היכל התהילה של הקליפים באנימציה של ישראל


*קיבלתי את רשותה של יסמין אבן לפרסם פה רשומה-רשימה שהיא כתבה לאתר יקום-תרבות של אלי אשד (מומלץ). זוהי גרסה רחבה של הרשומה שלהיסמין אבן היא זמרת כותבת ומוזיקאית רב תחומית, וחובבת ענקית של אנימציה ישראלית

פניני אנימציה בקליפ הישראלי

כאשר אלי אשד ביקש ממני לבחור את קליפי-האנימציה הישראלים האהובים עלי ביותר שמחתי, כי מדובר כאן בשילוב של שתי אהבות גדולות - מוזיקה ישראלית ואנימציה. ברשימה שלי לא כללתי קליפים מוקדמים, משנות ה-70 למשל, אלא בעיקר כאלה שנוצרו אחרי פריצת "עידן הקליפ הישראלי" - כלומר, שנות ה-80 המאוחרות.(באותם ימים עלה לאוויר ערוץ 2 הנסיוני במתכונת של רצועת קליפים אינסופית והביא לפריחה בתחום). רב הקליפים שבחרתי נוצרו בעשור האחרון. אין לי ספק כי כמות הוידאוקליפים הישראלים המונפשים הגיעה לשיא בעשור הזה, ואני מניחה שיש קליפים מדהימים שלא הספקתי להכיר. מבחינת סגנונות אנימציה, השתדלתי לגוון בין אנימציה קלאסית, תלת מימד וסטופ מושן.



רינגולי - היונים - גם כאן התאמה מושלמת בין השיר, שהוא גרסא אלקטרונית לשיר פופ מתוק משנות ה-70.
האנימציה נעשתה, עד כמה שנראה לי, בהשראת משחקי מחשב של סוף ה-70, עם הגרפיקה הבסיסית, הפשוטה והתמימה של אז. גם במוזיקה יש סאונדים שמזכירים משחק מחשב ישן. את הקליפ ביים שאול בצר, שאת חיבתו לסוג זה של אנימציה ראינו גם ב"טונה שרייבר". (הקליפ לא ניתן לצפייה בבלוג)


תשע תשע תשע - עדי מדנס - בחרתי את הקליפ הזה כי בעיניי הוא אחד המצחיקים מבחינת תסריט, ומשרת באופן מושלם את הטקסט.
הוא מחדד את ההומור שבטקסט על ידי דימויים משעשעים ופואנטה מצויינת.


"היי" - איטליז - הקליפ הזה של איטליז הוא ללא ספק אחד המדהימים שנעשו בארץ, ואחד הבולטים בקטגוריית התלת מימד. מנהיג הלהקה הוא האנימטור הראשי שעומד מאחורי הקליפ, שגם זכה בתחרות חשובה בחו"ל.
איטליז מגדירים את המוזיקה שלהם כפופ מתוסבך, ובמידה מסויימת אפשר להגדיר כך גם את האנימציה - יש בדמות המרכזית משהו "פופי", תמים לכאורה, עגול, אבל הקליפ כולו שופע טוויסטים ותחושת מתח.


THE LONSOMES - לפני כעשור הקים המוזיקאי עדי גלברט להקה דמיונית של פרות. הפרוייקט כולו, הן מבחינת המוזיקה והן מבחינת הקליפים שמלווים אותו מתאפיינים באווירת מדע בדיוני של שנות ה-60 ובהומור חינני ומרומז, אולי בהשראת אלבומי לאונג' ובי-מוביז ישנים.



"הר מורנינג אלגנס" - אורן לביא - קליפ שזכה להצלחהמטורפת ברשת והיה מועמד לגראמי (!). יחודו בשימוש מקורי ומבריק בשיטת ה"סטופ מושן" (אנימציה המבוססת על הנעת חפצים ,ולעתים שחקנים). הבחורה בקליפ (שיר שומרון) הולכת, רצה ומבצעת פעולות שונות אך למעשה היא שוכבת כל הזמן והסדינים והכרית משחקים גם הם תפקידים בחלומות שלה.


את מוכרת לי מפעם - דין דין אביב - קליפ פיוטי, עדין, משעשע לרגעים. סיפור עם התחלה, אמצע וסוף. נפלא מבחינה ויזואלית, הקליפ והשיר מרימים אחד את השני. (הקליפ לא ניתן לצפיה בבלוג)


מורפלקסיס - "דה סיטיס אר מובינג"
אני אוהבת את השילוב בין עכשוויות לבין התחושה של סרט אפל מאמצע המאה שעברה בקליפ וגם בשיר.
הדימויים והרעיונות הויזואליים יפהפיים בעיניי, ומתלבשים באופן מושלם על השיר.


השומר של הגן - ברי סחרוף - קליפ ותיק, מקורי מבחינת העיצוב שלו, הוהשילוב בין חפצים, בובות ואנימציה קלאסית.
מעביר ב"לכלוך" שלו ומוזרות הדימויים את הסאונד והאווירה של השיר.


אגם ענקית: פורטיסחרוף
קליפ שזכה להערכה רבה. השיר מדבר על עולם דמיוני אוטופי שנובע כנראה מהעובדה שהכותב לקח סמי הזיה. ויש לנו כאן פסכידליה אווירתית, ארנבות, פטריות, הרים של קצפת. פורטיס סיפר פעם בראיון כי מקור שם השיר במסע הופעות של מינימל קומפקט באירופה. פורטיס ישב באוטובוס הסתכל וחלם על הנוף היפה, כשלפתע צעק ג'ק, המנהל האנגלי יהודי של הלהקה (שלא שלט היטב בעברית) "תראו איזה יופי , אגם ענקית!". ( שהיה אגם קונסטץ בגבול גרמניה, שווייץ ואוסטריה). זה ממש הצחיק את פורטיס, ואיך שפורטיס אמר "זה נכנס מצד אחד, ולא יצא" אז הוא הלך וכתב את השיר עם ברי. סך הכל זהו קליפ צבעוני, מלא דמיון והזוי, בהתאם לשיר עצמו -

עוד קליפים שראויים לציון לשבח - "נעים בחוץ" של יוני בלוך, "לא אומרת כלום" של מטרופולין ו"ויק'" של אסף אבידן . אני רוצה לציין גם את "בגובה שווה" של נורית גלרון משנות ה-80 שאמנם יש בו מעט מאד אנימציה, אך לא מעט מחווה לעולם הקומיקס.

"נעים בחוץ"
 יוני בלוך במאי :אדם ביזאנסקי 2004
 קליפ לשיר מאלבומו הראשון של יוני בלוך "אולי זה אני", שהיה לאחד הקליפים המוקרנים ביותר בערוץ 24 שעלה לאוויר באותם ימים. הקליפ נעשה בטכניקת האנימציה סטופ מושן, אחד מתחומי ההתמחות של ביזנסקי. הכנת הקליפ ארכה חמישה חודשים.


לא אומרת כלום - מטרופולין. בימוי: אלון זייפרט  2005


יק" של אסף אבידן. במאי: אלישיב לוין. אנימציה: הדר לנדסברג 2008


בגובה שווה ( שקר הקשר)
מילים נורית גלרון
לחן אילן ויצברג
 מתוך אלבום "משהו בלבבה" 1986.
קליפ ישראלי מאמצע שנות השמונים   שיש בו מעט  אנימציה ובעיקר הרבה ציורי  קומיקס,


קליפים מוקדמים שליקט אלי אשד:

זה לא  בדיוק געגוע  - אריק איינשטיין
מילים אריק איינשטיין
לחן יהודה פוליקר
 מתוך האלבום " שתי גיטרות בס תופים" 2004
קליפ נוסטלגי ומרגש במיוחד, מתבסס על זכרונות  של אריק איינשטיין מתקופת ילדותו  המתארים  באמצעות שילוב וידאו ואנימציה מפגש בין ההווה והעבר.זאת על ידי שילוב באנימציה ממוחשבת צילומים  של איינשטיין  המבוגר כיום עם תמונות עבר של איינשטיין הצעיר המתהלך ברחובות תל אביב של פעם. .


קפה טורקי
מילים יעקב רוטבליט
לחן מיקי גבריאלוב
שר אריק איינשטיין
אנימציה דודו גבע
1974 . מתוך התוכנית "ניקוי ראש "
הערה :דודו גבע הכין קליפ אנימציה נוסף עבור הטלוויזיה הישראלית באותה התקופה גם הוא לפזמון של אריק איינשטיין "כשאת בוכה את לא יפה " אבל זה לא זמין ברשת .אם כי יש קליפ מצולם מוקדם של השיר מ-1969.

מכופף הבננות
מילים :מאיר אריאל
לחן שלום חנוך
שר אריק אינשטיין
הושמע לראשונה באלבום "מזל גדי " 1968. בימוי ואנימציה ארני ליפסיי ודודו שליטא 1977.
הקליפ הופק באולפני קיבוץ עין גדי. ומאחר שנוצר ב1977,הוא כנראה קליפ האנימציה הישראלי הראשון בצבע. עד היום קלאסיקה אמיתית של אנימציה ישראלית. זוהי פנטזיה על יצור גמדי מוזר הנותן לכל צמח בשדה את צורתו.
הודות למילותיו .מכופף הבננות הוא דמות יוצאת מהכלל שכמו זועקת לסדרה שלמה של קליפי אנימציה על עלילותיו. בשנת 2000 יצא לאור ספר ילדים בשם "מכופף הבננות", שנכתב בהשראת הפזמון של מאיר אריאל. מכופף הבננות", מאת רינת פרימו. אבל יש מקום לעוד…

ראו גם
מכופף הבננות בויקיפדיה
דף הבית של דודו שליטא



 לסיום –  
 
ואי אפשר בלי להזכיר קליפ שיסמין אבן עצמה אחראית לו ביחד עם  אלי אשד אורי פינק וגיל בידרמן  
תסריט ובימוי: אורי פינק וגיל בידרמן
כתיבה וקריינות: אלי אשד
2003
נעשה על פי הספר "הגולם :סיפורו של קומיקס ישראלי " ( מודן 2003) מאת אלי אשד ואורי פינק,הקליפ אמור להיות תוצר של שנות השבעים בערוץ הישראלי היחיד.

תגובות

  1. זכורים לי קליפים ישראלים יותר מיוחדים ומעניינים

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שההגדרה "היכל התהילה" לא אומר "הכי טובים" אלא סוג של מורשת...

      מחק
  2. רשימה טובה, הייתי מוסיף גם את "זכיתי לאהוב" של עברי לידר.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה