אלא חורה לי שאינן מביעות כלום, אפילו שמץ ממה שאני רוצה לכתוב"-משה דיין, 1937על עבודת הוידאו ״מכתבי אהבה לרות״ \ מאת יונתן וסרמן "מכתבי אהבה לרות" היא עבודת וידאו של האמנית רות פתיר, אמנית וידאו בוגרת בצלאל (2011) וקולומביה (2017). הוידאו הוא סרט אנימציה בן כ-20 דק' המורכב מששה פרקים. כל פרק מבוסס על מכתב אמיתי של משה דיין לאשתו רות ומבוצע כמונולוג. כל פרק מדובב ע"י אחד מחבריה לשעבר של רות (כל פרק מוקדש וקרוי על שם המקריא). הרעיון לעבודה נולד כאשר רות נתקלה בספר"מכתבי אהבה - משה דיין", והוקסמה מהמכתבים. המכתבים מרגשים ומלאי תשוקה אבל גם מציירים מערכת יחסים אלימה, מלאת רגשות ומורכבת. רות החליטה "לנכס לעצמה את המכ…

הולולנד (2013) - פליטים בארצם

"האם הקוסמופוליטיות הישראלית של שכבת העלית מעידה רק על  רוחב אופקים, הכרה בשוויון של כל בני-האדם והזדהות עם אינטרסים כלל-אנושיים עד כדי נכונות לעזור לכל סובל בן כל עם,  או  שמא גם על שאיפה להשתחרר ממחויבות? ומה היא אומרת לגבי סיכויי ההישרדות של ישראל? האם דיבור בעברית ומגורי קבע בארץ מספיקים כדי ליצור הרגשת שייכות ומחויבות לְמה שהציונות מוסיפה לדרוש מהאדם הישראלי? לדעתי, הפיתרון לשאלות המדאיגות האלה הוא  מיזוג הרמוני בין קוסמופוליטיות נאורה וליברלית עם פטריוטיות ישראלית ויהודית.  את המיזוג הזה עלינו לזהות, לעודד, וליצור יותר משעשינו עד כה."
מתוך עידן הציונות, יהודה ריינהרץ ויעקב הריס


הסרט הולולנד של אורי ומיכל קרנות עוסק בפליטות. אך סוג אחר מזה של משבר הפליטים העכשווי.



מחשבה: בני הזוג הם פליטים, סחופים המגיעים למדינה זרה. אלא שמי שמכיר את היוצרים ואת הנושאים שהם עוסקים בהם יזהה שהפליטות הזו היא פליטות של אדם בארצו וממורשתו. הרמיזות לארץ ישראל, מדינת ישראל והדת היהודית הן אמנם רמוזות אך נוכחות.
הדמויות בסרט חוות ניכור הולך וגובר למקום המוזר שהן הגיעו אליו. כמו שאפרים סידון מתא…

להבין קומיקס - בעברית!

להבין קומיקס (בסטימצקי ובשאר החנויות אבל אם אתם חברי הבלוג אולי תקבלו עותק חינם)
סקוט מקלאוד כתב את אחד הספרים החשובים והבהירים ביותר שנוגעים לסטוריטלינג: "להבין קומיקס" שיצא עכשיו בעברית. מקלאוד אמנם התמקד במדיום הקרוב אליו, הקומיקס, אבל דרך המבט המעמיק שלו הוא נוגע בתחומים רבים נוספים והוא רלוונטי לכל יוצר בתחומי האמנויות של סיפור ויזואלי.
טכניקת הכתיבה שלו: לדבר *על* קומיקס *בעזרת* קומיקס. זהו ספר עיון ויזואלי שמאיר את התהליך של יצירת קומיקס ומדגים את הרעיונות שלו בצורה בהירה ועם זאת מעמיקה, ממש כפי שמקלאוד תופס את המדיום אותו בא להציג: אמנות ולא מדיום שטחי.

הנושאים שבהם הוא נוגע הם רבים והכל נעשה בעזרת דמות קומיקס שמסבירה את הרעיונות השונים בזמן שהם מקבלים נוכחות ויזואלית בקומיקס עצמו. הנושאים ודרך הצגתם הפכו לכלי הוראה שימושי למרצי אנימציה וסיפור ואני אחלוק אתכם כמה נקודות שעולות בספריו שאני משתמש בהן בהוראת אנימציה וביצירה:
זמן מקלאוד מסביר מה המשמעות של זמן בקומיקס. לקומיקס אין "זמן" במובן הפשוט, אפשר לקרוא מהר או לאט, להתעכב על פרטים או לרוץ הלאה. מסיבה זו ה…

הפסטיבל הראשון שלי: סיכום פסטיבל קרדיף

הפסטיבל הראשון שלי אני ואלון רותם יצרנו את הסרט הקצר "ניגון" שנה שעברה עם צוות נהדר. הסרט השתתף בכ-35 פסטיבלים עד עכשיו, חלקם חשובים יותר וחלקם פחות. קיוויתי שהוא יתקבל לשטוטגרט\אננסי\זגרב אך הוא לא התקבל אליהם וכשהבנתי שההזדמנויות לטייל איתו בעולם מצטמצמות, קיבלתי את המייל מפסטיבל קרדיף בווילס עם הזמנה להגיע.
ההזמנה היתה מאוד נעימה וחביבה ומשהו בי התחיל לדגדג ולומר "כן" למרות שמעולם לא שמעתי על הפסטיבל קודם לכן. ההצעה לקחת חלק בפאנל שאלות ותשובות עם בן מיטשל מהבלוג המצויין SKWIGLY חיזקה את הרצון להגיע יחד עם סקירת התוכנית של הפסטיבל. תוכנית זו כללה בין השאר פאנלים ושיחות עם יוצרי "אי הכלבים" "אארדמן" וCartoon Saloon האחראים על "שיר הים"ו"המפרנסת". אני טיפוס אימפולסיבי קצת ולמרות שאני לא אוהב להוציא כך סתם מאות דולרים ושמעולם לא טסתי לבדי וזהו הפסטיבל הראשון אליו הלכתי מחוץ לישראל לא בררתי יותר מדי עליו. בדיעבד הסתבר לי שזו שנתו הראשונה של הפסטיבל(!) המחודש לאחר שהיה בתרדמת עד שזכה לנשיקת התעוררות של כמה אנשים מקסימים. במבט …

בחזרה לירח: מחווה של גוגל לז'ורז' מלייס

שיתוף פעולה בין גוגל ספוטלייט וסטודיו נקסוס הוליד מחוות אנימציה לאמן האפקטים הצרפתי והחלוץ הקולנועי ז'ורז' מלייס, שיצר את היצירה המוכרת "המסע אל הירח".
מומלץ לצפיה באמצעות האפליקציה:GOOGLE SPOTLIGHT



על תהליך העבודה:


לפני מספר שנים מרטין סקורסזה עשה מחווה למלייס עם סרטו "הוגו" עליו כתבתי פה: על "הוגו"