דלג לתוכן הראשי

רע הוא הטוב החדש



בגדול, שני הסרטים "מגה-מוח" ו"גנוב על הירח" ממש לא עניינו אותי. את דרימוורקס אני די מתעב ו"גנוב על הירח" שעמם אותי די מהר. אבל הארט. הארט זה סיפור אחר.
סרטי תלת סובלים עדיין, רובם, ממחלה קשה של פער בלתי נסבל ובלתי מובן בין העיצובים ברמת קונספט ארט לתוצאה הסופית. איפשהו בדרך רובם עוברים השטחה עיצובית לכיוון של ריאליזם יחד עם צבעוניות שכל מטרתה להדגיש באופן מנייריסטי את הדרמה אבל לא ממש לייצר רובד נוסף בתוכן. אותו הדבר קורה גם ברמת האנימציה, ריאליזם לא מתוחכם שלאט לאט מצליח בכל זאת להיות יצירתי יותר: אם שרק התהלך כמו בובה מכוערת, אז רפונזל והורטון כבר ניחנו בסגנון תנועה שמזכיר את האנימציה הקלאסית. אבל הדרך עוד ארוכה.
מה שמשותף לשני הסרטים האלה, "גנוב על הירח" ו"מגה מיינד", ואולי הוא מאפיין תקופה, זה שהגיבור הוא רע. כלומר "רע" במובן הדיסנאי של המילה, הוא EVIL הוא מייצג האופל, הוא מי שאנו רוצים לראות במפלתו. זוהי כמובן הקצנה של מה שכבר ראינו ב"שרק" שמטרתו לומר לנו שהחיים לא מחולקים בצורה פשטנית בין טובים ורעים.
אבל בעוד "שרק" תקף את עולם האגדות של דיסני ישירות, ממשיכיו כבר רואים בהנחה זו ברירת מחדל, ומיישמים אותה בעולמינו העכשווי בוריאציות שונות. אך מסתבר שהחיים מורכבים יותר מסתם להיות "מורכבים". בסרטים האלו שמערערים על שאלת "הרע" תמיד יש רע אחר. האם ראיתם סרט אנימציה בלי רע? האם כאשר שרק מתגלה כיצור חביב (שכולא פיות בצנצנות, נו מילא) נוצר וואקום שמחייב את תחייתו של "רע" אחר, שגם הוא נשפט על פי צורתו החיצונית, גמד?
מה שאני מנסה לטעון זה שסרטים אלו לא נותנים מענה אמיתי לסוגיה של היכולת להיות לא שיפוטי. אפשר להסתכל על זה ממקומות שונים: האם החלוקה בין אמת ושקר מחליפה את החלוקה בין טוב לרע? הלוואי. אבל במציאות שלנו, של פוליטקלי קורקט, מסתבר שכאשר אתה לא מגדיר את הרע כרע, מישהו יצטרך להכנס למשבצת הזו. קשה להתעלם מההקשר העכשווי לפיו אותם אלו שנאבקו להוציא את הפלסטינים ממשבצת "האויב" מתאמצים למלא את המשבצת שהתפנתה באויבים מבית. שלא לדבר על אדם שקורא להשמדת מדינה ומתקבל להרצות באקדמיות מערביות. השאלה היא מתי סרטים מהסוג הזה יוכלו באמת להתמודד עם שיפוט ערכי שבבסיסו אין "טוב ורע" אלא משהו אחר. אולי משהו שבאמת מתמקד במאבקים פנימיים ולא באויב חיצוני.
ימים יגידו. שלי יחימוביץ- לטיפולך.

שני דברים מעניינים לגבי "גנוב על הירח":
1. הצוות ברובו פשוט נלקח מחברת בלו סקיי (עידן הקרח) לחברת יוניברסל.
2. הרעיון לסיפור נהגה בחברת SPA של סרג'יו פבלו. ממה שהבנתי מהאתר שלהם, הם חברת קונספט. הם הגו את הסרט , עשו פיץ' (שיווק רעיון על פי קונספט ראשוני) ומכרו אותו. באתר שלהם ניתן לראות את ציורי הקונספט הראשוניים שלהם שבחלקם רעיונות שממש נכנסו לסרט כמו שהם.




Pinned Image


בחור שאחראי לצבעוניות בסרט: http://yarrowcheney.com/Portfolio/Yarrow_Cheney.html

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הצלם והדמות - מבט עכשווי על הומניזם דרך הגוף.

*מאמר מהורהר למיטיבי לכת שזורמים עם כתיבה לא נגישה.

בואו נכנס שניה לקודש הקודשים ונישיר מבט אל מה שנראה שם: הגוף האנושי.

הקדמה: בספר בראשית כשאלוהים רצה לברוא אדם קרו כמה דברים שמתוארים באופן מוזר:
1. הוא לא דיבר כיחידי אלא ברבים "נעשה אדם בצלמינו בדמותינו"
2. כפילות הלשון: "צלם" ו"דמות" אף על פי שמילולית אין בהם שוני, לכאורה.
3. זכר ונקבה ברא אותם. כלומר. שניים שהם אחד (בשלב זה של התיאור הראשוני).
מה שמשותף לכל אלו היא השניות כמובן. שניים שהם אחד. אבל אני רוצה להתמקד כרגע בשניות האמצעית: הצלם והדמות.

הצלם והדמות, מבלי להיות פילולוג מתארים שני דברים הפוכים. הצלם הוא התבנית המקורית, המהות שניתן ליצור ממנה העתקים. הדמות היא הדימוי, ההעתק בפן החיצוני שלו. אבל שניהם גם מכילים את ההפך: הצלם יכול להיות גם צלם בהיכל, אליל. פסל ריק לפולחן. הדמות לעומת זאת יש בה מהדמיון. מהדומה. רחוק אבל קרוב. קרוב אבל רחוק.
הכי קל לתאר זאת כמתח פנימי (וזה נכון) אבל המתח הזה כשלעצמו אינו מקור לאיזון אלא למהויות שונות שבאמת חיות בכפיפה אחת.

הצלם
אנו רגילים לראות בצלם דבר שלילי ועם …

ימי חתול 2018 Cat days - סרט קצר

ג'ון פריקי הוא אנימטור גרמני-אמריקני שבזמן שהות ביפן עם חברתו יצר סרט קצר ומקסים על ילד יפני במשבר זהות. הסרט מצליח לאפיין את החברה היפנית אף שנוצר על ידי מתבונן מן החוץ. את הסרט ראיתי השבוע לראשונה במועדון האנימציה של אסיפא ומנשר וזו הייתה חויה מהנה במיוחד לראות אותו במסך גדול. מקווה שתהנו ממנו כמוני.


הסרט נעשה באפטר אפקט באנימציה קלאסית.
אתר הבמאי:Jon Frickey










פליפינג פיליפ - משחק חדש באנימציה קלאסית

למחדי אליבייגי האיראני יש משחק חדש. מחדי הוא אנימטור מעולה עם תנועה זורמת וחוש תזמון מצויין. המשחק (שיצא בקרוב) עוסק בפליפינג פיליפ בחור שהוא כמו גרב: אם הופכים אותו (על ידי עיטוש) הוא נהיה לגיבור על!
למטה: סרט על המשחק וקטעים ממנו.








עיצובים (לחצו להגדלה)

















מבוסס על ביקורת אמיתית: Airbnb

סדרת סרטונים של חברת AIRBNB (האתר שמתווך שכירות לזמנים קצרים) מציגה ארבעה סיפורים אמיתיים שקרו לאורחים ומארחים. התוצאה היא מיני-דוקו קצר ושובה לב.




אחד המקסימים: סיפור ממרוקו המעוצב בקו פשוט ומלא חיים.


פסטיבל אנימציה ירושלמי אניניישן 2018 - המלצות והנחה בלעדית!

זוהי השנה השלישית של פסטיבל אניניישן הירושלמי והשנה הוא מציג כמה אירועים וסרטים שלא תמצאו במקום אחר. הפסטיבל הירושלמי הזה הולך ונהיה לאחד פסטיבלי האנימציה המרכזיים בארץ ובייחוד לקהל מקצועי ובוגר. לפני שאתחיל בסקירת הפסטיבל והמלצות לתכנים, יש לי הנחה עבורכם: 25 שקלים לכרטיס בלעדית למנויי הניוזלטר של הבלוג!

הפסטיבל מתחיל ב24.10.18 והוא ימשך ארבעה ימים במהלכם יוקרנו סרטים ארוכים, קצרים, סדרות ויתקיימו סדנאות והרצאות של אורחים מהארץ ומחו"ל. בהחלט שווה להגיע וליותר מיום אחד. יש תוכניות רבות ומגוונות בפסטיבל לקהל בוגר ולאנשי מקצוע גם ואני סוקר רק כמה מהן פה. אני צפוי להשתתף ברובו אבל אם הייתי צריך לבחור יום אחד אני חושב שהכי שווה לבוא ברביעי אבל תשפטו בעצמכם:
התוכניה להורדה
אתר הפסטיבל: http://6de.gs/anination
הקרנות סרטים
בפסטיבל יוקרנו שני סרטים מיוחדים ומוערכים: "לאהוב את וינסנט" הוא סרט באורך מלא שהיה מועמד לאוסקר 2017 העוסק בצייר וינסנט ואן גוך. הסרט הוא סרט אנימציה שכל אחד מציוריו, (ויש אלפים כאלו) צוייר בצבעי שמן. התוצאה מרהיבה ביופיה והסיפור הכאילו דוקומנטרי משרטט את ימ…