DAMN THOSE CROWS! מנשר 2014



העורבים הארורים הללו!
סוף סוף עלה לרשת אחד ממועמדי פרס אסיף האחרון: סרטם של רועי צור, רותם חרמוני, ענבל גרוסמן ושי בלומנקרץ ממנשר 2014. הסרט השתתף בפסטיבלים רבים נוספים כמו פיקטופלזמה בברלין הנהדר, אפוס תל אביב, פסטיבל חיפה לסרטים, HAFF בהולנד, הקרנת חוץ באנסי(!) , בקוסובו ועוד ועוד.



אז מה יש לנו כאן? אלגוריה. משל. ואולי לא?
אני מרגיש שהסרט עשוי בשני רבדים. הוא מתנהג כמו משל או אגדה. שלושה עורבים (מספר אגדי קלאסי), בעלי אישיות שנמצאים במעין שגרה, טקס כמעט פולחני של ניתוק והחזרה של האור. האוירה הכללית היא של טקס דתי, נוצרי, פולחן שהמוות הוא חלק מהותי ממנו. זה לא גלגל החיים אלא הזנה של כוח מהפנט שמצריך קורבנות תמידיים.
אותי סיקרן בעיקר לדעת מאיפה באה הרוח הנוצרית-אמריקנית לסרט. הרבה פעמים ביקורת על "דתות" היא ביקורת בפועל על הנצרות כי הנצרות היא ממש דת הארדקור. מערכת טקסים ופולחנים הדורשת התמסרות. הנצרות ברמות שונות מקדשת את המוות, האל מת וכולנו חיים מהקורבן שלו. דם, אלימות, עינוי, כל אלה הם חלק בסיסי באיקונוגרפיה הנוצרית וגם מהאמצעים בהם הנצרות הופצה.
האם זה נכון לגבי כל דת ואולי לעצם מהותה של דת ששמה את החיים בצלו של פולחן?
אני נוטה להאמין שלא ומייחל לכך שהיהדות תטהר מהיותה "דת".

היוצרים מאירים על היבטים אחרים בסרט:
במרכז הסרט עומדים העורבים - שאריות של תרבות נידחת שחיה בשגרה שסיגלה לעצמה. העיירה בה הם גרים היא עיירה נטושה - כזאת שבני האדם עזבו לטובת עיירות מפותחות יותר. במרכז העיירה נותר מגדל שעון - אותו קישטו תושבי העיירה הקודמים במאות נורות צבעוניות, וחיי העורבים סובבים סביב אותו מגדל שעון במעין שגרה מכושפת.
הטכנאי, סמל הקידמה בסרט, מגיע לעיירה כדבר שבשגרה, על מנת לתקן קצר חוזר ונשנה בארון החשמל, שמשפיע על זרימת החשמל לעיירות הסמוכות.
הוא אינו מודע למה שמתרחש לאחר שהוא מתקן את הקצר, וכל שמעניין אותו הוא לבצע את עבודתו ללא הפרעות וללכת מהמקום.
למעשה אנחנו עדים לתהליך מחזורי - חידוש זרימת החשמל ע״י הטכנאי גורמת לנורות שעל מגדל השעון להדלק ולזהור במלוא תפארתן, והעורבים, שמטבעם לא יכולים לעמוד בפני נצנוצן המהפנט, עפים אליהן במהירות, מתחשמלים וגורמים לקצר בחשמל.
המפגש בין שתי צורות החיים מתברר כקטלני, כאשר צורת חיים אחת מכלה את רעותה מבלי משים.
הסרט עמוס בדימויים מלאי משמעות עבורנו, ובמרכזם - האור, שיכול להתפרש לכמה כיוונים, ואכן קיבלנו במהלך הדרך פרשנויות מורכבות ומעניינות שהפתיעו וסיקרנו אותנו. היה לנו חשוב ליצור עולם מסוגנן עם אווירה קודרת, שתוכל להוות במה לסיטואציה בה כוח עליון שולט על צורות חיים "נחותות" יותר, והאובבסיה לגבי אותו כוח מובילה למותן.
רותם חרמוני: http://rotemher.wix.com/rotem והשואוריל - https://vimeo.com/131298347
ענבל גרוסמן: http://inbal-grossman.strikingly.com/














מחקר:
Follow Roy Tsour's board 3 crows on Pinterest.

בלוג הסרט:
http://cro3s.blogspot.co.il/


הטכניקה: תלת שטוח. אני מאוד אוהב את זה. אני אוהב תלת שלא מנסה להיות ראליסטי ומרשה לעצמו להיות מסוגנן. הסרט מאוד מושפע מBackwater Gospel. סרט מצויין שגם הוא הופך את הגישה הנוצרית הצדקנית לטרגדיה.



גם הוא בצורה והסגנון מנסה לאתגר את האנימציה התלת מימדית כפי שאנו רגילים אליה.



תגובות