אנימיקס 2021: סקירה והמלצות


אחרי העדרות קורונה בשנת 2020 פסטיבל אנימיקס התל אביבי חוזר הקיץ עם מתיחת פנים משמעותית. על תחום האנימציה מונה אוצר ראשי חדש, שחר דייויס, כמחליפו של דודו שליטא שהיה האוצר במשך שנים רבות. לצד הלקטורים הותיקים, אוצרי אנימציה נוספים נכנסו לתמונה עם תוכניות אנימציה חדשות ואיכותיות מהעולם. מי שלא מכיר: פסטיבל אנימיקס חוגג את שנתו ה-21 בסינמטק תל אביב וגם השנה הוא משלב בין תוכניות, תערוכות וסדנאות אנימציה לתוכניות שעוסקות בקומיקס וקריקטורה. גולת הכותרת מבחינתי לפחות אלה תוכניות האנימציה הבינלאומית לצד אירועי האנימציה המקומית שנותנים טעימה עכשווית מהנעשה בעולם בתחום.

הפסטיבל נמשך חמישה ימים 10-14 לאוגוסט, שלישי עד שבת, במהלכם יתקיימו סדנאות, הרצאות והקרנות רבות כשברחבה ימכרו כותרי קומיקס מקומיים ובינלאומיים ואיורים של יוצרים ישראלים. אחד החידושים השנה הוא אתר הפסטיבל בו יותר קל מאי פעם לתכנן את ההגעה בהרכבת תוכניה אישית עם אירועים נבחרים לפי זמנים ונושאים.

האתר: https://www.animixfest.co.il/ 

יקיר הפסטיבל השנה הוא איתמר דאובה, המאייר והקריקטוריסט וראש מסלול איור בשנקר.

אסקור כאן כמה תוכניות בולטות בעיקר בתחום האנימציה.

אנימציה בינלאומית:

גילת פרג אצרה כמה סרטי ילדים בינלאומיים כשמבחינתי צפיית חובה לילדים שגם מבוגרים יהנו ממנה זה "המסע של שווום" היפהפה שיוקרן יחד עם "הלויתן והחילזון" של הBBC. שני סרטים מצויינים ומרגשים.

וההפך המוחלט: "בית הזאב" הוא סרט אפל באורך מלאבטכניקה מיוחדת. זה סרט שהוא מצד אחד חווית צפיה מטלטלת ומרהיבה ומצד שני מתאימה למיטיבי לכת (ואולי זה בעצם שני צדדים של אותו המטבע). קשה לתאר את הסרט. זהו סטופמושן שקורה בחלל בקנה מידה אמיתי והוא מספר סיפור מסוייט שמבוסס על מקרים אמיתיים של כת אלימה ומתעללת בימי מלחמת העולם השניה בצ'ילה. כן. זה טוב.

בית הזאב - אנימיקס
 . 

עוד סרטים ארוכים חדשים: מסעו של הנסיך, קרודים 2, כריס השווצרי וגם מחווה למיזאקי!
סרטי המופת של אמן האנימה הייאו מיזאקי שבים למסך הגדול: הנסיכה מונונוקי, פוניו ליד הצוק, הטירה הנעה ועוד.

שלוש תוכניות של אנימציה נסיונית ופסיכדלית:

פסיכו-ראליזם הוא אוסף מקסים של סרטים פסיכדלים באוצרות בן מולינה:

החיבה לסרטים הזויים היא גם נחלת החבר'ה של "קולקטיב תוהו" הירושלמי שאצרו תוכנית יפהפיה של סרטים "שונים".
הקראשים של תוהו. בין השאר תמצאו שם סרטים של קאלב ווד ואליסון שולניק.

את רוב הסרטים הקצרים בתוכנית הבינלאומית לא ראיתי אבל ממה שכן אני ממליץ מאוד. יש לא מעט תוכניות אנימציה קצרה השנה וכולן נראות מבטיחות: דוקומנטרי, מועמדי וזוכי אוסקר, ואסופות סביב נושא משותף. הנה כמה:

הנמר שהגיע לתה, יצירה נפלאה באנימציה בריטית מושלמת. תוגש לצד סרטים קצרים נוספים.


אפוקליפסות נעות:
דוקואנימציה:

ושלל תוכניות עם מקבצים יפים לילדים, שגם מבוגרים יאהבו באוצרות גילת פרג: 

אנימציה ישראלית:

כמדי שנה אירועי אסיף מאגדים את מיטב האנימציה הישראלית השנתית ובערב מיוחד גם מעניקים פרסים לעבודות נבחרות. ההקרנות מתפרשות על פני מספר אירועים שונים.

ערב פליפינג הוא תצוגה של פרוייקטים בהתהוות או שהסתיימו זה עתה כשהיוצרים על הבמה מספרים על תהליכי העבודה.

הערב הוא חלק מיום התעשיה של הפסטיבל, יום רביעי, במהלכו יהיו מספר אירועים לקהילת האנימטורים הישראלית בשיתוף איגוד האנימציה. בהם: ♦︎ האקתון לופים (עם פרסים!) ♦︎ כיתת אמן ב-VR לאנימציה עם יונתן טל האחד והיחיד! ♦︎ אירוע עשור לאיגוד (לא, לא הזדקנו, השתבחנו עם השנים) ♦︎  וכמובן - הפליפינג!


יונתן טל, אנימטור ישראלי בוגר קלארטס, מגיע לשוחח על הפקת אנימציה לVR! בהרצאה גם יציג את סרטו החדש במציאות מדומה.

עוד אסופה ישראלית משובחת היא אהבות ושיכונים שתכלול עבודות של דותן מורנו, טל קנטור, שחף רם ואחרים.


טוב. יש עוד הרבה אירועים גם מתחומי הקומיקס. הנה כמה מהם שקרובים לליבי מסיבות אובייקטיביות ואישות: יניב טורם יספר על הנובלה הגראפית שלו "הלך" שהיא כולה שיטוט בין דתיות וחילוניות.

בין ההרצאות וסדנאות האמן תמצאו את זו, על קלווין והובס וגם אחרות כמוגם הרצאה לרגל 30 שנה לפיקסאר, עלהרנסנס השלישי של דיסני, תמצאו שם סדנאות אמן של שי צ'רקה, יניב שמעוני, שלומי צ'רקה, אסף חנוכה, מושיק גולסט, אורי פינק, דובי קייך ורבות אחרות.


יעל נתן תרצה על הפצת קומיקס אנדי ברשת:
זו היתה רק טעימה מאירועים נבחרים. כדאי להציץ בתוכניה המלאה.
נתראה בפסטיבל!

תגובות