דלג לתוכן הראשי

סינדרלה ודוד המלך: מוזר הייתי לאחיי

מאמר שכתבתי לפני 15 שנה כש"שוליית הקוסם" הודפס על דפי A4 בישיבה בה למדתי, על דוד המלך והפרשנות שלי לסצנה אחת מסינדרלה של דיסני.

"ואהי להם למשל" (תהילים סט)

הרבה פעמים קורה, שאנו מוצאים תבניות של סיפור ומוטיבים המוכרים מאגדות-עם עתיקות, בסיפורי התנ"ך ובמדרשי חז"ל והפעם אני רוצה לדון במקרה ספציפי של דמיון מדהים בין שתי דמויות מוכרות: דוד המלך וסינדרלה.

ההשוואות אמנם ינועו בין גרסאות שונות של הסיפור (ביניהן הגרסה המונפשת של דיסני), אבל הכל בבחינת אותו סיפור, אותה תבנית עם שימוש באותם מוטיבים, פחות או יותר.

הכל מתחיל בכפר קטן... שמואל נשלח עם שמן המשחה למשוח את אחד מבני ישי למלך אבל הוא לא יודע איזה מהם הוא המיועד! ומוזר מאוד... ישי מציג בפניו את בניו אבל לא את כל בניו. אתם מבינים? אחד הבנים שלו הולך להיות מלך(!) וישי מחליט שזה בטח לא דוד אז אין טעם בכלל להביא אותו. וגם אם תאמרו שזו טעות תמימה– איך תסבירו את האיום של שמואל שבא בתגובה שאומר: "כי לא נסוב עד בואו פה!" אם היה מדובר באי-הבנה אז למה לצעוק?

ובכן... כבר כאן, בפשט הפסוקים, מתחיל הדמיון בין הסיפורים. כידוע לכולם, לא הנסיך [ה'] נדד עם הנעל [שמן- המשחה] במרחבי הממלכה כדי למדוד אותה על רגלי בנות הממלכה [בני ישי] אלא השליח שלו [שמואל]. וכשהשליח מגיע אל בית סינדרלה מובן שהיא לא מובאת בפניו, להפך! היא ננעלת במטבח או בעליית הגג או במקרה של דוד – נשלח לרעות צאן. ואז השליח מודד את הנעל על רגלי אחותיה החורגות של סינדרלה ו... "לא בחר ה' באלה" ואז מגיעה שאלה חשודה מאוד שבסרט של דיסני מופיעה במילים אלה ממש: "התמו הנערים?" מה זאת אומרת? למה שיצוץ פתאום עוד ילד? רק רגע... כן, יש עוד ילד אבל ודאי לא בו מדובר! "עוד שאר הקטן והנה רועה בצאן." אומר האבא אבל התירוצים לא עוזרים מהסיבה הפשוטה: "אל תבט אל מראהו ואל גובה קומתו כי מאסתיהו כי לא אשר יראה האדם כי האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב" או במילים של היפה והחיה: "היופי נמצא בפנים!" ואכן מתגלה שהוא/היא נועד/ה להיות מלך/ה, על-אף הלבוש המרופט.

בסדר, עד כאן הפסוקים. נשארה בעיה מרכזית אחת – סינדרלה לא הובאה בפני השליח כי היא בת-חורגת, כי אחיותיה ואמה מרשעות ולפי דיסני בגלל שהאמא ידעה(!) שסינדרלה היא הנערה המבוקשת. אבל מה עם דוד? האם אביו ואחיו רשעים? האם אביו ידע שדווקא הוא המוכתר? והשאלה הגדולה - האם הוא בן חורג?

ובכן, עכשיו אני פשוט אפרוש בפניכם את קורות החיים של דוד לפי המדרשים. הסיפור הוא כזה...

בועז, אבי סבו של דוד היה ראש הסנהדרין והוא פסק שלמואביה מותר להנשא ליהודי ולכן הוא נשא לאשה את רות (מאזעל טויב!) עברו השנים ונולד לו נכד ושמו ישי בן עובד. לישי נולדו 7 בנים מאשתו ופתאום החלו לדבר על האפשרות שפסיקתו של בועז הייתה שגויה. ישי היה צדיק גדול והחליט לפרוש מאישתו למשך 3 שנים! ואז הוא החליט להביא בן מהשפחה שלו כך שזה אמור לצאת בסדר מכל הבחינות. אבל שפחתו התחלפה עם גבירתה כך שיום אחד הוא מגלה שאישתו, שעליה לא בא שלוש שנים, בהריון! ולא סתם אלא שנולד בן אדמוני (ג'ינג'י!) וכולם היו בטוחים במאה אחוז שהיא בגדה ושדוד, חו"ח, ממזר, כפי שדוד עצמו אומר בתהילים סט: "מוזר הייתי לאחי ונוכרי לבני אימי!" מה יוצא לנו מזה? דוד בן חורג ואחיו מתנכלים לו! וגם אביו והוא נעשה למשרת בבית של עצמו! ממש כפי שנאמר לנו על סנדרלה בפתיחת הסרט.

אולי החלום יתגשם

ישנם הרבה סרטים של דיסני שעוסקים ב"התגשמות חלומות". אפילו הניגון הקצר שנשמע כשמוצג הלוגו של דיסני הוא קטע משיר של פינוקיו שאומר: "אם תביע משאלה אלי כוכב – היא תתגשם" מה שאומר בעצם: "זה המוטו שלנו!" והסרט שהכי הרבה עוסק בחלומות ואגדות שמתגשמות הוא... סנדרלה. סנדרלה הייתה פנטזיונרית. מהרגע הראשון של הסרט היא מדברת על זה שאסור להפריע לאדם לחלום ושאם אדם חולם חלום הרבה פעמים ומאמין בו באמת – בסוף החלום יתגשם!

בסרט – מילוי המשאלות שלה נעשה ע"י הסנדקית (FAIRY GODMOTHER) וגם בהרבה מאוד גרסאות הקסם קשור איכשהו לאמה הביולוגית של סנדרלה שנפטרה. הודות לה התקווה בליבה של סנדרלה חיה ונושמת עד שהיא מתגשמת. ואם נחשוב על זה, גם אימו של דוד ודאי הייתה מקור החלומות שלו! דמיינו לכם ילד שאחיו טוענים שהוא ממזר ושאימו בוגדת והוא מושפל ובמשך כל הזמן הזה אימו אומרת לו שהוא בן לאביו בדיוק כמו אחיו! היא בהחלט מי שמחייה בו את התקווה! שיום אחד כולם ידעו שהוא בן לאביו ואימו לא בגדה. ובאמת לאחר ההמלכה לא רק שהסתבר שהוא המלך אלא גם הסתבר שהוא בנו החוקי של אביו כמו שכתוב בפרק הבא ישר אחרי ההכתרה: "ודוד בן איש אפרתי הזה מבית לחם יהודה ושמו ישי ולו שמונה בנים!" שזה ממש בבחינת HAPPY END !

עוד חולם שהושפל ע"י אחיו הוא יוסף. ויש מדרש שטוען שדוד טען למלכות וישי שזכר את מעשה יוסף השפיל את יוסף כדי שלא יקנאו בו אחיו. ממש כמו האחיות של סנדרלה שמנסות בכוח לגרום לה לאבד תקווה, להפסיק לחלום.



בתהילים דוד טוען: "ואתנה לבושי שק ואהי להם למשל" מכאן אנו יכולים ללמוד דבר עצום. מה זה אומר להיות למישהו ל"משל"? זה אומר שהוא לועג לך ע"י הפיכתך או הפיכת הטענות שלך למשל מוקצן שיותר קל ללעוג לו. כלומר – אם לדוד היו חלומות על שויון בין אחיו ואולי אף על מועדו למלוכה ,לפי כמה מדרשים, אז אחיו, כדי ללעוג לו, המציאו עליו סיפור. סיפור על נערה שדוכאה על ידי אחותיה החורגות והיא כל הזמן חלמה על מלוכה ועל בעל אוהב וראו זה פלא! היא התחתנה עם הנסיך! ולסיפור הזה הם קראו על סמך תחילת הפסוק: "ואתנה לבושי שק" ילד השק... ילד לכלוך... סינדרלה (סינדר=אפר). ומה שבאמת מדהים זה שבסרט יש סצנה שמבטאת רעיון כזה בדיוק: המלך רוצה שבנו יינשא אך הנסיך לא מביע עניין באף אחת לכן המלך מארגן נשף במהלכו היועץ שלו הופך אותו למשל: "אדוני המלך כך נראה לך המצב... הנסיך מחווה קידה עמוקה, הוא מזדקף ולפתע הוא רואה אותה! שם היא ניצבת! נערת חלומותיו! מי היא ומאין הגיעה אין הוא יודע וגם לא אכפת לו אך ליבו אומר לו שזו... זו נועדה להיות כלתו... הא הא הא זה סיפור אגדה יפה אדוני אך במציאות... לא ולא! הדבר נועד לכשלון!" אבל! היועץ לא שם לב שבזמן שהוא סיפר את המשל הנלעג כל מה שהוא סיפר אכן התרחש במציאות מתחת לאפו כפי שאומר המלך: "כשלון, הא?! הסתכל לשם קטן אמונה שכמוך!" ממש כמו אחיו של דוד... בזמן שהם לעגו לדוד וסיפרו עליו סיפורים האגדה הפנטזיונרית שלהם התגשמה במציאות מתחת לאפם! החלום שדוד טיפח במשך שנים התגשם כי הוא האמין במה שאימו אמרה לו, הוא שמר את החלום, כמו יוסף, והחלום הפך מציאות. והם... הם יצרו את אחד הסיפורים הקלסיים שאי פעם נוצרו.
"לא משנה כמה דואב ליבך, אם תמשיך להאמין, החלום שאתה חולם יתגשם." והם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה.

*תודה ליוני דוד

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…

המשחק של גרי

נעים להזכר, "המשחק של גרי" אחד הקצרים הכי טובים (ומקוריים) של פיקסאר והמוצדקים שבזוכי האוסקר הקצר:



רישומים מתוך כתבה בCartooon Brew לרגל 20 שנה לסרט: http://www.cartoonbrew.com/cgi/geris-game-turns-20-director-jan-pinkava-reflects-game-changing-pixar-short-154646.html
















וזה בגרסת לייב של חובבים. את הצבעוניות של העצים הם לא הצליחו לחקות.

והנה ג'רי בתפקיד אורח כאיש הרנדר והריגר ב"צעצוע של סיפור 2", אה... התכוונתי מתקן הבובות...

קוקו - ארט ומאחורי הקלעים

קוקו, הסרט החדש של פיקסאר מגיע ביום חמישי הקרוב לקולנוע בדיוק ליום של "קולנוע ב-10 שקלים" אז מהרו להזמין כרטיסים. אני בכוונה מנסה להמנע מלקרוא על הסרט לפני שאצפה בו. אחרי אכזבות רבות מפיקסאר, הציפיות שלי גבוהות הפעם ואני רוצה לשמור עליהן ככה. הדבר היחיד שאני יודע זה שהסרט מבוסס על חג המתים המקסיקני ושיש בו נמר מעופף. עולם המתים המקסיקני רחוק מהדימוי הפולני של המוות. הוא לא אפור ומתפורר אלא צבעוני ושמח. בהתאם לזה הארט של הסרט נראה מצויין ועשיר בצבע, טקסטורה ותלבושות.



זהו לא הסרט הראשון שמתעסק בחג המתים. קדם לו "ספר החיים" המוצלח שגם הוא  גדוש במתים מדברים המעוצבים בצבעוניות רוויה ועשירה. עליו כתבתי פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2015/02/BOOKOFLIFE.html
ואלה טעימות מהארט של קוקו. ממליץ גם להכנס לבלוג של ג'ון נוורז שלקח חלק בארט לסרט:   https://johnnevarez.carbonmade.com/projects/5754172
שני אלה של הקונספט ארטיסט אנה רמירז שהביאה לסרט עיצובים ממולדתה:















על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…

על 'שוליית הקוסם': הסרט והבלוג

הסרט "שוליית הקוסם"  (מתוך "פנטזיה", וולט דיסני, 1940) נחשב בעיניי ובעיני רבים אחרים, כסמל של מדיום האנימציה. הוא מהווה מפגש בין תרבות פופולרית לגבוהה, בין אולמות הקונצרטים לדמות מצויירת קומית, בין הומור קליל וסיפור מיתי. הסיפור הזה נוגע גם בתהומות עמוקים של יצירה ואמונה. ומשהו בחיבור המורכב הזה עובד ועובד מצויין.
הסיפור הוא על שוליית קוסמים שרצה להיות קוסם בעצמו. ולכן הוא מנצל את מנוחתו של הקוסם כדי להתנסות בקסמים. הוא גורם למטאטא לקבל חיים ולמלא במקומו את המטלה שהוטלה עליו: לשאוב מים. אבל המטאטא יודע רק לעבוד ושוליית הקוסם לא מצליח לעצור אותו. הכל מוצף עד שמגיע הקוסם ומציל את המצב.
אבל כמה סאב טקסט יש ביצירה קטנה כל-כך! ומה דיסני עשה מזה?!

The Sorcerer's Apprentice - Paul Dukas from Jurjen de Jong on Vimeo.

נתחיל.