דלג לתוכן הראשי

איזהו גיבור-על? ניר מנוסי ואסף חנוכה

למה אין סופר-על ישראלי-יהודי?
רק לאחרונה עלה לשידור סרט בנושא והוא ניתן לצפיה פה:
http://hot.ynet.co.il/home/0,7340,L-11866-108441,00.html
ובאותו עניין הנה משהו מ-2013 של ניר מנוסי על חנוכה, רגש הנחיתות היהודי ותיקון האנטי-גיבור: הרהורים בעקבות קומיקס מאת אסף חנוכה. זהו מאמר מרתק של ניר מנוסי בעקבות אחד הקומיקסים של אסף חנוכה לכלכליסט.


המאמר עוסק בשאלת חסרונו של גיבור-העל ביהדות. יצא לי לדון בזה לאחרונה עם אחי. הוא לא אהב את משפחת סופרעל. הוא טען שבכלל לא מעניין אותם להציל\לעשות טוב\לתקן עולם אלא רק להשתמש בכוח שלהם. גם אם המשמעות היא כמעט להרוג את הבוס המעצבן שלך.
אני טענתי שהסרט לא מדבר על סופר-גיבורים אלא על הנסיון לממש את עצמך בחברה שמעודדת בינוניות ונותנת לבתי משפט לנהל אותה.
אבל אני חייב להודות: שאלת הטוב לא באמת קיימת במשפחת סופר על. האויב לא מטריד את הגיבורים אלא רק התשוקה לאקשן כשהפחד הוא להיות בינוני. זהו מתח שקיים אצל הרבה סופר-גיבורים ומתבטא בפער בין דמותם הנסתרת לדמותם הגלויה, אבל תמיד ברקע נמצאת שאלת הטוב.

ציטוט מהמאמר:
"...לאור זאת, מאד מעניינת העובדה שאסף, אם לשפוט לפי הקומיקס, בוחר לגדל את בנו, בכל זאת, על ברכי אותם גיבורי קומיקס מוחצנים, שכל יצירתו הבוגרת אומרת התפכחות מהם. מדוע הוא עושה זאת? אם אסף הבוגר הבין שהגבורים הללו הם עורבא פרח, מדוע להכניס את בנו לכתחילה למועדון המעריצים שלהם? מדוע להשקיע את הבן בחלום שלדידו של האב עצמו נועד להתנפץ?
התשובה, כך נדמה לי, פשוטה: אסף סבור, במודע או שלא במודע, שמסלול ההתבגרות התקין עובר, בתור שלב ראשון, דרך הערצת הגבורים האלה, אך ברגע מסוים מגיע שלב מתקדם יותר בו צריך להתפכח מהם. משהו בהערצת הגיבורים בונה אצלנו גבורה, אומץ, נחישות וכן הלאה, ותכונות אלו חשובות, אך מצד שני התבגרות מתוקנת צריכה מתישהו גם להתפכח מהאשליה שבאמת יש בנו את הגבורה והאומץ הללו...

האם יתכן מודל מתוקן המשלב בין הגיבור והאנטי-גיבור בצורה הרמונית? המאפשר להטמיע לתוך הנפש את האמת שבכל אחד מהם, בלי ללכת בדרך החתחתים של בניית הפסל וניתוצו?"

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מיטב 2017

ברוכים הבאים לסיכום 2017 באנימציה!
האנימציה האיכותית נגישה לנו בעיקר ברשת שהפכה לזירה המרכזית למפגש עם קהל חובב אנימציה. זו זירה מקוונת שלא תמיד עושה חסד עם היוצרים והיצירה: היא מרוחקת, מלאת הפרעות קשב, מרצדת על מסכים קטנטנים ולא מתגמלת כלכלית; אבל היא חופשית ונותנת במה למגוון אדיר של יצירות אנימציה שהולך וגדל משנה לשנה.
חברתי לאביב זיו כדי להביא לכם מפירות השנה החולפת בקטגוריות שונות. אנו הגבלנו את עצמנו בבחירות שלנו לסרטים שעלו לרשת השנה ונעשו בסביבות 2017.

מי אנחנו?
יוני שלמון: שוליית הקוסם, ראש מחלקת אנימציה במנשר ואנימטור עצמאי.
אביב זיו: למד קולנוע באוניברסיטת תל אביב ואנימציה בIAC וכרגע עובד על סרט סטופמושן.

מוכנים?



Hi Stranger \ קירסטן דלור

יוני:
שלום, זר. סרט קצרצר של קירסטן לפור שהגיח לעולם כחלק מהאנתולוגיה "זרים" של LNWC (חבורת יוצרים עצמאיים שבוחרת נושא שונה כל שנה). כחלק מהמקבץ הסרט לא עורר הדים מיוחדים, אך ברגע שיצא לבדו לרשת הוא הפך לסרטון ויראלי בן רגע שרץ בכל פלטפורמה אפשרית. סוד הקסם שלו הוא שילוב בין רעיון עצמתי לביצוע מינימליסטי ומדויק. הסרט חושף במערומיו את …

דיאלוג של גוף ונפש: על איש האולר השווצרי

מומלץ מאוד לראות את הסרט לפני הקריאה.
מאמר זה לא מהווה ביקורת אלא ניתוח והניתוח הזה חשוב לי כי מבחינתי הוא חורג הרבה מעבר לסרט הספציפי. הסרט הזה הציף וחידד כמה נקודות שמאפיינות את הקונפליקטים המרכזיים של תחילת המאה הנוכחית ועל כך בהמשך.

הסרט "איש האולר השווצרי" מתאר מסע משותף, סרט באדיז (הייתי חייב להשתמש במשחק המילים הזה) של בחור צעיר בשם האנק, בודד ואומלל על אי בודד, וגופה בשם מני.
כן... גופה.
על פניו, הסרט הזה מופרע לגמרי ולא נשמע כמו משהו שאמור היה להפוך להפקה אמיתית. ללהק את דניאל רדקליף לתפקיד גופה מפליצה היא לא בחירה שגרתית ולהוציא את הגופה להרפתקת Bromance (רומן גברי-חברי) לא הופך את הסרט ליותר סביר. עם זאת מפתיע לגלות שהסרט בנוי לחלוטין במבנה קלאסי מראשיתו ועד סופו. התסריט הוא "מסע הגיבור" באופן הבסיסי ביותר ודווקא מסיבה זו מעניין לתהות מה הסרט מנסה לומר ומה גרם לכך שהיה צורך לספר סיפור מופרך כל כך בתבנית כל כך קלאסית, מעבר לגימיק.
שלב א: האם טרנסג'נדריות היא מטפורה יסמין ששון היא המרצה לתסריט במנשר ולאחר שמצאתי ניתוח שטוען שהגיבור טרנסג'נדר ושבזה …

אולימפיאדה מונפשת

אוליפיאדה מונפשת!
אני גדלתי על חלק מהסרטונים פה והם משעשים מאוד. תהנו!

נתחיל מגוגל דודל יומי לאולימפיאדת החורף 2018


אנימציה ישראלית מבית פיל


מנימליזם אולימפי מבית סטודיו AKA


אוליפיאדת לגו! נהדר!


אולימפיאדת בלונים!


על החירות- קטע מתוך "הנביא"

קטע פואטי אחד מתוך הסרט "הנביא- חליל ג'ובראן".

הסרט הארוך, המבוסס על הספר בשם זה ובו שיריו של חליל גו'בראן, משובץ בקטעי שירה ואנימציה שנעשו בטכניקות שונות על ידי אנימטורים שונים. קטעים קצרים אלו מהווים את נקודת החוזק של הסרט ללא ספק ואחד הקטעים היפים הוא "על החירות" בביצועו של האנימטור הפולני מיכל סוצ'ה:



תהליך העבודה על הקטע כולל עבודה ידנית ודיגיטלית מפרכת שמצדיקה את התוצאה.


טריילר הסרט:


סיפור המסגרת של הסרט עשוי בתלת מימד שמרונדר כדו מימד. מצער לראות שבהתחלה האנימציה נועדה להיות פשוט באנימציה קלאסית וכנראה המראה השתנה משיקולי תקציב:


על תהליך העבודה בשילוב דו מימד מצוייר ותלת מימד.

'השירלי טמפל', סרט הגמר של דניאלה שרר 2013

"שירלי טמפל" הוא סרט הגמר שדניאלה יצרה ב2013 במסגרת לימודיה בRCA, לונדון (היא ישראלית אז זה קצת "אנימציה ישראלית" גם, לא?). זהו סרט מיוחד מכמה בחינות: צורת הבימוי רוויית המעברים הדינמיים משוט לשוט משולבת עם סיפור שהוא חצי חלום וחצי מציאות. ה"שירלי טמפל" הוא משקה אלכוהולי לילדים שנותנים להם במסיבות כדי שהם ירגישו "גדולים". הילד פה נקלע לסיטואציות שלא ברור מה המשמעות שלהן במציאות. שאלת ה"היה או לא היה?" מחדדת את תחושת השכרות הקלה שאולי כולנו חוטאים בה באשר לזכרונות ילדות ואיך שהם מעצבים אותנו.

האתר של דניאלה שרר



יש לה גם קליפ שעשתה השנה ועוד פרויקטים נהדרים שכבר כתבתי עליהם (פה וגם פה):