דלג לתוכן הראשי

איזהו גיבור-על? ניר מנוסי ואסף חנוכה

למה אין סופר-על ישראלי-יהודי?
רק לאחרונה עלה לשידור סרט בנושא והוא ניתן לצפיה פה:
http://hot.ynet.co.il/home/0,7340,L-11866-108441,00.html
ובאותו עניין הנה משהו מ-2013 של ניר מנוסי על חנוכה, רגש הנחיתות היהודי ותיקון האנטי-גיבור: הרהורים בעקבות קומיקס מאת אסף חנוכה. זהו מאמר מרתק של ניר מנוסי בעקבות אחד הקומיקסים של אסף חנוכה לכלכליסט.


המאמר עוסק בשאלת חסרונו של גיבור-העל ביהדות. יצא לי לדון בזה לאחרונה עם אחי. הוא לא אהב את משפחת סופרעל. הוא טען שבכלל לא מעניין אותם להציל\לעשות טוב\לתקן עולם אלא רק להשתמש בכוח שלהם. גם אם המשמעות היא כמעט להרוג את הבוס המעצבן שלך.
אני טענתי שהסרט לא מדבר על סופר-גיבורים אלא על הנסיון לממש את עצמך בחברה שמעודדת בינוניות ונותנת לבתי משפט לנהל אותה.
אבל אני חייב להודות: שאלת הטוב לא באמת קיימת במשפחת סופר על. האויב לא מטריד את הגיבורים אלא רק התשוקה לאקשן כשהפחד הוא להיות בינוני. זהו מתח שקיים אצל הרבה סופר-גיבורים ומתבטא בפער בין דמותם הנסתרת לדמותם הגלויה, אבל תמיד ברקע נמצאת שאלת הטוב.

ציטוט מהמאמר:
"...לאור זאת, מאד מעניינת העובדה שאסף, אם לשפוט לפי הקומיקס, בוחר לגדל את בנו, בכל זאת, על ברכי אותם גיבורי קומיקס מוחצנים, שכל יצירתו הבוגרת אומרת התפכחות מהם. מדוע הוא עושה זאת? אם אסף הבוגר הבין שהגבורים הללו הם עורבא פרח, מדוע להכניס את בנו לכתחילה למועדון המעריצים שלהם? מדוע להשקיע את הבן בחלום שלדידו של האב עצמו נועד להתנפץ?
התשובה, כך נדמה לי, פשוטה: אסף סבור, במודע או שלא במודע, שמסלול ההתבגרות התקין עובר, בתור שלב ראשון, דרך הערצת הגבורים האלה, אך ברגע מסוים מגיע שלב מתקדם יותר בו צריך להתפכח מהם. משהו בהערצת הגיבורים בונה אצלנו גבורה, אומץ, נחישות וכן הלאה, ותכונות אלו חשובות, אך מצד שני התבגרות מתוקנת צריכה מתישהו גם להתפכח מהאשליה שבאמת יש בנו את הגבורה והאומץ הללו...

האם יתכן מודל מתוקן המשלב בין הגיבור והאנטי-גיבור בצורה הרמונית? המאפשר להטמיע לתוך הנפש את האמת שבכל אחד מהם, בלי ללכת בדרך החתחתים של בניית הפסל וניתוצו?"

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הצלם והדמות - מבט עכשווי על הומניזם דרך הגוף.

*מאמר מהורהר למיטיבי לכת שזורמים עם כתיבה לא נגישה.

בואו נכנס שניה לקודש הקודשים ונישיר מבט אל מה שנראה שם: הגוף האנושי.

הקדמה: בספר בראשית כשאלוהים רצה לברוא אדם קרו כמה דברים שמתוארים באופן מוזר:
1. הוא לא דיבר כיחידי אלא ברבים "נעשה אדם בצלמינו בדמותינו"
2. כפילות הלשון: "צלם" ו"דמות" אף על פי שמילולית אין בהם שוני, לכאורה.
3. זכר ונקבה ברא אותם. כלומר. שניים שהם אחד (בשלב זה של התיאור הראשוני).
מה שמשותף לכל אלו היא השניות כמובן. שניים שהם אחד. אבל אני רוצה להתמקד כרגע בשניות האמצעית: הצלם והדמות.

הצלם והדמות, מבלי להיות פילולוג מתארים שני דברים הפוכים. הצלם הוא התבנית המקורית, המהות שניתן ליצור ממנה העתקים. הדמות היא הדימוי, ההעתק בפן החיצוני שלו. אבל שניהם גם מכילים את ההפך: הצלם יכול להיות גם צלם בהיכל, אליל. פסל ריק לפולחן. הדמות לעומת זאת יש בה מהדמיון. מהדומה. רחוק אבל קרוב. קרוב אבל רחוק.
הכי קל לתאר זאת כמתח פנימי (וזה נכון) אבל המתח הזה כשלעצמו אינו מקור לאיזון אלא למהויות שונות שבאמת חיות בכפיפה אחת.

הצלם
אנו רגילים לראות בצלם דבר שלילי ועם …

ימי חתול 2018 Cat days - סרט קצר

ג'ון פריקי הוא אנימטור גרמני-אמריקני שבזמן שהות ביפן עם חברתו יצר סרט קצר ומקסים על ילד יפני במשבר זהות. הסרט מצליח לאפיין את החברה היפנית אף שנוצר על ידי מתבונן מן החוץ. את הסרט ראיתי השבוע לראשונה במועדון האנימציה של אסיפא ומנשר וזו הייתה חויה מהנה במיוחד לראות אותו במסך גדול. מקווה שתהנו ממנו כמוני.


הסרט נעשה באפטר אפקט באנימציה קלאסית.
אתר הבמאי:Jon Frickey










מבוסס על ביקורת אמיתית: Airbnb

סדרת סרטונים של חברת AIRBNB (האתר שמתווך שכירות לזמנים קצרים) מציגה ארבעה סיפורים אמיתיים שקרו לאורחים ומארחים. התוצאה היא מיני-דוקו קצר ושובה לב.




אחד המקסימים: סיפור ממרוקו המעוצב בקו פשוט ומלא חיים.


סיוטי ילדות צבעוניים: על 'גולם גולם' ו'אני בילי'

אפלה וילדות שלובים זה בזה עוד מימי אגדות האחים גרים שאל תוך קסם הילדות מזגו עולמות של אימה פסיכולוגית עמוקה ועיוותים של עולם המבוגרים בין אם ברמז או בגלוי. לאחרונה ז'אנר סרטים פסיכודלים שמתחפשים לסרטי ילדים הפך לנפוץ יותר ויותר. מה שנראה במבט ראשון כעולם תמים ומוגן נחשף לאט לאט כזוועה שיש בה אלמנטים של סטיה, אלימות ועיוותי תודעה. אחת הבולטות בז'אנר היא סדרת האנימציה העצמאית "Don't hug me I'm scared" שהופכת סדרת ילדים בסגנון "רחוב סומסום" לסיוט מתמשך שאתה רוצה להתעורר ממנו ולא יכול. העיוות קיים גם ברובד האמנותי, של שילוב טכניקות שונות וסגנון שמתאפיין בהפרעות דיגיטליות, וגם בתוכן שנע בין הבוגר לילדותי, בין התמים לסוטה במעברים חדים ולא צפויים.
במקרים המוצלחים של הז'אנר התוצאה מתגבשת לכדי יצירה שלמה ומעוררת מחשבה מעבר למשחקי התעתוע המפתיעים.

הנה כמה סרטים כאלו מבצלאל שעלו לאחרונה לרשת:
"אני בילי" - משה גלבוע


באתר הסרט יש פירוט מרשים של תהליך העבודה: http://babagilboa.wixsite.com/moshe/copy-of-billy-1
מומלץ ביותר! שם מתגלים גם מקורות ההשראה…

על 22 חוקי הכתיבה של פיקסאר

החדשות הטובות הן שפיקסאר פתחו סדנת אונליין חינמית לסטוריטלינג בכתובת הזו: הכרות עם סטוריטלינג- PIXAR IN A BOX סדנת פיקסאר מקוונת.
אני כמו הרבה אנשים אוהב את פיקסאר אבל לא את מה שעובר עליהם כבר שנים לא מעטות. חלק מהביקורת שלי עליהם זה הדחף שלהם לרוץ ולספר לחבר'ה איך מספרים סיפור. יש לי תחושה שככל שהם להוטים ללמד הם פחות ופחות יודעים בעצמם. אחד הדגלים של גישת הTED הזו, הקואוצ'ריות המיידית מעוררת ההשראה, הוא "רשימת 22 החוקים לסיפור של פיקסאר" אותם באתי לסקור פה בליווי מחשבות שלי שחלקן מבוססות על מאמרים שקראתי\ראיתי.

הסרטון הפותח של הסדנה:

22 החוקים של פיקסאר בתרגום חופשי והערות:

חוקי הסיפור של פיקסאר הופיעו לראשונה בטוויטר של אמנית הסטוריבורד אמה קוטס ttps://twitter.com/lawnrocket ומשם חרכו את הרשת. אלה לא ממש חוקים אלא אוסף של טיפים לא רשמיים שחושפים מעט משיטת העבודה של פיקסאר.

#1: הצופה מעריך דמות על נסיון, לאו דווקא על ההצלחה.
מה שזה אומר בעצם זה שסיפור עוסק בתהליך והרבה פעמים תהליך פנימי חשוב יותר מחיצוני. זו הסיבה שאינדיאנה ג'ונס יכול היה לא לעשות כלום ועדיין הנא…